• Dumboo

Grannen bankade på. Ont i magen nu

Hej.
    Jag har flyttat till radhus med min son och golden hane på 2 år. Bott här i 2 månader snart. Och idag dök en av grannarna upp tror jag? Vet knappt vilka som bor i längan. Men hon frågsatte ifall jag gick ut med min hund? Jag stod som ett frågetecken och nästan chockad. Ey självklart. Hon bara mer än i trädgården. Ja svara jag .. hon bara är du säker? Börja ju nästan garva. Givetvis är jag säker. HOn bara ja de är folk som undrar.. ser knappt dig ute med han. SÅ fråga hon om hon fick titta på honom. Givetvis fick hon de. Såg hur hon kände på hono, precis som hon leta efter vanvård eller någt. Efter vi sagt hejdå. Så blev jag nästan lite upprörd? Och tänkte vafan. Jag ser fan aldrig mina grannar ute med deras hundar? Mer än grannen som går precis utanför och vänder sen. Men blev jag nyss anklagad för vanvård/missskötelse. Och vilka undra detta kan jag ju då undra, vrf kom dem isåfall inte själva. Jag jobbar mycket kväll så vi är ju ute sent osv, bor längst ner på hörnan. Men sen fick jag jätte ont i magen och undra kan hon göra en anmälan på mig nu ? Jag kan inget om sånt alls hur de fungerar. Hur ska jag hantera detta? Eller vad kan hända rättare sagt. Jag missköter inte min hund, han är ett av mina barn! Ush vad arg jag blir.

• Svar på tråden Grannen bankade på. Ont i magen nu
  • LillaJag06

Äsch bry dig inte om henne!

Hon trodde säkert att det skulle finnas något att anmärka på men du har inget att oroa fig för. Har själv tre stycken små som vi är ute med sent på kvällarna och dagarna då folk inte är hemma.

• Dexter dot com

Släpp oron! Sköter du din hund så behöver du inte bry dig öht och jag tycker din granne verkar vettig och ärlig, istället för att göra en anonym anmälan så pratade hon med dig direkt. Det är så otroligt många hundar som missköts utan att någon ingriper så jag tycker det är bra om folk reagerar även om det inte stämde i ditt fall.

• realisten
    Dexter dot com skrev 2014-04-14 18:34:23 följande:
    Släpp oron! Sköter du din hund så behöver du inte bry dig öht och jag tycker din granne verkar vettig och ärlig, istället för att göra en anonym anmälan så pratade hon med dig direkt. Det är så otroligt många hundar som missköts utan att någon ingriper så jag tycker det är bra om folk reagerar även om det inte stämde i ditt fall.

Det var bra att du tog upp det faktiskt eftersom du har rätt bra koll på denna sak så tänkte jag faktiskt be om ett råd. Jag har en granne en bit bort med en schäfer hund som drar i koppel och gör utfall mot hundar. Ägarna går 3-4 rastrunder per dag samma väg hela tiden. Känns rätt hemskt för det syns att hunden inte får den motion och stimulans en schäfer behöver. Vet du vart man kan vända sig i denna fråga? Jag har redan pratat med dom men de har inte hjälpt. Hunden får fortarande högst 20 minuters promenad om dagen. Jag vet inte riktigt vad man göra?
  • Dexter dot com
    realisten skrev 2014-04-14 18:49:20 följande:

Det var bra att du tog upp det faktiskt eftersom du har rätt bra koll på denna sak så tänkte jag faktiskt be om ett råd. Jag har en granne en bit bort med en schäfer hund som drar i koppel och gör utfall mot hundar. Ägarna går 3-4 rastrunder per dag samma väg hela tiden. Känns rätt hemskt för det syns att hunden inte får den motion och stimulans en schäfer behöver. Vet du vart man kan vända sig i denna fråga? Jag har redan pratat med dom men de har inte hjälpt. Hunden får fortarande högst 20 minuters promenad om dagen. Jag vet inte riktigt vad man göra?
    Om hunden inte är misskött eller vanvårdad på annat sätt dvs mager, sårig mm så tror jag inte Länsstyrelsen "bryr" sig och hunden kommer ändå ut regelbundet . Bedrövligt lite tycker vi normala hundägare som sätter sina hundars behov först men tyvärr säger ju lagen annat.
    Kan du inte höra om dom vill göra dig sällskap på dina promenader så hunden kommer ut lite mer? Ljug och säg att du behöver träna din hund i att gå tillsammans med andra hundar tex eller fråga om du får låna den en timme om dagen och tokaktivera den ;)
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-04-15 22:32:32 följande:
    Om hunden inte är misskött eller vanvårdad på annat sätt dvs mager, sårig mm så tror jag inte Länsstyrelsen "bryr" sig och hunden kommer ändå ut regelbundet . Bedrövligt lite tycker vi normala hundägare som sätter sina hundars behov först men tyvärr säger ju lagen annat.

Kan du inte höra om dom vill göra dig sällskap på dina promenader så hunden kommer ut lite mer? Ljug och säg att du behöver träna din hund i att gå tillsammans med andra hundar tex eller fråga om du får låna den en timme om dagen och tokaktivera den ;)

Det var det jag misstänkte. Jag har faktiskt funderat på att prata med dom igen och erbjuda mig att aktivera hunden några timmar i vecka och hjälpa till med promenader faktiskt så jag ska nog göra det och hoppas på att dom är med på det:)
  • Dexter dot com
    realisten skrev 2014-04-16 14:01:12 följande:

Det var det jag misstänkte. Jag har faktiskt funderat på att prata med dom igen och erbjuda mig att aktivera hunden några timmar i vecka och hjälpa till med promenader faktiskt så jag ska nog göra det och hoppas på att dom är med på det:)
    Har du möjlighet att göra det vore det ju en otroligt fin handling av dig och förhoppningsvis ser ägarna skillnad på hundens mående när den blir aktiverad och förstår att dom själva måste ta tag i det.
    Heder åt människor som dig med hjärtat på rätta stället !!

Länsstyrelsen gör ett jättebra jobb men tyvärr måste djuren vara riktigt illa däran innan dom lagligt kan ingripa :(
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-04-16 14:21:11 följande:
    Har du möjlighet att göra det vore det ju en otroligt fin handling av dig och förhoppningsvis ser ägarna skillnad på hundens mående när den blir aktiverad och förstår att dom själva måste ta tag i det.

Heder åt människor som dig med hjärtat på rätta stället !!

Länsstyrelsen gör ett jättebra jobb men tyvärr måste djuren vara riktigt illa däran innan dom lagligt kan ingripa :(

Det tackar jag för hoppas bara att dom vill låta mig aktivera och umgås med hunden då och då. :)
  • Dumboo

Fick höra av en granne att hon hade anmält till länsstyrelsen. Men länsstyrelsen hade andra prioteringar . får man papper på någon anmält en varse dem anser de är viktigt el ej?

• Dexter dot com
    Dumboo skrev 2014-04-30 11:48:19 följande:
    Fick höra av en granne att hon hade anmält till länsstyrelsen. Men länsstyrelsen hade andra prioteringar . får man papper på någon anmält en varse dem anser de är viktigt el ej?
    Nej, det brukar man inte få men räkna med besök senare då dom brukar åka ut när dom får tid.
Svar på tråden Grannen bankade på. Ont i magen nu