• Diamant 1

Min dotters hår slits av

Min dotters hår är extremt tunt och strävt, framförallt på sidorna. Nu har det gått så långt att håret på sidorna slits av när hon sover och ligger och gnider huvudet mot kudden. Håret ovanför öronen blir nu inte längre än 3-4 cm långt medans det i nacken och uppe på huvudet är 10-15 cm. Hon tappar även stora hårtussar ibland. För utseendets skull spelar det ju egentligen ingen roll men hon vill så gärna ha långt hår och det hade varit kul om hon kunde få ha någon annan frisyr än hockeyfrilla. Jag undrar ju också lite om det är något som är fel. Har pratat med BVC som rekommenderade vitamintabletter men det verkar inte göra någon större skillnad. Någon som har någon tanke?

• Svar på tråden Min dotters hår slits av
  • Whitetrash86

Det ända jag kan komma att tänka på just eftersom det är ett barn. Är att toppa det ofta, ca 1 gång i månaden, annars växer inte håret. Sen tvätta det så lite som möjligt i nödfall använda torrschampo. 
    Kolla även över vilket schampo eller tvål du använder till din dotter. Barnschampo är inte alltid det bästa.

• No Logo

Hur gammal är dottern? Sådant hår låter ju inte ovanligt för bebisar, men det kan dröja innan hårkvalitén ändras. Vår dotter hade "bebishår" tills hon var 3, sen började det bli tjockare och blankare. Hon kanske kan sova med en tunn bomullsmössa så slipper hon kanske nöta bort håret ojämnt?

• Diamant 1
    Whitetrash86 skrev 2014-04-07 23:51:14 följande:
    Det ända jag kan komma att tänka på just eftersom det är ett barn. Är att toppa det ofta, ca 1 gång i månaden, annars växer inte håret. Sen tvätta det så lite som möjligt i nödfall använda torrschampo.  Kolla även över vilket schampo eller tvål du använder till din dotter. Barnschampo är inte alltid det bästa.

Tack för tipsen! Ja vi får kanske börja klippa det lite oftare så kan man ju hoppas att det växer lite snabbare. Vi tvättar inte hennes hår särskilt ofta, max 1 gång/vecka, om ens det. Har testat olika schampon, nu använder vi Weledas, vill gärna ha ekologiskt.
    No Logo skrev 2014-04-08 08:34:13 följande:
    Hur gammal är dottern? Sådant hår låter ju inte ovanligt för bebisar, men det kan dröja innan hårkvalitén ändras. Vår dotter hade "bebishår" tills hon var 3, sen började det bli tjockare och blankare. Hon kanske kan sova med en tunn bomullsmössa så slipper hon kanske nöta bort håret ojämnt?

Hon är 4. Kvalitén på håret har blivit sämre det senaste året, det har alltid varit tunt men inte så här strävt och slitet. Får se om hon går med på att sova med mössa. Hon själv lider inte så mycket av att håret ser ut som det gör så jag vill inte göra henne för uppmärksam på det, hon börjar i övrigt bli väldigt mån om sitt utseende (på tok för tidigt om du frågar mig).
Svar på tråden Min dotters hår slits av