• linnéa001

Duo eller kombbi? För- och nackdelar

Hej, Någon som kan dela med sig av erfarenheter av någon av vagntyperna? Var/ är ni nöjda eller missnöjda? Vad är positivt respektive negativt med just den vagntypen du har erfarenhet av?
    Jag kan i nuläget inte se någon fördel alls med en duovagn. När barnet blivit för stort för att ligga så ska liggdelen läggas undan i förrådet och ta en massa plats. Känns ju jättedumt. Jag har dock en tendens att snöa in mig så jag är väldigt öppen för nya infallsvinklar!
    Tack på förhand.  

• Svar på tråden Duo eller kombbi? För- och nackdelar
  • Dixie

vi hade en kombi med hårdlift och den var vi nöjda med, smidigt att kunna ta med liften med ett sovande barn i, eller ha som extrasäng om man var iväg en kväll.

• cherrykola

Vi har duovagn, Brio GO. Vi är väldigt nöjda med den. Tycker att sittdelen på kombivagnar ofta är klumpigare än på (åtminstone vår) duovagnar. Men det är ju inte säker att man tycker att det är viktigt :) Men för oss som bor i stan så är det sjukt bra med en liten och smidig vagn (åker en del buss). Dessutom har vi inte behövt köpa nån sulky eftersom att vår vanliga vagn typ är lika smidig som de sulkys med varukorg och så.

Liggdelen tog vi ofta av och bar med oss om barnet sov, och vi har även haft den som extra säng när vi har varit iväg. Så det går att göra med liggdelen på en duovagn med, inte bara med liften i en kombivagn

Enda nackdelen med vår vagn är att den inte har fullt liggläge, men det har aldrig påverkat oss då vårt barn somnar i den utan problem i alla fall.

You're such a puppet on string. You don't get it!
  • mammalovis

Vi har haft både Teutoniavagn med vändbart styre och en Emmaljungavagn, båda köpta begagnade.

Teutonian har varit väldigt smidig med mjuklift, då man lätt kan bära med sig den med en sovande bebis i.

Emmaljungan upptäckte jag hade tappat en svetsning i chassiet, så den använde vi inte så mycket trots omsvetsning själva. En kompis hade fått samma problem, så de verkar vara lite sköra tydligen. Dock var hårdliften svår att lossa ur chassiet utan hjälp, så den var mindre praktisk för oss som bor på andra våningen.

Så till viss del beror det väl på om du kan lämna sovande bebis ute eller smidigt dra in vagnen. Om man har trappor och gillar att gå ut kortare än bebisens sovstund är mjuklift att föredra. Dock kan det vara smart att jämföra innermåtten då de kan skilja mellan olika modeller/märken.

Svar på tråden Duo eller kombbi? För- och nackdelar