• Aprildimma

Kan man ha en sulky istället för sittvagn?

Jag har haft en begagnad kronan duo sen min dotter föddes och bara använd liggdelen än så länge. Har vart jättenöjd med enda problemet att den är lite klumpig och svår att ta med.

Nu när vi ska övergå till sittdel vill jag ha en vagn som är enkel att ta med och fälla ihop. Har tittat på kronans sulkys och de verkar både smidiga och bekväma tycker jag. Undrar om man kan ha en sulky istället för sittvagn, eller ska jag satsa på en gedigen sittvagn och komplettera med en supersmidig paraplysulky? Vad är bäst egentligen?

• Svar på tråden Kan man ha en sulky istället för sittvagn?
  • Birgitta02

Hmmm... jag valde sittvagn till mina av den enda orsaken att de hade fjädring och är skonsamma för barnens ryggar. Åtminstone på den tiden fanns inte paraplysulkys med fjädring.

• cloudberry79

Vi bytte till sulky lite senare, eftersom sonen så tydligt ville titta på oss när vi var ute och promenerade. Jag var också rädd att han skulle få för mycket intryck eller få regn och blåst i ansiktet av att sitta framåtvänd. Kronans sulky är grymt bra för övrigt, den har i princip fullt liggläge (steglöst på de flesta årsmodellerna), bra suflett och är grym i terräng. Förra veckan hade jag med den upp i skidbacken...

Just NO.
  • mammalovis

Rekommendationerna är ju att man ska ha barnet vänt mot sig längre än när man byter till sittdel. Sulky började vi inte använda förrän hon var 2 år och inte sov i vagnen mer än enstaka gånger.

Fullt liggläge och suflett rekommenderas definitivt.

• Bling1975

Kronans sulky är en toppenvagn för lite större barn. Men det är sjukt tråkigt att ha barnet vänt ifrån sig. Man kan inte prata och man ser inte om de somnar eller vad de tittar på. Vår dotter är 2 år och jag väljer hellre buggan när vi ska iväg så vi kan ha roligt tillsammans. Men mormor vågar inte ha snurrhjul på bussen och tycker det är krångligt att fälla den så hon har sulkyn när hon hämtar på förskolan. Vi har även haft den när vi vet att hon ska sova då hon sover bättre i den än i ergonomiska sitsen.

Jag hade nog tittat på en smidigare sittvagn istället där man kan ha vändbar sits.

• Aprildimma

Det är klart nu när jag tänker efter att jag vill ha henne vänd mot mig. Blev lite lockad av kronans sulky och tyckte nästan den såg ut som en sittvagn, men där var alltså en hake. Hon är bara 7 månader så kanske är för tidigt med en sulky då?
    Grejen är att vi fick med sittdel till kronan men är inte alls sugen på den. Tycker den verkar klumpig. Har dock inte testat så mycket. Vill kunna ta med den enkelt i bilen och bara fälla ihop utan att det ska bli ett stort projekt...

Har ni några tips på smidiga sittvagnar till bra pris? Kollade brio go men då får man ju slänga ut 5000 -6000 för bara sittdel.

• Aprildimma

ingen som kan rekommendera nån smidig sittvagn? :D
    Kikade lite på Emmaljunga scooter s men vet inte den är vändbar?

• Bling1975

Jag är lite sugen på att köpa Baby jogger City Versa som en enkel vagn då den kan fällas i ett stycke trots att sitsen är vänd mot den som kör.

• Kasperina

jag har en Teutonia Cosmo som sittvagn och en Kronan sulky för resor och utflykter. Cosmon är klumpig när man ska ha den med i bilen, men jag går mycket långpromenader och vill ha henne mot mig samt skyddad mot väder och vind då. Sulkyn har jag använt sen hon var 7 månader (vi var utomlands och det funkade så bra så jag slutade baxa in stora vagnen i bilen) men går vi ut hemma så tar jag alltid stora vagnen. Sulkyn ligger fö i bilen  

• Radhuspinglan

Jag tänkte på barnets komfort framför min egen (ang att större vagnar är bökigare på bussar osv). Köpte därför en Teutonia, liggdel till ungefär 8 månaders ålder. Sedan sittdelen tills ungefär 1,5- 2-årsåldern. Man kunde snabbt ändra med handtaget om barnet skulle vara vänt mot mig eller från mig, så jag körde lite varannan gång. Sedan köpte jag en paraplysulky med sufflett, förvaring och fullt liggläge. Därefter den absolut enklaste paraplysulkyn, som i princip bara är en stol på hjul som är bra att ha med när man är ute från tidig morgon till sen kväll.

Svar på tråden Kan man ha en sulky istället för sittvagn?