• eva67

    Omprövning av förtidspension efter byte av psykiatrisk mottagning?

    Hej, jag lider enligt en gammal utredning av bipolär sjukdom. Jag undrar under vilka omständigheter en ny psykiater och försäkringskasssans läkare har möjlighet och rätt att ompröva och eventuellt dra in en icke tidsbegränsad hel förtidspension som beviljades före 2008.

    Då frågan gäller hela min ekonomiska existens känner jag motstånd och stark oro att fortsätta kontakten med psykolog och psykiatern. Tryggast för mej vore att avsluta vårdkontakten för att på så sätt omöjliggöra en annorlunda bedömning men samtidigt behöver jag den medicin som jag får utskriven därifrån.

    Hur ofta händer det att förtidspensioner från tiden före 2008 omprövas och dras in och vilka nya uppgifter eller bedömningar måste i så fall ha framkommit eller ha blivit gjorda för att ett sådant beslut ska var möjligt att fatta? Vad händer om min psykiater och hennes kolleger mot förmodan skulle göra bedömningen att jag har arbetsförmåga? Vem skulle ha lagen och rätten på sin sida i en sådan situation?

    Tilläggas kan att min arbetsförmåga både på pappret och i verkligheten är helt nedsatt men att den vetskapen knappast minskar min oro då jag inte litar på vården. Tacksam för svar.

    Eva sthlm
  • Svar på tråden Omprövning av förtidspension efter byte av psykiatrisk mottagning?
  • Försäkringskassan

    Hej!

    På den här sidan kan vi bara ge generella svar angående sjukförsäkringan. Har du frågor om vad som gäller för just dig kan du kontakta vårt kundcenter på 0771 524 524. Vi har öppet:


    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

    Generellt kan man säga att för att en sjukersättning ska dras in måste det vara bevisat att arbetsförmågan har ökat. Det är alltid arbetsförmågan som ligger till grund för sjukersättningen. Har man en sjukersättning beviljad innan juli 2008 görs ingen ny bedömning annat än om kunden själv begär att sjukersättningen ska ändras.
    Jag skickar med en länk till vår vägledning där du kan läsa mer. Kapiten 15 sidan 185.
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/22642f74-7cc3-457d-99d0-dbe5a4e57ef3/vagledning-2013-01.pdf?MOD=AJPERES

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

  • Anonym (misstänksam)

    Ok, jag har läst igenom vad där står men känner mej inte säkrare eller bättre till mods...

    Skulle en läkares påstående och utlåtande (eventuellt självinitierat) om nyvunnen arbetsförmåga i generella termer räcka som ensamt bevis för att Försäkringskassan skulle kunna dra in en förtidspension som i exemplet ovan?
    Frågan är säkert avgörande i många fall för om sjuka vill ha fortsatt vårdkontakt eller inte.

    Därför tacksam för ett rakt, ärligt och väl underbyggt svar. Hälsningar Eva

  • Försäkringskassan

    Hej!
    Regelverk för beslut före 1 juli 2008:


    Omprövning av sjukersättning vid ändrade förhållanden



    Grundprincipen är att bestämmelserna om omprövning av rätten till sjukersättning


    i 36 kap. 19 § SFB inte gäller för försäkrade som omfattas av


     


    37 kap. SFB. Rätten till sjukersättning påverkas alltså inte av att den


     


    försäkrades hälsotillstånd eller arbetsförmåga förbättras.


     



    Omprövning enligt 36 kap. 19 § SFB kan dock bli aktuellt om den


    försäkrade arbetar med steglös avräkning och inte längre vill ha kvar


     


    rätten till sjukersättning. Den försäkrade kan då ansöka om lägre grad av


     


    ersättning (vilket kan innebära ingen ersättning alls).


    Regelverk från och med 1 juli 2008:


    Omprövning av sjukersättning vid ändrade förhållanden



    Rätten till sjukersättning ska omprövas vid ändrade förhållanden enligt


    bestämmelserna i 36 kap. 19 § SFB. En omprövning kan resultera i ett


     


    beslut om att sjukersättningen ska minskas eller upphöra om arbetsförmågan


     


    har förbättrats.


     



    Om sjukersättningen minskas eller upphör och den försäkrade vid


    tidpunkten saknar ett arbete kan han eller hon få fortsatt utbetalning av


     


    sjukersättning tills han eller hon fått ett arbete, eller som längst i 6


     


    månader.


     



    Så länge den försäkrade arbetar eller studerar med vilande sjukersättning


    leder inte det till en omprövning av rätten till sjukersättning.


     


    Förnyad utredning



    Försäkringskassan är skyldig att göra en förnyad utredning senast inom 3


    år från beslutet om att sjukersättning beviljats, och därefter löpande inom


     


    3 år efter varje avslutad förnyad utredning. Försäkringskassan behöver


     


    inte besluta om förnyad utredning om den försäkrade fyllt 60 år.


     Detta finns i tidigare bilaga (vägledningen) på sidan 133 och 136.

    Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Omprövning av förtidspension efter byte av psykiatrisk mottagning?