• Friida11

Min dotter 3år får kraftiga sockerfall på morgonen, någon med erfarenhet? ( Hon har ej diabetes)

Hej, 
    Min dotter har sedan hon var liten ibland med lång fasta fått blodsockerfall på morgonen. Hon blir blek, kallsvettig, skakig, pulsen är jätte hög och hon orkar knappt hålla ögonen öppna. Hon svarar ibland inte på tilltal. Jag har varit på akuten med henne men då har hon piggnat på sig eftersom hon fått mat i sig eller juice eller annat som gör att sockret stiger. Eftersom jag knappt fått hjälp från vården införskaffade jag mig en blodsocker mätare för att kunna ta ett socker när hon är så pass påverkad. Igår låg det på 2,4, är det inte lite väl lågt för en 3åring? De va efter 12 timmars fasta. Läkarna säger att jag ska se till att hon äter regelbundet osv vilket jag gör. Men ett fullt friskt barn ska väll inte få sådana blodsocker fall? 

Undrar därför om någon varit med om detta och kanske har nån logisk förklaring till varför det blir såhär? 

Det är riktigt obehagligt, jag är rädd att hon ska bli medvetslös till slut. 

♥ Frida Isabell 110516 ♥ Filip Robin 130307 ♥
  • Svar på tråden Min dotter 3år får kraftiga sockerfall på morgonen, någon med erfarenhet? ( Hon har ej diabetes)
  • a no nym

Men varför har du inte frågat ditt barns läkare vad det beror på och om det är vanligt ? Har du sökt mer hjälp än på akuten ? Om inte, ring en barnläkare på måndag o boka tid så att du kan få svar på dina frågor om just ditt barn.

• Sanda

Min svärmor har diabetes och om hon har runt 2 på morgonen så är hon jättedålig. Jag testades när jag var gravid och låg lägst som 4 på morgonen. Är det skillnad på barn menar du?

• Friida11

Jag har en tid till endokrimottagningen med henne så det är påväg att utredas men undra om de fanns någon som hade varit med om samma. Jag har även en tid till VC på måndag där jag ska ta upp detta, men det är riktigt obehagligt när hon får såna dippar.. 

Jag vet inte om det är skillnad på barn Sanda, därför jag frågar. 

Jag har ställt alla tänkbara frågor till läkarna men det har inga vettiga svar. 

♥ Frida Isabell 110516 ♥ Filip Robin 130307 ♥
  • Lilla My88

Låter som hypoglykemi och är inte farligt. Jag och min bror har det och mamma tog även oss till läkare när vi var små. Är dock inte farligt som sagt. Börja morgonen med att ge henne lite juice/saft (alltså innan hon stiger upp) och fyll sedan på med frukost så fort som möjligt därefter. Se sedan till att hon äter regelbundet under dagen så borde det vara ok. Man medicinerar inte hypoglykemi eftersom det som sagt inte är farligt. Snarare tvärtom, risken att utveckla diabetes är mycket lägre (enligt min läkare).troligtvis är din dotter inne i en tillväxtfas och behöver mycket energi just nu. Därför drabbas hon extra hårt. Jag skulle inte oroa mig om jag var du. Se bara till att få i henne socker (gärna i flytande form då det tas upp snabbast) direkt på morgonen så är ju problemet löst :)

• hellogoodbye

Min son hade liknande när han var runt 4-5 år och kunde bli så dålig på mornarna att han var helt kallsvettig och kräktes, var inne flera vändor med honom och visade lågt socker men inget annat visade att där var något fel. Hände några gånger till men nu, var det längesen det hände, han fyller 7 i år.

• Majsan70

Sådär var min minsta dotter oxå när hon var mindre. Vi gav alltid juice och riskakor på morgonen så att hon fick upp blodsockret lite innan vi gick vidare med morgonen. I dag är hon 10 år gammal och får ofta blodsockerfall. Hon måste peta i sig något med täta mellanrum för att inte må dåligt.  Dock blir hon inte skakig och påverkad på morgonen längre.

Svar på tråden Min dotter 3år får kraftiga sockerfall på morgonen, någon med erfarenhet? ( Hon har ej diabetes)