Nyfiken gul skrev 2014-04-13 16:02:12 följande:
glöm inte bort att det finns killar och tjejer som i allra högsta grad utnyttjar det faktum att partnern slår knut på sig själv för att få förhållandet att fortsätta.
Det kan vara partnern det är "fel" på som behöver ändra sig, men det slutar med att man själv står där och förändrar, reparerar, förändrar och reparerar för att komma framåt i förhållandet, men partnern är den som ställer till allt.. själv får man städa upp det och man blir nån form av utnyttjad dörrmatta.
Så länge det fungerar behöver ju inte partnern ändra sig... det blir ju du som hela tiden får göra jobbet...
väl värt att tänka på.. Alla partners är inte dom söta oskuldsfulla som man kan inbilla sig...
Jag känner igen det ganska väl i det här fallet, men det var sällan jag vek mig (jag har gjort det en gång i ett tidigare förhållande och det blev mycket som du säger att man tar död på sig själv)... den här gången försökte jag in i det längsta att inte gå med på krav utan sträcka mig till kompromiss... nu är det svårt att kompromissa med någon som retroaktivt ändrar sina kriterier för vad som var acceptabelt, i efterhand hittar på anledningar till saker jag gjort som motiverade en viss reaktion.
Sen vet jag egentligen inte vad grundproblemet var men ursprungligen var det nog mycket svartsjuka och något sjukt kontrollbehov och det var väl där jag började sätta ner foten först sen blev det bara mer och mer urflippat och idag så är jag det största svin som någonsin levat osv, så jag är inte i någon position att "ta tillbaka" någon men det jag menade var mer att om hon kommit så hade jag med största sannolikhet förlåtit allt och slagit knut på mig själv flera gånger om.
Och det är det som känns så jäkla tråkigt, jag har haft kontakt med två tjejer sedan det flippade ur helt och medans det inte varit något som helst problem rent kommunikationsmässigt så är det som sagt från min sida det inte går... jag har tankarna på någon helt annan och jag känner bara att jag sårar både mig själv och den andra personen när jag försökt och det känns verkligen hemskt. jag är inte ute efter att såra någon och jag funderar ibland på varför jag ens försöker... inte bara tjurar ihop helt... och stundtals fungerar det...
FL är utmärkt det tar inte mer än kanske 20 minuter så kan man från att varit små deppig till att vara mer eller mindre adrenalin fylld och irriterad över något inlägg i någon tråd.
Men samtidigt känns det helt meningslöst för man vet att det gör varken till eller från på längre sikt, jag mår inte bättre av att sitta och vara små förbannad... de man blir tillfälligt irriterad på ändrar sig inte ändå...
I bland försöker man vara mer konstruktiv och tänka, försöka ge sina synpunkter i någon tråd där någon har problem men även det känns ganska poänglöst i längden, för om och om igen dyker ungefär samma problem scenario upp och man börjar bara fundera på vad det är för djävla värld man lever i egentligen.
Men det är väl tyvärr det enda sätt jag har kommit på som i alla fall tillfälligt fungerar för att komma på andra tankar. Och det är jävligt tråkigt för jag avskyr att känna mig arg, irriterad eller bitter.