• Redaktör

    Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?

    Hur många ordnade aktiviteter barn har beror såklart på saker som ålder, intresse och ekonomi. Berätta gärna hur ni gör i din familj och hur ni tänker kring hur många aktiviteter som är lämpliga för barn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?
  • YokohamaNr2

    Mina barn är 5 och 7. 

    7 åringen går på fotboll, simning och judo
    5 åringen går på fotboll och simning

    Fotbollen är en timme i skolans regi så känns inte som en 'riktig' aktivitet, det är inga riktiga lag eller matcher och ligger på skoltid

    Simningen är ju 'tyvärr' ett måste, ingen av de tycker det är jättelajbans men de måste ju lära sig

    Judon tycker stora är jättekul, det är en chans att träffa nya kompisar och så vidar. Tyvärr (för mig) så ligger det på fredag 18.30-19.30 inkräktar lite på fredagsmyset

  • Anonym (Avia)
    Redaktör skrev 2014-04-11 07:36:51 följande:
    Hur många ordnade aktiviteter barn har beror såklart på saker som ålder, intresse och ekonomi. Berätta gärna hur ni gör i din familj och hur ni tänker kring hur många aktiviteter som är lämpliga för barn.

    Dotter 3 år: Går i gymnastik.Dotter 5 år: Går i gymnastik, konståkning och simning.
    Dotter 8 år: Går i Konståkning, simning och dans.
    Son 5 år: Går i gymnastik, basket och simning.


    Tycker det är bra för barnen att få komma ut och ha roligt och röra på sig och umgås med vänner.  Speciellt eftersom jag har tre barn hemma på heltid (min största dotter går i skolan) så det är bra för dom att få träffa kompisar ofta. Är gravid med nummer 5 nu också så det är ytterst viktigt för mig att dom får leka och röra på sig mycket även fast jag inte kan göra det hela tiden med dom just nu. :)

  • Åsan

    Inga. De har gått på fotboll, ridning, basket. Men de ville sluta efter en termin. Så då fick de det. Har inga "krav" på att de ska göra nåt. Vill de själva börja, om det kommer från dem, så får de göra det. Annars får de nog med stiumlans på skola/dagis...

  • Majsan70

    Min dotter på 10 år har en egen ponny och den skall ridas och tas om hand av henne 5 dagar per vecka Återstående dagar tar vi föräldrar. I övrigt så har dottern sjukgymnastik 3 dagar i veckan just nu och sen vattengymnastik med sjukgymnast  2 dagar i veckan. Det  hinns inte med andra aktiviteter. 

  • Mrs Green

    Min snart-9-åring har två aktiviteter: handboll och teater. Men handbollen är 1-3 ggr/vecka beroende på om det är match eller inte, och teatern är normalt 1 gång/vecka men just nu flera gånger eftersom de snart ska sätta upp en föreställning. Så vissa veckor blir det mycket. Hon vill börja spela gitarr också, och det ska hon nog få till hösten (när teatern återgår till 1 gång/vecka).

    Jag vill begränsa det lite så länge hon går på fritids, men från nästa höst när hon inte har fritids längre och kan gå hem tidigare, så får hon gärna ha aktiviteter varje eftermiddag om hon vill. Hellre det än att hon bara sitter hemma tills vi kommer hem. Fast å andra sidan kommer väl mängden läxor öka då, så det kanske ändå inte finns tid till så mycket aktiviteter.

  • Mandel

    Äldsta - 10 år, har kört Taekwondo 2 gånger i veckan och han är riktigt duktig, men han har tappat sugen och vill inte alls längre...

    Minsta - 7 år, vill inte göra någonting direkt och vi tvingar honom inte.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Loriyana

    Dottern är 7 år gammal och hon har FIOL en gång i veckan och KAMPSPORT en gång i veckan.

  • Dr Mupp

    Röstar på 1 ggr i veckan.

    Dottern simhoppar. Det är landträning en gång i veckan och vattenträning en gång i veckan. Tävling ett par ggr per termin.
    Sönerna simmar, det är träning en gång i veckan. 

    Jag tycker det räcker, de har långa dagar på dagis/fritids och med en mamma som jobbar heltid och studerar 3 x heltid och en pappa utan körkort så är det svårt att få ihop fler aktiviteter. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tessan27

    Min 8 åring har konståkningsträning 1 ggr i veckan på sommarhalvåret är det försäsongsträning och scouter 1 ggr i veckan. Är lagom för henne.

    Sonen på snart 4 år har inga aktiviteter.

  • MammaTillLimpan

    Min 7 åring har en aktivitet i veckan. Nu är det innebandy men han har även haft simskola och barngymnastik. Det räcker med en aktivitet för honom då jag är ensamstående, jobbar heltid och han har långa dagar med skola och fritids. Orken ska finnas till skolan :)

  • kaffeamanda

    8-åring har en aktivitet (konståkning) men fem dagar i veckan under is-säsong och fyra dagar barmarksträning under resten av året.

  • Erfdgt

    Vår snart 8-åriga dotter har en aktivitet per vecka - körsång. Hon har prövat på fotboll, basket och dans, men inget av det föll henne i smaken av diverse anledningar. Jag/vi tycker inte att det är absolut nödvändigt med en massa aktiviteter, men finns det något som hon vill göra (tex körsången), så får hon givetvis pröva på det om det är möjligt.

  • lille Birger

    Min nalle går till sandlådan fyra gånger i veckan. Det räcker för honom.

    Nallen är tre år gammal.

  • Stårschan

    Usch. Alldeles för många, men ändå helt lagom.

    12-åringen, ju-jutsu, dans och cheerleading.
    10-åringen, dans, ridning, saxofon, judo

    Egentligen tycker jag att 10-åringen har för mycket, men så länge hon tycker det är roligt, klarar skolan, och vi har råd, så vet jag inte vad jag skulle vilja välja bort. Musik är en gåva för livet. Ridning ger mod, ansvarskänsla, respekt och balans. Dans och judo är bra för kondition, livsglädje och styrka, och är också sådant man kan hålla på med hela livet. Så vi tutar och skjutsar...

  • Rubia

    13-åringen tränar handboll tre ggr i veckan plus matcher och går på scouter en gång i veckan. 10-åringen med funktionshinder går på simskola och gymnastik en gång i veckan. 8-åringen går på gymnastik, ridning och scouter en gång i veckan. Vi ligger nog på max vad vi klarar av.

  • Anonym (One)

    Här har vi en aktivitet som ligger på 1-2 träningspass i veckan (1-1,5h/pass), samt 1-2 tävlingar i veckan. - Organiserade träningar och tävlingar i klubbregi.

    Därtill kommer stretchövningar (4-5 pass i veckan, á 30min/pass), samt ibland även enklare konditionspass (2-3 pass/vecka, cirka 30min/pass). - Frivilliga övningar, privat regi.

    Barnet är 8 år och vi gör allt detta tillsammans, vilket är det fina i kråksången!

Svar på tråden Hur många aktiviteter går ditt barn på per vecka?