Tonka skrev 2014-04-11 20:31:13 följande:
Ja, vill ha en sällskaps/familjehund/motionssälskap :) Min flicka är strax 3 och nr 2 är på G vilken dag som helst ;) Det bör ju vara en ras som ändå tycker det är lite OK iaf att barn leker med och runt dem. Men jag är själv av dem bestämda åsikten att även djur behöver "egen stunder"! Det känns ibland som jag snöar in på de vanliga klassiska raserna. Det är därför jag ber om inspiration här, finns ju hur mång raser som helst :))
När vi letade hund för 2år sen så såg jag ett tips om Eurasiern i något forum, framavlade familjehundar utan bruks-drivet men som ändå orkar hänga med på de mesta.
Vi skulle ha en korthårig mellanstor hund, korthårig kan vi ju stryka men mellanstor familjehund fick vi absolut! :)
Pälsvården är inte så farlig, nån kamning med kardan då och då och så fäller dom 2ggr/år, det bästa är att dom fäller "ull" så det är inte små korta hår som väver sig in i allt tyg utan går att dra bort med handen bara..
Vi hade extra tur med våran pälsboll eftersom hon aldrig skäller (har hänt typ 3ggr på 2år) men det sägs att dom är en tystare ras...
Är du intresserad efter att ha googlat och bor i Sthlm får du gärna träffa våran tik, det står att dom är tillbakadragna mot främlingar men det handlar om hur man uppfostrar valpen, våran tjej älskar alla människor och ska gärna pussas med alla ;)