• Anonym (Modern)

Familjehem/förälder vem betalar vad?

Hej

min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Queenie70
    Anonym (Annaofie) skrev 2014-04-13 17:27:38 följande:
    DET är ju en helt annan fråga, som vi inte har att göra med.

Helt annan fråga? Det är väl högst relevant. Antagligen högst relevant för socialtjänstens beslut också.
  • Anonym (val)
    Anonym (Annaofie) skrev 2014-04-13 17:20:58 följande:

Ja det var ju precis det jag sa

haha bra att jag citerade fel då ;)
  • Anonym (Annaofie)
    Anonym (val) skrev 2014-04-13 17:32:38 följande:
    haha bra att jag citerade fel då ;)

Haha okej ingen fara
  • Anonym (Annaofie)
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:31:01 följande:
    Helt annan fråga? Det är väl högst relevant. Antagligen högst relevant för socialtjänstens beslut också.

Jag tror soc. Har full koll på detta redan, och det är ju verkligen helt OT i denna fråga huruvida dottern ska få flytta hem eller ej?
  • Anonym (***)
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:24:43 följande:

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
    Med hjälp av barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag! Precis som "alla andra" har rätt till.

Dom kommer självklart inte bli lika rika som det snåla familjehemmet, men barnet får det garanterat bättre!
  • Anonym (Annaofie)
    Anonym (***) skrev 2014-04-13 17:39:45 följande:
    Med hjälp av barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag! Precis som "alla andra" har rätt till. Dom kommer självklart inte bli lika rika som det snåla familjehemmet, men barnet får det garanterat bättre!

• Queenie70
    Anonym (***) skrev 2014-04-13 17:39:45 följande:
    Med hjälp av barnbidrag, underhållsbidrag och bostadsbidrag! Precis som "alla andra" har rätt till.

Dom kommer självklart inte bli lika rika som det snåla familjehemmet, men barnet får det garanterat bättre!

Det där är ju ett tankefel eftersom dessa bidrag inte täcker ett barns kostnad och den största delen av ett barns försörjning ju kommer från föräldrars egen plånbok. Om man inte förmår stå för minimala kostnader i samband med umgänge med ett placerar barn och inte kan prioritera så att det funkar så lär det ju vara ett stort hinder mot att få hem barnet igen. Sen tycker jag ändå NATURLIGTVIS att socialtjänsten el faniljehemmet ska fixa bröllopskläderna till barnet om det nu är det som det hänger på om hon ska kunna delta. För barnets skull. Men föräldrarnas pajjiga inställning till detta kan jag verkligen inte fördra, och enligt mig visar det ju bara att basala föräldrarförmågor saknas.
  • CAROLABY

SJÄLVKLART har vi köpt en klänning till flickan!!!
    frågan var, VEM borde betala den?

kan tillägga att I julklapp fick hon kläder av oss, bland annat fina tights och glittrig tunika.
    Vi var iväg på ett dop i feb och 12 åringen skulle få följa med. Vi hämtade henne i familjehemmet och då var hon klädd i mysbyxor och en tröja, gammal som gatan och med hål på armen.
    Har aldrig sett dessa kläder på flickan SOM VI KÖPTE och hon hade valt dem alldeles själv!!
    Flickan kommer alltid till oss med samma mjukisbyxor och en variation av 3 tröjor.

• Anonym (***)
    CAROLABY skrev 2014-04-13 18:17:49 följande:

kan tillägga att I julklapp fick hon kläder av oss, bland annat fina tights och glittrig tunika.
    Vi var iväg på ett dop i feb och 12 åringen skulle få följa med. Vi hämtade henne i familjehemmet och då var hon klädd i mysbyxor och en tröja, gammal som gatan och med hål på armen.
    Har aldrig sett dessa kläder på flickan SOM VI KÖPTE och hon hade valt dem alldeles själv!!
    Flickan kommer alltid till oss med samma mjukisbyxor och en variation av 3 tröjor.

Stackars lilla tjej som blir så illa behandlad. Får hon flytta hem snart?
  • Anonym (val)

då kanske det är dags att ta upp det med fosterfamiljen?
  • Anonym (Annaofie)
    SJÄLVKLART har vi köpt en klänning till flickan!!! frågan var, VEM borde betala den? kan tillägga att I julklapp fick hon kläder av oss, bland annat fina tights och glittrig tunika. Vi var iväg på ett dop i feb och 12 åringen skulle få följa med. Vi hämtade henne i familjehemmet och då var hon klädd i mysbyxor och en tröja, gammal som gatan och med hål på armen. Har aldrig sett dessa kläder på flickan SOM VI KÖPTE och hon hade valt dem alldeles själv!! Flickan kommer alltid till oss med samma mjukisbyxor och en variation av 3 tröjor.

Usch.. Stackars lilla flicka visst finns det bra familjehem men det finns även dåliga, och de borde inte få ta hand om barn då! Usch och fy
  • Anonym (4599999)
    Queenie70 skrev 2014-04-13 17:24:43 följande:

Om familjen inte har råd med ett enstaka klädesplagg till barnet hur ska barnet då kunna överleva om det får flytta hem?
    Ja om barnet flyttar hem, så får ju mamman barnbidraget tillbaka och de får högre bostadsbidrag. Så nog klarar sig mamman att köpa kläder och annat till ungen.
  • Anonym (IQ)
    Queenie70 skrev 2014-04-13 18:08:05 följande:

Det där är ju ett tankefel eftersom dessa bidrag inte täcker ett barns kostnad och den största delen av ett barns försörjning ju kommer från föräldrars egen plånbok. Om man inte förmår stå för minimala kostnader i samband med umgänge med ett placerar barn och inte kan prioritera så att det funkar så lär det ju vara ett stort hinder mot att få hem barnet igen. Sen tycker jag ändå NATURLIGTVIS att socialtjänsten el faniljehemmet ska fixa bröllopskläderna till barnet om det nu är det som det hänger på om hon ska kunna delta. För barnets skull. Men föräldrarnas pajjiga inställning till detta kan jag verkligen inte fördra, och enligt mig visar det ju bara att basala föräldrarförmågor saknas.
    Familjehem får ersättning så att det räcker till barnens alla behov, även av kläder. Eftersom föräldrarna har köpt kläder som försvinner i familjehemmet så kan man ju tycka att familjehemmet kan köpa nya fina kläder....

Att ha dålig ekonomi är inget som är grund för att få en negativ bedömning på föräldraförmågan....
  • Anonym (4599999)
    Anonym (IQ) skrev 2014-04-13 22:12:22 följande:
    Familjehem får ersättning så att det räcker till barnens alla behov, även av kläder. Eftersom föräldrarna har köpt kläder som försvinner i familjehemmet så kan man ju tycka att familjehemmet kan köpa nya fina kläder....

Att ha dålig ekonomi är inget som är grund för att få en negativ bedömning på föräldraförmågan....
    Håller fullständigt med.
  • Anonym (avslutning)

Köps det inte nån klänning till examen och nya sommarskor behövs ju varje år, så jag förstår inte varför inte familjehemmet inte kan låta flickan välja något fint som hon även tycker funkar på en finare sommarfest/bröllop.
    Angående kläderna i julklapp, har du frågat om hon haft dem? Är ju enkelt och linda in frågan: "Har du varit på kalas eller disco, vad hade du för snyggt då, passar kläderna du fick i julklapp fortfarande, du var så snyggi dem etc."

Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?