• AnnaJunior

Erkänna Kamphunden som egen art.

Vargen, Prärjevarg, Dingo, afrikansk vildhund samt tamhunden e alla hundarter som kan föröka sig med varandra.
    men nu tkr ja det e dags o erkänna kamphunden som en egen hunddgrupp eller undergrupp till hunddjuret då den skiljer sig så väsentligt från tamhunden.
    Gemensamt för kamphunds arten är att alla har extremt överdrivna käkar, käkarna är breda samt väldigt kraftfulla,
    gemensamt är även att bitlusten skiljer sig från de övriga hundarterna, denna typ av hundtyp är även väldigt muskelöst byggd o fungerar utmärkt som draghund till tunga kärror.
    dessa hundar har även en överdriven tendens till att inte känna av smärta samt att den alltid strävar efter att öka i rang inom flocken, denna hund har även en vilja av stål där ett bett på bytet sällan släpps.

hundar som hör till denna kamphundsart finns det en hel uppsjö av och i olika storlekar, från en liten staffe till en stor pressa canario.

• Svar på tråden Erkänna Kamphunden som egen art.
  • kanskedetdu
    Nyfikeeen skrev 2014-04-24 12:03:35 följande:
    Tycker du då att en golden retriever ska ingå i rasen "kamphund"? Då den står för det flesta betten i familjer/småbarns familjer enligt statistik. Synd att inte betten från golden retrievers kommer upp i media lika ofta..undra varför....? Du är patetisk.

Jag är 18år, tjej, äger en amstaff/rottweiler hane, som är väldigt muskulös, starka käkar, kraftig, modig och allt du kan tänka dig. MEN han är snäll som en bebis, vaktar mig när det behövs och skäller på någon obehaglig fullegubbe som kommer för nära mig när jag säger till min hund att göra det (vilket man kan lära alla hundar ). Men han skulle aldrig göra ens en fluga illa, han fungerar med alla hundar, alla människor, gör aldrig utfall, OSV..
    Min fråga till dig är...anser du min hund att vara en kamphund?

Tycker detta är väldigt intressant och tycker du ska lägga till chihuahua i den "kamphundsart" eftersom att dom skäller så jävla mycket och ska gå på allt dom ser.

Eller hur?

NEJ hör du hur det låter? DET HANDLAR FÖR I HELVETE OM UPPFOSTRAN! Du verkar inte ha någon som helst hunderfarenhet med tanke på hur du pratar.
    Jag köpte en amstaff/rottweiler för att jag VET att jag har erfarenheten, kroppsspråket, tekniken och tiden att kunna uppfostra honom vilket jag har lyckats med! Tycker inte vi ska lägga några raser i någon "kamphundsart", dom blir som du uppfostrar dem"

Inga hundar föds till kamphundar, du kan göra en pitbull till en utmärkt familjehund om du kan dina saker
    skäller han  o vaktar dig har du ju misslyckas o då ser din hund inte dig som .du har en för stark ras du borde äga en hund du kan hantera
  • Oleanna

Antar ts att du aldrig har sett en papillion bli kampad eller golden retriver..

• Nyfikeeen
    kanskedetdu skrev 2014-04-26 15:39:58 följande:
    skäller han  o vaktar dig har du ju misslyckas o då ser din hund inte dig som .du har en för stark ras du borde äga en hund du kan hantera
    Jag kan hantera min hund. En hund vaktar sin flock/flockledare när det väl kommer till och hon eller han känner sig rädd, oavsett ras.

Så Snacka inte om sånt du inte kan något om.

Men lycka till med din framtida chihuahua, de är väl i den klassen du kommer att få leta i med tanke på din kompetens om du nånsin kommer i hundköpar-tankar. ( inget illa menat emot chihuahua ägare)
  • kanskedetdu
    Nyfikeeen skrev 2014-04-26 19:18:30 följande:
    Jag kan hantera min hund. En hund vaktar sin flock/flockledare när det väl kommer till och hon eller han känner sig rädd, oavsett ras.
    Så Snacka inte om sånt du inte kan något om.
    Men lycka till med din framtida chihuahua, de är väl i den klassen du kommer att få leta i med tanke på din kompetens om du nånsin kommer i hundköpar-tankar. ( inget illa menat emot chihuahua ägare)
    en osäker hund vaktar de som står under den i flocken din hund ser inte dig som flockledare  .att du inte vet detta visar på att du är okunnig 

chihuahua ska vi skaffa snart. då har vi totalt 4 hundar 2 dogos 1 akita inu .mina hundar är harmoniska o bråkar inte med människor eller med andra hundar

du verkar vara en väldigt osäker person som blir arg för lite kritik hundar ger tillbaka den energin du ger dom. din energi är helt fel för en sån stark ras.hoppas du inser detta själv o ger din hund de liv den förtjänar lycka till
  • Nyfikeeen
    kanskedetdu skrev 2014-04-26 19:56:01 följande:
    en osäker hund vaktar de som står under den i flocken din hund ser inte dig som flockledare  .att du inte vet detta visar på att du är okunnig 

chihuahua ska vi skaffa snart. då har vi totalt 4 hundar 2 dogos 1 akita inu .mina hundar är harmoniska o bråkar inte med människor eller med andra hundar

du verkar vara en väldigt osäker person som blir arg för lite kritik hundar ger tillbaka den energin du ger dom. din energi är helt fel för en sån stark ras.hoppas du inser detta själv o ger din hund de liv den förtjänar lycka till
    Haha det liv min hund förtjänar? Jag vet att jag har en krävande ras, jag stimulerar honom mentalt varje dag, vi går 1,5timmars promenader, vi tränar ihop (springer, simmar, you name it). Han har det bästa liv man kan tänka sig för en hund, inklusive en fast hand.

Tro mig min hund vet att han är under mig, annars skulle det aldrig gått..han har inte ens en enda gång försökt utmana mig.

Förresten ska jag inte behöva "försvara" mig.

De är mer synd om dina hundar dock. Jag kan ta hand om min hund, jag är flockledare, jag bestämmer hemma, och han vet om det, han trivs som fisken i vattnet.

Så du säger att en rottweiler inte skulle vakta sin flock eller sitt hem (vilket den är framavlad för) om den är lägre i rang? Hahahaha snälla
  • realisten
    Nyfikeeen skrev 2014-04-26 20:52:10 följande:
    Haha det liv min hund förtjänar? Jag vet att jag har en krävande ras, jag stimulerar honom mentalt varje dag, vi går 1,5timmars promenader, vi tränar ihop (springer, simmar, you name it). Han har det bästa liv man kan tänka sig för en hund, inklusive en fast hand.

Tro mig min hund vet att han är under mig, annars skulle det aldrig gått..han har inte ens en enda gång försökt utmana mig.

Förresten ska jag inte behöva "försvara" mig.

De är mer synd om dina hundar dock. Jag kan ta hand om min hund, jag är flockledare, jag bestämmer hemma, och han vet om det, han trivs som fisken i vattnet.

Så du säger att en rottweiler inte skulle vakta sin flock eller sitt hem (vilket den är framavlad för) om den är lägre i rang? Hahahaha snälla

Jag tror att du ger din hund ett bra liv och ska inte kritisera dig för det så din hund har det garanterat bra. En sak bara en stark ledare beskyddar alltid sin flock och tar hand om obehagliga situationer. Men en stark ledare komenderar också ut jakt försvar och passivitet och annat Men uppvisar alltid självsäkerhet och dominans. Så i den läskiga situationen med fula gubben är en stark ledare modig och tar hand om situationen fram tills dess att fula gubben angriper flocken.

Kan ju dock vara lättare sagt en gjort eftersom det är lätt att själv bli rädd för fula gubben och rädslan oron känner hunden av.
  • sod

det är inte djuren som är farlig utan föraren jag är mer rädd för människan än för dom så kallade kamp hundarna jag har sj en rottis hane och tifaigare haft pittbull amstaff blandning vuxit upp med schäfer underbara hundar och sen haft med mycke olika människor och dom hart ja mer rädsla till än djuren

• kanskedetdu
    realisten skrev 2014-04-28 00:34:30 följande:

Jag tror att du ger din hund ett bra liv och ska inte kritisera dig för det så din hund har det garanterat bra. En sak bara en stark ledare beskyddar alltid sin flock och tar hand om obehagliga situationer. Men en stark ledare komenderar också ut jakt försvar och passivitet och annat Men uppvisar alltid självsäkerhet och dominans. Så i den läskiga situationen med fula gubben är en stark ledare modig och tar hand om situationen fram tills dess att fula gubben angriper flocken.

Kan ju dock vara lättare sagt en gjort eftersom det är lätt att själv bli rädd för fula gubben och rädslan oron känner hunden av.
    hon är en livsfarlig rädd o osäker individ som en dag kommer orsaka att hennes hund attackerar o skadar nån,och hunden kommer få hela skulden,såna personer ska inte ha en stark ras
  • realisten
    kanskedetdu skrev 2014-04-28 17:43:45 följande:
    hon är en livsfarlig rädd o osäker individ som en dag kommer orsaka att hennes hund attackerar o skadar nån,och hunden kommer få hela skulden,såna personer ska inte ha en stark ras

Vågar lixom inte säga det eftersom jag aldrig träffat hunden eller hundens ägare så tror att det är svårt att bedömma det på bara text me det är möjligt att du har rätt.
  • Apopan

kanskedetdu: Nu tycker jag visserligen att nyfikeen har en något naiv syn på sin hund, men det finns verkligen inte belägg för att säga att hon är livsfarlig som hundägare. Att en hund skyddar sina familjemedlemmar när det är skarpt läge tycker jag för övrigt är en god egenskap, har räddat livet på säkert miljontals människor. Finns ju gott om raser som är avlade till detta syfte, bl.a. Sedan är det ju upp till en som ägare av hunden att se till hunden vet vad som är farligt och inte. Vad en själv tar hand om, och vad den kan få hjälpa till med. Om en skall utgå från vad som har skrivits så har ju personen kontroll över detta, så då ser jag inte problemet. Hunden gör inte utfall, skäller istället om personen känner sig hotad eller illa till mods över någon när personen ber om det. Ser inget livsfarligt i det.

Passar en rottismix ibland (skall vara hos mig och skäggbesten ett dygn i veckan framöver) och den har närmare till morr och skall i vissa situationer utan att jag upplever den som direkt osäker till kroppsspråket under tiden. Agerar först på reflex, kollar med mig sen, typ. Morr, kollar på mig om det var korrekt, märker att det inte var det, och så nosa lite i backen. Skulle väl mer säga att den uttrycker minsta lilla väldigt verbalt, vilket är vanligt när det kommer till rottweiler. Du har ju inte ens sett hennes hund i situationen, så du vet ju inte vilken sinnesstämning den är i. Men som sagt, tycker heller inte det är optimalt, och skulle själv inte vilja ha det så då det kan gå överstyr om en inte vet hur en skall styra upp det och kan läsa sin hund väldigt bra. Detta har du iofs varken du eller jag vetskap om rörande personen. Kanske fixar det där superbra.

Sedan så måste jag ju vara ursämst hundägare. Stark rätt så självständig ras med vaktinstinkt, och så tror jag inte ens på ogrundat prat om "flockledare", och ibland så lyder han bara för att jag har dagens frukost i fickan :P

• realisten

kollar man på flockmetodiken i en hundflock så skulle man kunna säga att det aldrig bara fin en flockledare. Ofta är det olika indevider med olika ledarroller på människansspråk.

Men när det gäller att ha hund så tycker jag att ordet ledarskap har en stor betydelse och är ett fint ord om man använder det i rätt bemärkelse för mig betyder ledarskap att man är värdefull för sin hund. Att en klapp eller lek med mig och fysisk beröring betyder mer en en godisbit eller en boll. Ledarskap för mig betyder också att man ALLTID beskyddar sin hund/hundar i dom situationer när en hund känner sig osäker.

Svar på tråden Erkänna Kamphunden som egen art.