Queenie70 skrev 2014-04-13 18:08:05 följande:
Det där är ju ett tankefel eftersom dessa bidrag inte täcker ett barns kostnad och den största delen av ett barns försörjning ju kommer från föräldrars egen plånbok. Om man inte förmår stå för minimala kostnader i samband med umgänge med ett placerar barn och inte kan prioritera så att det funkar så lär det ju vara ett stort hinder mot att få hem barnet igen. Sen tycker jag ändå NATURLIGTVIS att socialtjänsten el faniljehemmet ska fixa bröllopskläderna till barnet om det nu är det som det hänger på om hon ska kunna delta. För barnets skull. Men föräldrarnas pajjiga inställning till detta kan jag verkligen inte fördra, och enligt mig visar det ju bara att basala föräldrarförmågor saknas.
Familjehem får ersättning så att det räcker till barnens alla behov, även av kläder. Eftersom föräldrarna har köpt kläder som försvinner i familjehemmet så kan man ju tycka att familjehemmet kan köpa nya fina kläder....
Att ha dålig ekonomi är inget som är grund för att få en negativ bedömning på föräldraförmågan....