• gurra

Hur länge jobbar/planerar ni jobba? Ersättning?

Hej!

Hur långt in i graviditeten kunde ni arbeta? Hur gör man med ersättning, om man exempelvis inte känner att man orkar arbeta de två sista månaderna? Tar man ut föräldrapenning eller finns det annan ersättning att söka? Vad? Hur mycket ligger den på?

• Svar på tråden Hur länge jobbar/planerar ni jobba? Ersättning?
  • Tirem
    gurra skrev 2014-04-08 20:03:52 följande:

Hej!

Hur långt in i graviditeten kunde ni arbeta? Hur gör man med ersättning, om man exempelvis inte känner att man orkar arbeta de två sista månaderna? Tar man ut föräldrapenning eller finns det annan ersättning att söka? Vad? Hur mycket ligger den på?

Jag jobbade till 17:05 den 7 maj, dottern född 00:55 den 8 maj.

Ja, föräldrapenning kan tas ut från och med 60 dagar innan förlossning.
  • gurra

Hej,

Det var starkt arbetat!

Hur ser det ut med sjukpenning osv om man blir sjuk? Exempelvis om man mår så illa att man inte kan arbeta, eller har för mycket smärtor? Är det vanlig sjukskrivning som gäller då? Där försäkringskassan går in efter 14 dagen efter läkarintyg?

• Tirem
    gurra skrev 2014-04-08 20:15:47 följande:

Hej,

Det var starkt arbetat!

Hur ser det ut med sjukpenning osv om man blir sjuk? Exempelvis om man mår så illa att man inte kan arbeta, eller har för mycket smärtor? Är det vanlig sjukskrivning som gäller då? Där försäkringskassan går in efter 14 dagen efter läkarintyg?

Inte en aning. Var aldrig i behov av sjukskrivning då jag aldrig hade ont eller mådde illa!
  • Malima

Om man har ett tungt jobb kan man ansöka om graviditetspenning, ersättningen är densamma som vid sjukskrivning. Det kan man få tidigast 60 dagar innan bf.
    Sjukskrivning fungerar som vanligt; arbetsgivaren betalar de två första veckorna sedan går försäkringskassan in.
    Annars kan man ta ut föräldradagar 60 dagar innan beräknat datum.

Själv har jag ansökt om graviditetspenning och hoppas bli beviljad. Jobbar dock så länge jag kan, oavsett, men det börjar bli slitigt nu. Oavsett så tar jag ut semester 4 veckor innan bf, det är skönt att vila upp sig lite förlossningen!

• gurra

Jag tror det är bra att vila upp sig innan förlossning, därför funderar vi på alternativ. All semester är borta efter resa till Thailand i februari. :(

Hur stor är sjukpenningen efter dag 14?

Vem ansöker man om graviditetspenning till? Min tjej jobbar på kontor, så hon lär inte få detta beviljat - verkar som att man måste ha ett tungt arbete (fysiskt) eller riskfyllt...

• älskarlivet81

Första graviditeten blev jag sjukskriven på halvtid fr.o.m vecka 20 t.o.m bf, slutade jobba helt 2,5 veckor innan.
    Andra graviditeten blev jag sjukskriven på halvtid i vecka 15, på 75% vecka 21 och heltid fr.o.m vecka 29 t.o.m bf

• gurra

Tack för svar, "älskarlivet81". Hur mycker ersättning brukar man få när man är sjukskriven? Vi har aldrig nyttjat det förut...

• älskarlivet81
    gurra skrev 2014-04-08 21:38:43 följande:
    Tack för svar, "älskarlivet81". Hur mycker ersättning brukar man få när man är sjukskriven? Vi har aldrig nyttjat det förut...
    Det är väl typ 80% av sin sgi tror jag..
  • Malima

Hmmm.... Det mesta jag skrev försvann. Sjukpenningen är på 80% av lönen, dock finns det ett maxtak som jag tror ligger på ca 330 000 per år.

• gurra

Tack för svar! Så istället för att använda föräldraledighet kan det vara klokt att ta sjukpenning, om man exempelvis mår illa?

• Malima

Ja, så kan det ju vara. Dock krävs ju utförligt läkarintyg för att det ska bli godkänt av försäkringskassan. För just illamående krävs att man mår vääääldigt illa. Pengen blir ju dock densamma!

• älskarlivet81
    gurra skrev 2014-04-09 12:21:26 följande:
    Tack för svar! Så istället för att använda föräldraledighet kan det vara klokt att ta sjukpenning, om man exempelvis mår illa?
    Så enkelt är det ju inte att få igenom sjukskrivning så att "lite illamående" räcker! Men ja, mår man så dåligt att man inte kan jobba av den anledningen så är det bättre med sjukskrivning.
Svar på tråden Hur länge jobbar/planerar ni jobba? Ersättning?