• Tonka

Hjälp mig med idéer på hundras :)

Jag är uppvuxen med hund (jakthundar) men har inte haft hund nu på några år. Har idag familj, hus med tomt och en längtan efter en hund. Men är villrådig på vilken ras. Vill INTE ha en "bjäbbig", överenergisk eller med pälsvård de Lux. Storleken är inte av största vikt men de största och de allra minsta går oxå bort. Ge mig tipps på raser att läsa om. Måste vara en familjevänliga ras ;)

• Svar på tråden Hjälp mig med idéer på hundras :)
  • Miew

Labrador, boxer.
    Själv har jag 3 labbar, 1 English Working springer spaniel och 1 Alpenländische Dachsbracke.

• Tonka
    Miew skrev 2014-04-11 10:00:40 följande:
    Labrador, boxer. Själv har jag 3 labbar, 1 English Working springer spaniel och 1 Alpenländische Dachsbracke.

Ja, labbar och retriver har jag funderar endel på men är lite rädd för överavling med dåliga höfter som följd!
  • Miew

Vi avlar med danska gener, vi har jaktlabbar, de är inte sönderavlade och lättare att hålla smala

• Tonka
    Miew skrev 2014-04-11 10:14:03 följande:
    Vi avlar med danska gener, vi har jaktlabbar, de är inte sönderavlade och lättare att hålla smala

Är det inte mycket jaktinstinkt i dem då? Har lite för mig att det är aporterand fågelhundar?!!? Eller så har jag helt fel ;)
  • Dexter dot com

Vad ska du göra med hunden då? Det är mycket enklare att ge råd om du talar om vad ni ska ha hunden till ;)

Ska du bara ha den som sällskap och "aktivera" den med motion är det rasgrupp 9 du bör kolla på.

Dom flesta raser är vänliga om dom bemöts på rätt sätt men hur hundvänliga och respektfulla är dina barn ? Blir det problem är det oftast barnen som inte lärt sig bemöta hunden rätt .

• Tonka

Ja, vill ha en sällskaps/familjehund/motionssälskap :) Min flicka är strax 3 och nr 2 är på G vilken dag som helst ;) Det bör ju vara en ras som ändå tycker det är lite OK iaf att barn leker med och runt dem. Men jag är själv av dem bestämda åsikten att även djur behöver "egen stunder"! Det känns ibland som jag snöar in på de vanliga klassiska raserna. Det är därför jag ber om inspiration här, finns ju hur mång raser som helst :))

• Marie90
    Tonka skrev 2014-04-11 20:31:13 följande:

Ja, vill ha en sällskaps/familjehund/motionssälskap :) Min flicka är strax 3 och nr 2 är på G vilken dag som helst ;) Det bör ju vara en ras som ändå tycker det är lite OK iaf att barn leker med och runt dem. Men jag är själv av dem bestämda åsikten att även djur behöver "egen stunder"! Det känns ibland som jag snöar in på de vanliga klassiska raserna. Det är därför jag ber om inspiration här, finns ju hur mång raser som helst :))

När vi letade hund för 2år sen så såg jag ett tips om Eurasiern i något forum, framavlade familjehundar utan bruks-drivet men som ändå orkar hänga med på de mesta.

Vi skulle ha en korthårig mellanstor hund, korthårig kan vi ju stryka men mellanstor familjehund fick vi absolut! :)

Pälsvården är inte så farlig, nån kamning med kardan då och då och så fäller dom 2ggr/år, det bästa är att dom fäller "ull" så det är inte små korta hår som väver sig in i allt tyg utan går att dra bort med handen bara..

Vi hade extra tur med våran pälsboll eftersom hon aldrig skäller (har hänt typ 3ggr på 2år) men det sägs att dom är en tystare ras...

Är du intresserad efter att ha googlat och bor i Sthlm får du gärna träffa våran tik, det står att dom är tillbakadragna mot främlingar men det handlar om hur man uppfostrar valpen, våran tjej älskar alla människor och ska gärna pussas med alla ;)

• Dexter dot com
    Tonka skrev 2014-04-11 20:31:13 följande:
    Amerikansk cocker kanske? Klipper ni ner den är det nästan ingen pälsvård alls.
  • Tonka
    Marie90 skrev 2014-04-11 22:03:09 följande:
    När vi letade hund för 2år sen så såg jag ett tips om Eurasiern i något forum, framavlade familjehundar utan bruks-drivet men som ändå orkar hänga med på de mesta. Vi skulle ha en korthårig mellanstor hund, korthårig kan vi ju stryka men mellanstor familjehund fick vi absolut! :) Pälsvården är inte så farlig, nån kamning med kardan då och då och så fäller dom 2ggr/år, det bästa är att dom fäller "ull" så det är inte små korta hår som väver sig in i allt tyg utan går att dra bort med handen bara.. Vi hade extra tur med våran pälsboll eftersom hon aldrig skäller (har hänt typ 3ggr på 2år) men det sägs att dom är en tystare ras... Är du intresserad efter att ha googlat och bor i Sthlm får du gärna träffa våran tik, det står att dom är tillbakadragna mot främlingar men det handlar om hur man uppfostrar valpen, våran tjej älskar alla människor och ska gärna pussas med alla ;)

Låter faktiskt riktigt bra, ska absolut läsa mer om den rasen!! :) Hade gärna träffat din tik men bor i Malmö så det är liiiite långt ;)
  • Tonka
    Dexter dot com skrev 2014-04-12 07:44:31 följande:
    Amerikansk cocker kanske? Klipper ni ner den är det nästan ingen pälsvård alls.

Ja, min syster har en sådan. De är jättefina!
  • Dexter dot com

Om du inte tycker dom är för små tycker jag maltersern och griffon bruxellois är sociala och stabila sällskapshundar.

• Superkvinnanxp
    Tonka skrev 2014-04-11 09:56:18 följande:
    Jag är uppvuxen med hund (jakthundar) men har inte haft hund nu på några år. Har idag familj, hus med tomt och en längtan efter en hund. Men är villrådig på vilken ras. Vill INTE ha en "bjäbbig", överenergisk eller med pälsvård de Lux. Storleken är inte av största vikt men de största och de allra minsta går oxå bort. Ge mig tipps på raser att läsa om. Måste vara en familjevänliga ras ;)
    Ingen
  • Tonka
    Superkvinnanxp skrev 2014-04-12 20:00:17 följande:
    Ingen

Hur menar du?? Utveckla gärna!
  • Superkvinnanxp
    Tonka skrev 2014-04-12 20:07:59 följande:

Hur menar du?? Utveckla gärna!
    De härstammar från vargen.
    Kommer aldrig känna mig trygg.
    För många olyckor har skett.
    Tyvärr, men förbjud hunden.
    Den har djuriska instinkter.
  • Aniiee
    Superkvinnanxp skrev 2014-04-12 20:13:14 följande:
    De härstammar från vargen.
    Kommer aldrig känna mig trygg.
    För många olyckor har skett.
    Tyvärr, men förbjud hunden.
    Den har djuriska instinkter.
    Ursäkta mig men tillåt mig garva ihjäl mig......

TS, skaffa en Sheltie....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Tonka
    Superkvinnanxp skrev 2014-04-12 20:13:14 följande:
    De härstammar från vargen. Kommer aldrig känna mig trygg. För många olyckor har skett. Tyvärr, men förbjud hunden. Den har djuriska instinkter.

Nja, har själv inte problem med de djuriska så. Har full förståelse för att djur är djur. Sedan har vissa raser mer utpräglade beteenden osv som inte alltid lämpar sig i alla situationer.
  • marremamma

Dvärgtax! super trevliga hundar som hänger med på det mesta! De kan gott ligga en dag och slöa i soffan för att nästa dag hänga med på en 5 km joggingtur (inte löpning men typ jag ska bli av med mina mammakilo joggning). De funkar super med barn och har inte lika utpräglad jaktinstinkt som stora taxar. Som tax ägare måste man dock vara bestämd och konsekvent för att få en följsam tax. Man får köra mycket lydnadsträning från början och muta med mycket korv så lär de sig snabbt! Lycka till!

• Hallonbåt02

Om du vill ha en hund som inte skäller för allt och är lugn, älskar sin familj och har minimalt med pälsvård så kanske en whippet kan vara något.
    Full rulle ute och  lugn som en filbunke inne
    Sedan finns det bepälsade varianter av  familjehundar om det ändå skulle fungera :)

Svar på tråden Hjälp mig med idéer på hundras :)