• shadowz

2 frågor om föräldradagar

Hej!

Jag har BF 13 april, tänkte lägga in vilka dagar jag vill vara mamma ledig nu. Men det e ju inte alls säkert att hon föds just den dagen. Kan jag ändå lägga in från den 13 eller måste jag vänta tills hon är född? Om jag lägger in den 13 å hon inte föds då, vad händer då?
    Kan jag lägga in ett par månader framåt nu å sen gå in å söka igen för resten av tiden när jag vet exakt hur jag å min man vill dela upp ledigheten?

min andra fråga är: Min man tänkte ta pappa ledigt fredag, lördag och söndag varje vecka. ibland jobabr han över på sitt jobb och får ut detta som kompledig eller som lön. Alltså han skulle kunna jobba över mån-tors å hans jobb betalar ut hans normallön eftersom extra timmarna flyttas till fredagen å han blir kompledig, 8han har alltså fast månadslön). Får han ta ut pappaledigt den fredagen ändå? Eller måste han se till att timmarna han jobbat över sparas till ett annat tillfälle då han inte tar ut pappa ledigt? Så att han inte får sin vanliga lön och pappapenning, utan förlorar den fredagslönen och får pappapeng istället.

Hoppas jag lyckades förklara någolunda begripligt :)

• Svar på tråden 2 frågor om föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej,

Som blivande mamma har du rätt att börja ta ut föräldrapenning upp till 60 dagar innan barnets beräknade födelse. Så kommer barnet tidigare än beräknat kan du välja att söka för fler dagar i efterhand. Vill du inte slösa dagar innan barnet kommer kan du välja att ta bort dagar. Måste ske senast den 20:e varje månad för dagar som ska betalas ut i perioden.. Du kan söka för hur långa eller korta perioder du vill. Längre perioder minimerar risken för glapp i dina utbetalningar och det löper per automatik. Har du e-legitimation/Bank ID och använder dig av vår själbetjäningstjänst Mina Sidor kan du själv enkelt göra ändringar på vägen.

För att kunna ha föräldrapenning på ordinarie lediga dagar (för de flesta lördagar och söndagar) så måste man avstå arbete en dag i direkt anslutning i samma omfattning som man önskar ta ut under de normalt lediga dagarna.

Föräldrapenningen är ett bidrag för förlorad inkomst. Så om din man tar ut kompledigt på fredagarna så förlorar han ingen inkomst. Så där får han antingen välja att spara sin komp tid och vara föräldraledig eller spara sin föräldradagar till ett senare tillfälle.

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden 2 frågor om föräldradagar