Floffeen skrev 2014-04-11 21:28:07 följande:
alltså.. de du beskriver med okontaktbar m.m på bloggen låter som min son.
Har hon varit med om något läskigt, annorlunda, obehagligt?
de sätta igång nattskräck även om jag tycker de är lite tidigt...
Om de är nattskräck så är de sämsta (oftast, alla är ju olika) man kan göra att röra barnen
då brukar som skrika 10 gg värre, pratar man skriker dom högre osv.
De bästa man kan göra är att bara sitta där, finnas i rummet, ev. lägga en hand på ryggen/magen.
Dom minns ju inget när de vaknar och somnar om ganska direkt....
Däremot kan hon också skrika av smärtor i magen.
min son var ungefär som du beskriver.. okontaktbar då och då eller ja han gick inte att lugna.
De bästa som fungerade när han var i den åldern var att hålla honom som en bebis tätt intill
liksom mage mot mage och gunga han på de viset.
Detta visade sig senare vara mag smärtor, han hade upprörd mage pga gröt och välling...
Hur kan du veta att hon inte är hungrig?
min 10 mån vaknar på natten 1-2 gånger och vill ha mat...
HOn vaknar ungefär som din... de är ju en "främmande /separationsångest fas" som pågår nu.
Jag vet inte hur din sover men min 10mån vaknar 1 gång per natt om hon samsover med mig och då är de bara mat som gäller.
sover hon i sin säng sover hon bra till 23-03 där emellan vaknar hon mycket sen blir de lugnare på morgnarna igen.
jag rekommenderar dig att skriva sk. sömnlogg.
vad ni gör 1 timme innan läggning , om de är lugn , mörkt osv.
när,hur var hon somnar.
sedan skriva upp klockslag på när hon vaknar, hur hon väckte er, vad ni gör ,om de är tänt och sedan skriva återoigen hur , var och när hon somnade.
upprepa detta 8-10 dagar.
Då kommer ni se ett mönster.
barn men nattskräck vaknar SAMMA TID VARJE GÅNG.
Gör anteckningar.. då kan man ev förutspå lite och finnas där strax innan.
långt rörigt inlägg men är trött som en häst själv efter 3 timmar sömn i natt :))
Du är väl för fin och go. Tack!!
Skönt att det är någon annan som känner igen sig. Ibland känner mig sig ensam på någotvis.
Jag skriver sömndagbok som du beskriver sen 1 månad tillbaka faktiskt.
Hon har sovit hyfsat i en månad nu, men sen en vecka tillbaka så har det "ballat" ur igen. Jag är livrädd att hon ska gå in i sin dåliga sömnrytm igen, men hoppas innnerligt att det beror på att hon har åkt på en förkylning bara...