• Anonym (hjkkka)

Bor så litet och har ärtv 2 OLIKA dödsbon!!!

hej, jag är ung o bor så litet och har redan fullt överallt och ska inte flytta närmsta åren
    senaste tiden har 2 av mina närmsta gamla släktingar dött
    jag har fått massor av saker och vet inte vad jag ska göra,
    tar jag dem inte nu tar andra släktingar dem
    och jag tycker om sakerna men vill inte samla på mig massa onödigt
    men det är fina minnen o jag älskade ju de som dog

vad gör ni med alla prylar ni ärver om ni bor litet?
    vissa saker är värdefulla o gamla
    andra bara fina eller mkt känslor i......

fick panik igår när jag fick hem mängder av kartonger med saker som inte kunde förvaras i dödsboet längre
    har inte plats och blir stressad o får dåligt samvete att jag borde behålla allt
    men det blir så plåttrigt dammigt och trångt här hemma i min lilla lägenhet

• Svar på tråden Bor så litet och har ärtv 2 OLIKA dödsbon!!!
  • Gretha

Ha sakerna på ett magasin. Kostar inte så mycket men värt det eftersom att du annars blir av med sakerna!

• Anonym (fota)

Jag förstår att det känns jobbigt när man inte har tillräckligt med plats åt allt som man vill spara efter kära släktingar och familjemedlemmar. Men kan du inte fota de möbler och/eller prydnadssaker som du känner mest för? Det är långt ifrån samma sak som att ha dom kvar fysiskt, men har man inte plats så har man inte. Då kanske det känns bättre att man åtminstone kan snegla på korten av möblerna ibland istället för att de försvinner helt, tänker jag?

Beklagar sorgen ts.

• Anonym (hjkkka)

tack för svaren, är det konstigt att bli stressad över detta? fick panik o börja gråta när jag såg alla kartonger o e ledsen både över förlusten o över att behöva ta beslut om sakerna (de bodde i hus o hade MASSSSSOR)

• Anonym (hjkkka)

O BLIR SÅ ledsen när någon säger tex: KLAAAART att du måste ha farfars fina byrå eller liknande
    o när jag säger nej så känns det som att de tror att jag inte älskade honom

att ju mer man älskar nån desto mer saker av huset vill man ha

som om kärleken mättes i saker, liksom

så är det väll inte?

nån som känner samma?

• Gurkan

Tacka nej till det du inte vill ha och hänvisa till att du bor litet. Behåll det du vill och magasinera det (brukar inte vara så dyrt att hyra), en dag kommer du kanske bo större!

• Fontana

Jag är inte så ung längre, men det är fortfarande jobbigt när någon släkting går bort. Det som ena dagen var någons hem och liv nästa dag bara en hög med "grejor" som ska köras till tippen eller Myrorna.

Du måste naturligtvis leva ditt eget liv, med möbler och saker som DU tycker om. Stå på dig! Fyll inte ditt hem med andras liv! Försök tänka efter om det inte finns några små minnessaker du vill spara: tavlor, foton, porslinsskålar.

Egentligen är det ganska dumt att magasinera saker för framtiden: Det blir ändå som en stor börda att bära på. Och särskilt billigt tycker jag inte att det verkar vara. Kanske finns det någon extra källarlokal eller liknande du kan hyra där du bor? Fråga hyresvärden. 

Eller fråga dina påstridiga släktingar om du inte kan få förvara sakerna hos dem till du får mer plats. Då blir de nog rätt tysta.

Ja, jobbigt, men håll ut. Fyll inte ditt hem med saker du egentligen inte vill ha. Som du var inne på själv: dina avlidna släktingar glömmer du ju inte ändå.

• Anonym (.)

Hyr förvaringsplats i magasin! Det är värt det. Jag har också ärvt en massa saker som jag inte har haft plats för under årens lopp, men nu snart ska vi skaffa hus och jag är SÅ glad att möblerna med affektionsvärde finns kvar!

Om det däremot är saker som du inte känner särskilt mycket för (du måste ju inte spara saker bara för att bevisa att du tyckte om personen) så tycker jag att du ska stå över.

Svar på tråden Bor så litet och har ärtv 2 OLIKA dödsbon!!!