• Anonym (Fiskprinsessa)

Missa flyg för att hjälpa annan?

Du springer till tåget för att hinna med-hinner du inte med detta tåg så missar du ditt flyg. Du och en till person är ensamma på stationen. Du vill ta dig ner för rulltrappan för att ta dig till perrongen där tåget står. När du springer ner för trappan så ser du hur en person snubblar och faller ner för alla trappor och skadas blodigt. Om du stannar krav och hjälper så missar du tåget och ditt flyg. Ingen annan person finns på stationen som kan hjälpa till. Vad hade du gjort ?

Känner en som var med om detta

• Svar på tråden Missa flyg för att hjälpa annan?
  • Anonym (Fiskprinsessa)

Vad snälla ni är. Jag vet inte hur man gör sånna där hjärtgubbar. Man ni får en himla massa hjärtan nu !!!

• Aniiee

Det hade ALDRIG hänt mig. Men OM det mot all förmodan hade hänt mig så hade jag självklart stannat och hjälpt...... Men det hade ALDRIG hänt mig.....

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Agnescecila
    Anonym (ssk) skrev 2014-04-12 19:26:29 följande:
    Stannat. Står i bland stämplat i pannan att jag jobbar i sjukvården xör ofta vänder sig äldre till mig med frågor om vägbeskrivning o dyligt när jag är ute.

Tror inte det är för att du jobbar inom vården de frågar dig. Jag blir också frågad om massvis av saker när jag går på stan. Oftast av äldre och lite udda personer. Jag tror att det är något vissa människor utstrålar. Tex. Jag stod inne i en affär. Det syntes tydligt att jag inte jobbade där. Fram kommer det en man och sträckte fram en glödlampa Han sa inte ett pip. Jag frågade honom om han behövde hjälp. Han nickade. Sen finns det udda människor, kanske med missbruk, som kommer fram och säger att de känner igen mig. De frågar om vi känner varandra. Jag säger att vi aldrig pratat  med varandra men att jag känner igen personen. Då kan svaret bli "Var jag nykter då?" Det vet inte jag. Jag hjälper det som behöver hjälp.
  • enanna

Jag hade nog hasplat ut mig ett "klarar du dig?" och hoppats på ett "ja" till svar, det kan jag erkänna... Och beroende på hur allvarligt det såg ut kanske hoppat på tåget och ringt efter någon som kunde hjälpa. Men om det stod klart att jag verkligen var tvungen att stanna så klart jag skulle stanna!

• Radhuspinglan
    Anonym (Fiskprinsessa) skrev 2014-04-12 19:13:23 följande:
    Du springer till tåget för att hinna med-hinner du inte med detta tåg så missar du ditt flyg. Du och en till person är ensamma på stationen. Du vill ta dig ner för rulltrappan för att ta dig till perrongen där tåget står. När du springer ner för trappan så ser du hur en person snubblar och faller ner för alla trappor och skadas blodigt. Om du stannar krav och hjälper så missar du tåget och ditt flyg. Ingen annan person finns på stationen som kan hjälpa till. Vad hade du gjort ? Känner en som var med om detta

En liknande grej har faktiskt hänt mig. Jag stannade. Glömde helt bort att jag hade bråttom. Tog sedan en taxi och flyget visade sig vara försenat, så jag hann. Karma?
  • Dr Mupp

Hände oss, eller liknande. 

Vi kommer till busshållsplatsen när vi på andra sidan vägen sen en förvirrad tant med rullator som är på väg ut över en hög trottoarkant. Jag rusar över vägen, tar tag i henne innan hon faller och står sen där och försöker få fram vart hon hör hemma. Stressad över att veta att om vi missar bussen så missar vi båtbussen och vår resa. Jag vill hinna med bussen, men vill inte lämna henne där hon är. Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Vi har dock otrolig tur. En kvinna kommer cyklande och känner igen tanten. Kvinnan jobbade på boendet som tanten rymt ifrån. Vi kunde lämna över tanten i hennes ansvar och hann med bussen. 

Så ja jag hade med största sannolihet stannat. Men det beror ju lite på omständigheterna

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lollo2014

Jag hade missat flyget för att hjälpa någon annan, tänk om jag själv skulle vara den som behövde hjälp få vore jag mycket tacksam om någon hjälpte mig

• Arbetsvegan

Det beror på omständigheterna, när nästa flyg går och om jag kan eller har råd att ta nästa. Är jag inte ensam så stannar jag troligen inte utan hoppas att det finns andra som gör det. Med tanke på hur många välvilliga det finns i tråden så lär man kunna rusa vidare i vetskap om att det finns någon annan.

• Godnatt

En polsk kvinna framför mig på tåget fick hjärtattack. Jag skulle med flyget till andra sidan jorden. Tur jag var ute i god tid.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
Svar på tråden Missa flyg för att hjälpa annan?