• Loriyana

Hur lär jag min dotter att bli elak?

Hej,

Jag är en snäll person och har alltid varit. Som barn försökte jag alltid vara så snäll som möjligt mot alla i min omgivning. Detta resulterade i att jag blev mobbad och trampad på. Jag har alltid varit artig, aldrig svurit, aldrig snattat, aldrig stulit osv. Pga detta ses jag som "udda" eftersom folk säger "jamen ALLA barn svär" och "ALLA barn snattar". Men nej, jag gjorde det aldrig.

Min dotter är som jag i det avseendet. Hon är snäll. Hon svär inte, hon tar inte saker utan att fråga. Om någon erbjuder henne en bit godis så kommer hon alltid och frågar mig först om hon får lov att äta den. Hon är sådan helt enkelt. Hon är nu 7 år gammal.

Nu till problemet. En pojke i hennes klass stal hennes kulor. De hittades i pojkens väska. Kulorna var markerade så vi visste att de var hennes. När jag tog upp det med pedagogerna rycker de bara på axlarna och säger att man inte ska ta med sig saker till skolan om man inte förväntar sig att de ska bli stulna.

Jag undrar nu..borde jag skicka min dotter naken till skolan? Jag förväntar mig nämligen att ingenting som hon tar med sig ska bli stulet. 

En annan sak som jag behöver hjälp med är att lära min dotter att inte vara som jag. Uppenbarligen leder snällhet till att man blir illa behandlad. Jag vill inte att dottern ska drabbas av detta. Men hur bör jag gå tillväga? Borde jag lära henne att stjäla saker? Eller bör jag börja med svordommar och diverse förolämpningar? Och hur kan jag lära henne dessa saker när jag själv är så pass dålig på det? Uppenbarligen så måste hon dock lära sig bli "elak" om hon ska överleva i dagens samhälle och dagens skola. Jag minns själv vilket helvete jag gick igenom och jag vill inte att hon ska drabbas av samma sak,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-09 19:53
    Kan tillägga att det inte är första eller sista gången någon har tagit hennes saker. Detta är något som har hänt flera gånger.

• Svar på tråden Hur lär jag min dotter att bli elak?
  • Loriyana
    Tom Araya skrev 2014-04-11 19:05:02 följande:
    Alla behöver lite av vad man kallar "skinn på näsan" för att klara sig ute i den hårda, kalla världen, men det behöver inte betyda att man är elak.

Jag tycker att du ska tänka efter väldigt noga vad du lär henne, just p.g.a. det du beskriver med en svart/vit syn och svårt med nyanser däremellan.
    Ok, så VAD exakt ska jag lära henne? Att det är ok att bryta mot reglerna men bara ibland? Detta hade enbart förvirrat henne. 
  • Tom Araya
    Loriyana skrev 2014-04-11 19:07:43 följande:
    Ok, så VAD exakt ska jag lära henne? Att det är ok att bryta mot reglerna men bara ibland? Detta hade enbart förvirrat henne. 
    Nej, det bästa är ju om alla håller på reglerna jämt och om din dotter har svårt för några mellannivåer så är det nog bäst att hon fortsätter på den inslagna vägen.

Grejen är ju att det inte hjälper att bättra på andras beteende genom att göra fel själv och det är väl snarare där problemet ligger.

Det är dock bra om du kan lära henne att säga ifrån när andra gör fel, i det får man inte vara för snäll.
  • Utropstecknet

Ja, dessvärre är det så samhället ser ut. Jag tror man gör sina barn en otjänst om man låter dem växa upp i en skyddad verkstad.

Jag hade sagt som det var: människor ljuger trots att det är fel att ljuga. Människor stjäl trots att det är fel att stjäla osv.

Sedan skulle jag tillägga att bara för att andra människor gör fel betyder inte det att du också skall begå dem.

Samhället, arbetsmarknaden och livet är tufft men ju bättre förberedd man är på det desto bättre kommer man kunna tackla det.

• Loriyana
    Utropstecknet skrev 2014-04-11 19:32:34 följande:
    Ja, dessvärre är det så samhället ser ut. Jag tror man gör sina barn en otjänst om man låter dem växa upp i en skyddad verkstad.

Jag hade sagt som det var: människor ljuger trots att det är fel att ljuga. Människor stjäl trots att det är fel att stjäla osv.

Sedan skulle jag tillägga att bara för att andra människor gör fel betyder inte det att du också skall begå dem.

Samhället, arbetsmarknaden och livet är tufft men ju bättre förberedd man är på det desto bättre kommer man kunna tackla det.
  • Loriyana

Jag ska ha möte med rektorn nu angående allt som hänt. Uppskattar alla råd jag kan få inför mötet.

• Lindsey Egot the only one
    Loriyana skrev 2014-04-12 09:18:05 följande:

Jag ska ha möte med rektorn nu angående allt som hänt. Uppskattar alla råd jag kan få inför mötet.

Du ska fråga rektorn hur de ser på stöld och hur deras medarbetare ska agera vid stölder som sker i skolan. Hur de ska prata med barnen osv. Så du får en uppfattning om hur rektorn resonerar. Skolan ska INTE vara en skyddad verkstad för grogrunden till kriminalitet. Vad lär det denna pojken? Att läraren tycker det är ok att pojken stjäl. Sedan berättar du om incidenten och vad läraren har sagt och undrar om det är en profilering denna skolan har att lära ut att stöld är ok och att man aldrig får ha sina saker i fred för det finns tjuvar i skolan istället för att ta tag i tjuvarna och ringa deras föräldrar. Och att lärarna står på tjuvarnas sida med resonemanget att ta man med saker får man räkna med att det försvinner.

Om lärarna tycker att samma sak gäller dom. Kommer jag över deras bilnycklar i lärarrummet så är bilen min.

Nä denna läraren verkar vara knäpp och behöver en åthyvling.
  • Nape

Har varit med om samma. En klasskompis till min dotter gick över till dottern bänk och tog hela pennskrinet.

Dottern protesterade men den andra flickan stod benhårt fast vid att det var hennes. Läraren ryckte på axlarna och sa "ja, det kanske är så. Jag såg ju inte vad som hände och har inga bevis". Snyggt, där försvann det nya fina pennskrinet, med allt innehåll.

Det hände grej efter grej och till slut bytte vi skola- då dottern fått gå barfota hem (nya skorna stulna) och utan trosor (någon stal trosorna inder tiden hon doschade efter gympan).

• Loriyana
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-12 10:02:21 följande:
    Du ska fråga rektorn hur de ser på stöld och hur deras medarbetare ska agera vid stölder som sker i skolan. Hur de ska prata med barnen osv. Så du får en uppfattning om hur rektorn resonerar. Skolan ska INTE vara en skyddad verkstad för grogrunden till kriminalitet. Vad lär det denna pojken? Att läraren tycker det är ok att pojken stjäl. Sedan berättar du om incidenten och vad läraren har sagt och undrar om det är en profilering denna skolan har att lära ut att stöld är ok och att man aldrig får ha sina saker i fred för det finns tjuvar i skolan istället för att ta tag i tjuvarna och ringa deras föräldrar. Och att lärarna står på tjuvarnas sida med resonemanget att ta man med saker får man räkna med att det försvinner.
    Om lärarna tycker att samma sak gäller dom. Kommer jag över deras bilnycklar i lärarrummet så är bilen min.

Nä denna läraren verkar vara knäpp och behöver en åthyvling.

• Tre Töser
    Loriyana skrev 2014-04-11 18:34:44 följande:
    Nej, hon har ett "svart-vitt" tänkande vilket är vanligt när man befinner sig på autism-spektrumet. Hon följer ALLTID reglerna och jag har ALDRIG varit med om att hon ljugit. Det är därför extremt förvirrande för henne när andra ljuger, stjäl samt bryter mot reglerna. Hon har mycket svårt att hantera det. Det är också besvärligt för henne när pedagogerna ifrågasätter henne eftersom hon aldrig har ljugit. När hennes kulor stals så hittades de i en pojkes väska. Pojken hävdade att han hade "fått" kulorna av sin storebror. Kulorna var dock märkta, men pedagogerna ignorerade detta och hävdade att de inte kunde bevisa att pojken hade stulit kulorna. Jag hade satt ett klistermärke på varje kula samt tagit foto på dem (eftersom jag vet hur det går till i skolan) och är 100% säker på att det var min dotters kulor. Nu vill jag försöka lära min dotter att världen inte är god. Jag önskar att jag inte behövde göra det, men tyvärr måste jag nog. Jag måste lära henne försvara sig, jag måste lära henne att människor ljuger och beter sig illa, jag måste lära henne att inte lita på någon förutom hennes familj. Men med tanke på att hon är så godhjärtad så är det svårt.

Att lära henne att bara lita på på dem i sin familj, ingen annan, är väl bland det sämsta du kan göra. Jag förstår att du är desperat, men det visar på ett svart-vitt tänkande hos dig med. Lär henne istället att alla människor är värda att litas på, tills de bevisar motsatsen. Javisst, med den inställningen jag föreslår, så får man vissa smällar. Jag har gått på vissa smällar pga det, och det gäller nog alla med den inställningen. Men det har varit väldigt få smällar. Ja, hon kommer att gå på tråkigheter pga det, men du kan och bör inte skydda henne från allt helller. Där bör istället du som vuxen, kunna bedöma och gripa in om du märker att det börja bli väldigt snett/farligt. Och vad är alternativet: jo, att inte lita på någon, innebär att hon kommer att få väldigt svårt att få vänner, svårigheter att samarbeta med andra ( nödvändigt att kunna efter småskolan), svårt att klara sig på arbetsplatser. För, det du lär henne nu, den inställningen du lär henne, kommer att vara kvar hos henne, kanske hela livet. Du gör henne en björntjänst om du lär henne att endast dem du godkänner går att lita på.. Nu känns det lockande, en enkel, gen väg att gå, men den kommer att skada henne mer, i längden.
  • frutrevlig
    Loriyana skrev 2014-04-12 09:18:05 följande:
    Hur har det gått?
  • Loriyana
    frutrevlig skrev 2014-04-16 15:39:45 följande:
    Hur har det gått?
    Har mötet på tisdag.
  • Loriyana

Kommer ingenstans. Trots att min dotters MÄRKTA kulor hittades i pojkens väska så väljer pedagogerna att ta pojkens sida. De säger att det inte finns något bevis för att han stal kulorna..trots att de, jag upprepar, MÄRKTA kulorna hittades i hans väska. De sätter press på min dotter att hon ska sluta vara arg på tjuven, men de sätter ingen som helst press på tjuven att han ska erkänna det han gjort. Det hela är så sjukt!

Svar på tråden Hur lär jag min dotter att bli elak?