Skyddad SGI och sjukersättning deltid?
Hej!
Om man har en bra och skyddad SGI men plötsligt blir beviljad sjukersättning på säg 25% och fortsätter jobba 75%, vad händer med SGIn då om jag tex blir gravid?
Hej!
Om man har en bra och skyddad SGI men plötsligt blir beviljad sjukersättning på säg 25% och fortsätter jobba 75%, vad händer med SGIn då om jag tex blir gravid?
Hej!
Om du har en SGI fastställd på 100% så skyddas den om du får sjukersättning 25% och arbetar 75%.
Hälsningar
Malin, handläggare
Ok, så då kommer min FP isf beräknas på de båda posterna tillsammans? Jag förlorar inte min SGI pga sjukersättningen? Bara för att förtydliga!
Hej igen!
Generellt sett så kommer föräldrapenningen att beräknas enligt den inkomst du skulle haft om du arbetade 100%.
Hälsningar
Malin, handläggare
Hej!
Vi vill förtydliga vårt tidigare svar.
Om din SGI är beräknad efter heltidsarbete och om du blir sjukskriven och får sjukpenning på 25 %
så är din heltids-SGI skyddad.
Men om du däremot blir beviljad 25 % sjukersättning är det andra regler. Då ska din SGI beräknas efter ditt deltidsarbete så länge som du har sjukersättningen.
Du är välkommen att ringa Kundcenter om du vill ha mer information om vad som gäller för dig.
Hälsningar
Vera, handläggare