• HannaNatalia

Känner mig så osäker på hur mycket mat jag ska ge! Dela gärna med dig av din åsikt och eerfarenhet!

Min son är nio månader och har alltid varit en liten "tjockis". Jag (i princip) helammade honom i sju månader innan han började tycka annan mat var okej. Runt åtta månader började han helt plötsligt äta fulla portioner och har gjort det sen dess. Han ammar oftast flera gånger under natten då han vaknar mycket och har svårt att somna om. Jag antar att det är den berömda separationsfasen som spökar men undrar om han även behöver äta mer på dagen? Han är väldigt rörlig och går obehindrat sedan en knapp månad tillbaka så han gör väl av med mycket. Vårt "matschema" ser ut ungefär såhär om dagarna:

7.30-8.00 Ammar vi
    11 Lunch motsvarande en hel burk mat + lite frukt och vatten
    14 Mellanmål, en halv macka och en halv burk fruktpuré/yoghurt och vatten
    17 Middag samma som lunch
    18.30-19.00 Ammar vi igen innan han somnar

Tycker ni det låter snålt med mat för honom? Känner mig så osäker på hur mycket och ofta man ska ge mat!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Känner mig så osäker på hur mycket mat jag ska ge! Dela gärna med dig av din åsikt och eerfarenhet!
  • strojes

När mina var i den åldern åt de ungefär så här:

7.00 frukost - gröt
    9.00 mellis - lite frukt eller fruktpuré
    11.30 lunch - en burk mat + vatten att dricka, lite frukt efter ev.
    15.00 mellis - macka, yoghurt eller liknande
    17.30 middag - som lunchen
    19.30 kvällsmål - välling

Jag har ammat ett av mina barn, de andra två har fått ersättning från start (första veckorna delammade jag men slutade rätt snart). Men från ca 9 månader åt de nästan ingen ersättning/bröstmjölk utan bara vanlig mat.

Om du tycker att han äter för lite på dagarna kan du ju försöka att dra ner på amningen på nätterna. Tar han napp? Prova att ge det istället någon av gångerna på nätterna till att börja med.

Bor du med pappan? Låt honom ta sonen på natten så att doften av dig inte lockar honom att vilja amma. Sov i ett annat rum eller att pappan går in till sonen och inte tar honom till ert rum.

• mammalovis

Min dotter har sedan hon var 8 månader varit hungrigare och ätit

frukost ca 8 1 dl gröt + frukt
    lunch ca 12 1/2 burk mat + frukt
    mellanmål ca 15 frukt/smörgås
    middag ca 17/18 1/2 burk mat + frukt
    kvällsmål ca 19 1 dl gröt + frukt
    innan läggdags ibland 1,5 dl välling

Någon enstaka gång har jag ammat på natten/morgonen, men nu har vi glömt bort det några dagar. Hon blev 10 månader i söndags. Vid 8 månader följde hon normalkurvan på både längd och vikt, imorgon får vi domen om hennes grinighet med maten plus mycket rörelse rubbat kurvan.

Snålt med mat är det inte, det enda jag tänkte på är väl att de rekommenderar 6 mål mat amningen inkluderat, men sista målet kör han väl nattetid som kompensation, men allt beror ju på deras sovvanor också. Min dotter sover rätt mycket på dagen och är vaken för morgonen runt 8/9 och somnar oftast runt 21/22.

• HannaNatalia

Tack för era svar!

Tänkte försöka sluta nattamma helt så fort han kommit ur den värsta separationsfasen och börjar sova lite lugnare. Tyvärr tar han inte napp och har aldrig gjort heller, vi delar redan på nätterna men han vaknar i princip en gång i timmen som det är nu så det kan bara bli bättre!

Det finns alltså en rekommendation om sex mål mat/dag? Vad bra du sa det, det visste jag inte! Då kanske man kan försöka ha ett litet mellanmål till mellan frukost och lunch, typ nån frukt?

Tusen tack för ni delar med er!

• Mandelskorpan

Kanske kan du ge ett extra mål ganska sent för att få honom att sova lite bättre? Tänkte också på ett mål till på fm precis som du är inne på. Tar han flaska? I så fall kan du slussa över honom lite från amning till ersättning? Ersättning är lite "tyngre" än amning så då kanske han sover bättre?

Om han ligger över på viktkurvan (?) så kan du vara beredd på att kurvan kan plana ut lite nu. Helt normalt och brukar kallas för amningspuckel.

Svar på tråden Känner mig så osäker på hur mycket mat jag ska ge! Dela gärna med dig av din åsikt och eerfarenhet!