• Arne59småland

korsa en terrier med bull hund?

är det fel ifall man korsar en mindre terrier med mkt energi o kvickhet med en bullhund,
    och vad kommer man få för resultat?
    nu tänker jag mer på mindre bullhund som engelsk bulldog eller staffe.

är detta fel? vad blir de för resultat tror ni?

hur ska man gå tillväga ifall man vill skapa en kull av blandningen mindre bull o mindre terrier.?

• Svar på tråden korsa en terrier med bull hund?
  • Selfish Geene

Jag kan inte svara på hur just den kombinationen skulle bli men den genetiska variationen blir sannolikt betydligt större än när två individer av samma ras får avkomma.
    Större genetisk variation betyder som regel färre genetiska defekter.

Fö finns ingen tamhundras som INTE är resultatet av att två olika raser har korsats, likformigheten inom raserna beror oftast på inavel.

Jag kan inte riktigt se hur "blandras

• Arne59småland

Det är väll inget omoralisk, inavelprocenten kommer va extremt låg, E det dumt om man annonserar efter en sådan blandning?

• realisten
    Dexter dot com skrev 2014-04-14 05:59:55 följande:
    Ja, det är blandraser = fel !

För en tid sen hade jag skrikit rakt ut när jag sett ett inlägg som detta. Jag har själv en blandras och det är en jätte trevlig hund och det finns otroligt mycket trevliga blandraser. Men eftersom det inte finns något syfte med aveln så är inte jag heller längre för blandrasavel i en hög grad. Mycket för att det är lätt att avla på sjuka indevider under okontrollerade former vilket kan göra att valpar medfår sjukdomar. Så för hundarnas skull är blandrasavel väldigt osunt.
  • Arne59småland

Ja men sällskaps o familjehund kan väll räcka som syfte?

• Aniiee
    realisten skrev 2014-04-14 10:39:20 följande:

För en tid sen hade jag skrikit rakt ut när jag sett ett inlägg som detta. Jag har själv en blandras och det är en jätte trevlig hund och det finns otroligt mycket trevliga blandraser. Men eftersom det inte finns något syfte med aveln så är inte jag heller längre för blandrasavel i en hög grad. Mycket för att det är lätt att avla på sjuka indevider under okontrollerade former vilket kan göra att valpar medfår sjukdomar. Så för hundarnas skull är blandrasavel väldigt osunt.
    Fast jag tycker förstås att det är skillnad på "slasktrattsavel" eller "ojsan-hoppsanavel" och folk som faktisk har ett syfte med sin blandrasavel....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Dexter dot com
    realisten skrev 2014-04-14 10:39:20 följande:

Jag har inte heller något emot genomtänkt blandrasavel på friska hundar med friska led bakom sig och med ett mål med aveln men med tanke på TS okunskap så orkade jag inte gå in på detta utan skrev ett kort och tydligt svar som denne förhoppningsvis förstår Flört
  • Aniiee

Det var värst vad Kenneth....eh, menar....Arne.... försvinner snabbt till höger och vänster.....

There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-04-14 12:06:40 följande:
    Jag har inte heller något emot genomtänkt blandrasavel på friska hundar med friska led bakom sig och med ett mål med aveln men med tanke på TS okunskap så orkade jag inte gå in på detta utan skrev ett kort och tydligt svar som denne förhoppningsvis förstår 

Jag är helt överens med det jag med:)
  • realisten
    Aniiee skrev 2014-04-14 11:05:38 följande:
    Fast jag tycker förstås att det är skillnad på "slasktrattsavel" eller "ojsan-hoppsanavel" och folk som faktisk har ett syfte med sin blandrasavel....

Ja visst är det så det håller jag med om:)
Svar på tråden korsa en terrier med bull hund?