• MedlemFV

Hur blir det med min psyke egentligen?

Jag går på en kurs med personer som har Asperger syndrom. I och med att de flesta kurserna i samma ämne vill ha människor so. Har tidigare erfarenhet. Och de andra skolorna var fulla. Så jag ser en öppning men den är för personer som har Asperger syndrom. Det gör väl inget tänker jag för mig själv. Jag får lära mig om dessa personer och jag får också erfarenhet. Men det tar verkligen på krafterna. En deltagare är den som bestämmer och har oftast "rätt". När det kommer fram till att man själv hade rätt. Blir det inget ord som "förlåt". Det finns ingen som helst känslor om att andra skulle kunna bli sårade. Och så har den här personen lite mer saker som gör mig irriterad. Den ena personen är den som gärna vill verka smart. Han säger liksom "du kunde kunde ha gjort det såhär. För jag förstår inte när det blir såhär" och kritiserar en massa onödiga saker. Och säger hur jag kunde ha gjort det, fast det egentligen inte ens skulle spela roll om jag hade gjort det på hans sätt. Det enda som man tjänar på det är att han bara blir bekväm i det inget annat. Och nu när jag tänker på det, är det alltid något jävla "fel" som man gör. Och alltid en massa onödigt kritik som man bara helt enkelt blir förbannad över att få höra. En annan är mer som en mytoman. Han har ingen Asperger syndrom. Men han är en riktig jävla mytoman och har andra små saker som får mig att vilja hålla mig avstånd från honom. Och så finns det en annan som jag tycker är en idiot. Jag har endast två stuckna so. Jag trivs med i gruppen. Den ena har Asperger syndrom och den andra har autism. I gruppen är vi hela sju stuckna on man räknar med mig. Jag har nu gått där i åtta månader och kommer sluta där slutet av maj. Men jag undrar. Hur påverkar detta mig rent psykiskt egentligen? Jag känner mer eller mindre att jag blivit sämre på något vis. Jag vet inte o. Detta är en inbillning eller om det verkligen är så. Det kanske är något man behöver fråga läraren och se om denne har märkt något. Men kan detta påverka mig på ett negativt sätt? Liksom det sociala området och det psykologiska och så? Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur blir det med min psyke egentligen?
  • Asap711

Ja, jag tror att det faktiskt kan påverka dig negativt. Såklart är man påverkbar av människor omkring sig, hur man blir bemött och hur känslan med andra är. Det är bra att du vet om deras diagnoser och sätt att vara så att du får förklaringar på det som händer och inte tar illa upp om någon säger saker som inte gör dig gott. 
    Personer med olika funktionsnedsättningar kan självklart vara fina vänner, det är ju inte det.... De sampelar inte såsom andra bara.

Jag har en kompis som jag tror inte har en diagnos på papper, men min gissning är att han har Aspergers syndrom. Det märks på honom nu när jag lärt känna honom lite mer. Han kan säga saker som verkligen sårar mig. Han är ganska så okänslig för mina känslor, väldigt kategoriserande när det gäller andra människor, har svårt att ge tillbaka osv. Det är inte alltid enkelt att vara kompis med honom tyvärr, så jag får ha honom på lite avstånd ibland. Det har lett till att jag inte berättar om vissa saker som är känsliga för mig, eftersom jag inte vet om han kan hantera det på ett bra sätt utan att jag får tillbaka kritik på något vis. 

Men du, snart är skolan slut, det är ju bara en dryg månad kvar. Stå ut och försök att inte låta ev tråkiga kommentarer påverka dig negativt.

• MedlemFV
    Asap711 skrev 2014-04-13 20:22:48 följande:
    Ja, jag tror att det faktiskt kan påverka dig negativt. Såklart är man påverkbar av människor omkring sig, hur man blir bemött och hur känslan med andra är. Det är bra att du vet om deras diagnoser och sätt att vara så att du får förklaringar på det som händer och inte tar illa upp om någon säger saker som inte gör dig gott.  Personer med olika funktionsnedsättningar kan självklart vara fina vänner, det är ju inte det.... De sampelar inte såsom andra bara. Jag har en kompis som jag tror inte har en diagnos på papper, men min gissning är att han har Aspergers syndrom. Det märks på honom nu när jag lärt känna honom lite mer. Han kan säga saker som verkligen sårar mig. Han är ganska så okänslig för mina känslor, väldigt kategoriserande när det gäller andra människor, har svårt att ge tillbaka osv. Det är inte alltid enkelt att vara kompis med honom tyvärr, så jag får ha honom på lite avstånd ibland. Det har lett till att jag inte berättar om vissa saker som är känsliga för mig, eftersom jag inte vet om han kan hantera det på ett bra sätt utan att jag får tillbaka kritik på något vis.  Men du, snart är skolan slut, det är ju bara en dryg månad kvar. Stå ut och försök att inte låta ev tråkiga kommentarer påverka dig negativt.

mhmm...skrämde mig lite. Hur tror du att detta kan påverka mig negativt tror du? Och tror du att jag skulle få något psykiskt ärr? :(
  • Asap711

Jag menade inte att skrämma dig. Jag tror inte att du får psykiska ärr på så vis att det kommer att påverka dig i all framtid, inte alls, men jag tror att det kan påverka hur du har det nu.

Tänk tex på att du har reagerat på att en beter sig som en mytoman och att det påverkar ditt sätt att vara med honom eller som personen som du beskriver tycker att du är en idiot. Det är självfallet så att det inte går obemärkt förbi i din tillvaro. Du anpassar ju dig till detta på lite olika sätt, tex vad du säger, hur du gör osv. Kanske har du gjort saker annorlunda nu i förhållande till dem, jämfört med hur du gjorde tidigare?

Hur tänker du själv om det här? Har du märkt att du på något sätt har förändrats sedan kursstarten? Är du tex mer ledsen och nere nu än tidigare?
    Det finns ju en anledning till att du har valt att ställa frågan. Men, tänk på att du redan har sätt att hantera detta på - du vet om deras diagnoser, du vet en del om hur människor med dessa diagnoser fungerar och på så vis kan du hantera det. Förstår du hur jag menar?

Svar på tråden Hur blir det med min psyke egentligen?