2 frågor om föräldradagar
Hej!
Jag har BF 13 april, tänkte lägga in vilka dagar jag vill vara mamma ledig nu. Men det e ju inte alls säkert att hon föds just den dagen. Kan jag ändå lägga in från den 13 eller måste jag vänta tills hon är född? Om jag lägger in den 13 å hon inte föds då, vad händer då?
Kan jag lägga in ett par månader framåt nu å sen gå in å söka igen för resten av tiden när jag vet exakt hur jag å min man vill dela upp ledigheten?
min andra fråga är: Min man tänkte ta pappa ledigt fredag, lördag och söndag varje vecka. ibland jobabr han över på sitt jobb och får ut detta som kompledig eller som lön. Alltså han skulle kunna jobba över mån-tors å hans jobb betalar ut hans normallön eftersom extra timmarna flyttas till fredagen å han blir kompledig, 8han har alltså fast månadslön). Får han ta ut pappaledigt den fredagen ändå? Eller måste han se till att timmarna han jobbat över sparas till ett annat tillfälle då han inte tar ut pappa ledigt? Så att han inte får sin vanliga lön och pappapenning, utan förlorar den fredagslönen och får pappapeng istället.
Hoppas jag lyckades förklara någolunda begripligt :)