• Långbenopluto

Får man namnge sina barn till vad som helst????

Var på ICA ikväll, en mamma ropar på sitt barn.

Sonen till henne heter alltså SNIPER

ALLVARLIGT???? Jag hörde alltså rätt!

Får man namnge sina barn med vilka gräsliga namn som helst?????

• Svar på tråden Får man namnge sina barn till vad som helst????
  • Natulcien
    iaseia skrev 2014-04-12 16:49:14 följande:
    Vad är din källa?

Enligt svenskanamn så finns det drygt 700 med namnet A, både män och kvinnor och har ett grekiskt urspunrg

www.svenskanamn.se/visa/A
    På 'Svenska namn' tycks det ju vara privatpersoner som laddar upp informationen. Det står t.ex. "Källa: Anders" och "Senast uppdaterat: 2009"...?
    Men på SCB är det ju endast namn på människor som var folkbokförda i Sverige 31 dec. 2013, så den staistiken är ju den som är aktuell.
  • fluu
    Natulcien skrev 2014-04-12 16:58:17 följande:
    På 'Svenska namn' tycks det ju vara privatpersoner som laddar upp informationen. Det står t.ex. "Källa: Anders" och "Senast uppdaterat: 2009"...?
    Men på SCB är det ju endast namn på människor som var folkbokförda i Sverige 31 dec. 2013, så den staistiken är ju den som är aktuell.
    svenskanamn är en wiki och ska inte litas blint på. Vissa siffror stämmer inte överens med scb och vissa ursprung är så in i helvete fel och kan ändras hur som.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Haskel

Sen finns de vissa som kallar sig Haskel också. Det kan väl ändå inte vara nomaltFlört?

Någon som känner till en bra psykolog?

• fyrabarnsmor4

Min lillasyster heter Sofia, vi inom familjen säger Fia till henne.
    MEN min storasyster brukade kalla henne för Fisen. Ute på stan, på bussen eller vart de nu är så hör "alla" hur storasyster ropade på henne... FISEN kom nu...

Så Sniper kan vara en smeknamn. ELLER så är en skådespelare Wesley Sniper mammans favorit så hon gav hans efternamn till barnet? Vem vet....

• Långbenopluto
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-04-12 18:02:58 följande:
    Min lillasyster heter Sofia, vi inom familjen säger Fia till henne.
    MEN min storasyster brukade kalla henne för Fisen. Ute på stan, på bussen eller vart de nu är så hör "alla" hur storasyster ropade på henne... FISEN kom nu...

Så Sniper kan vara en smeknamn. ELLER så är en skådespelare Wesley Sniper mammans favorit så hon gav hans efternamn till barnet? Vem vet....

Om du läser hela tråden så ser du att det finns två stackar barn i detta land som verkligen heter detta....
  • fyrabarnsmor4
    Korpen skrev 2014-04-12 18:26:41 följande:

Om du läser hela tråden så ser du att det finns två stackar barn i detta land som verkligen heter detta....
    Fisen? eller menar du Sniper?
  • LSalander
    fyrabarnsmor4 skrev 2014-04-12 18:02:58 följande:
    Min lillasyster heter Sofia, vi inom familjen säger Fia till henne. MEN min storasyster brukade kalla henne för Fisen. Ute på stan, på bussen eller vart de nu är så hör "alla" hur storasyster ropade på henne... FISEN kom nu... Så Sniper kan vara en smeknamn. ELLER så är en skådespelare Wesley Sniper mammans favorit så hon gav hans efternamn till barnet? Vem vet....

Wesley Snipes?
  • Koppkaka

Efternamn
    Det finns ingen person som har efternamnet A.
    Förnamn
    Det finns ingen kvinna som har namnet A som förnamn.
    Det finns ingen man som har namnet A som förnamn.

• Koppkaka

Efternamn
    Det finns ingen person som har efternamnet Fantomen.
    Förnamn
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Fantomen. Av dessa har 0 namnet Fantomen som tilltalsnamn.
    Det finns 11 män som har förnamnet Fantomen. Av dessa har 0 namnet Fantomen som tilltalsnamn.

Det finns 1 personer som har efternamnet Paprika.
    Förnamn
    Det finns 8 kvinnor som har förnamnet Paprika. Av dessa har 3 namnet Paprika som tilltalsnamn.
    Det finns ingen man som har namnet Paprika som förnamn.

Förnamn
    Det finns ingen kvinna som har namnet Bamse som förnamn.
    Det finns 43 män som har förnamnet Bamse. Av dessa har 10 namnet Bamse som tilltalsnamn.

Källa: SCB

• Pimpinellan

SCB är uppenbarligen inte tillförlitligt heller för jag slog upp en kompis barn och han fanns inte med. Och jag har känt ungen sen han föddes för 16 år sen.

• Squiggle
    Pimpinellan skrev 2014-04-12 19:41:03 följande:
    SCB är uppenbarligen inte tillförlitligt heller för jag slog upp en kompis barn och han fanns inte med. Och jag har känt ungen sen han föddes för 16 år sen.
    SCB:s uppgifter hämtas från folkbokföringen exklusive de personer med skyddad identitet. Så, SCB:s uppgifter bör troligen vara de mest tillförlitliga. 

Om du inte hittar en person kan det bero på att personen i fråga aningen har en annan stavning i folkbokföringen än vad du tror eller att den inte alls är folkbokförd. 
  • jiddypuff
    mrbackaryd skrev 2014-04-12 16:14:27 följande:
    ett fint namn är ju britt-erik von runkberg. 
    Ah, gammla adelsläkten  von Runkberg.
  • Gevaliacoffee

Är det något att hänga upp sig på vad folk döper sina barn till? Låt folk själva få bestämma, behöver inte alls vara synd om barnet för den har ett visst namn h*n kanske faktist tycker om sitt namn. Sen kan det ju faktist vara så att folk blir sårade och läser det ni skriver som kanske handlar om dom. Tycker det är upp till var och en att bestämma. Skulle aldrig falla mig in att tala om för någon annan att dom har valt ett namn jag tycker är fult, dom har ju troligen valt det av en anledning. Jag tycker inte heller om alla namn, alla är vi lika och tycker och tänker olika och tur är väl det! tänk om alla hetat samma.

• Gevaliacoffee
    Gevaliacoffee skrev 2014-05-06 13:48:56 följande:
    Är det något att hänga upp sig på vad folk döper sina barn till? Låt folk själva få bestämma, behöver inte alls vara synd om barnet för den har ett visst namn h*n kanske faktist tycker om sitt namn. Sen kan det ju faktist vara så att folk blir sårade och läser det ni skriver som kanske handlar om dom. Tycker det är upp till var och en att bestämma. Skulle aldrig falla mig in att tala om för någon annan att dom har valt ett namn jag tycker är fult, dom har ju troligen valt det av en anledning. Jag tycker inte heller om alla namn, alla är vi olika och tycker och tänker olika och tur är väl det! tänk om alla hetat samma.

• SadFlower

Spelar väl ingen roll om det är barnets riktiga namn eller om föräldern "bara" kallar hen det, det är ju bara så hemskt! Alltså hur tänker människor? Jag kan delvis förstå att man vill ha ett unikt namn, men vissa går ju helt överstyr. 

Svar på tråden Får man namnge sina barn till vad som helst????