Nr4 skrev 2014-04-15 10:41:16 följande:
Hej,
Jag förstår precis hur du har det. Det är inte kul!
Jag är gravid med mitt fjärde barn i v.17 och haft blödningar från v.6.
Stora störtblödningar 6ggr hittills i denna graviditet och åkt in till gynakuten och gjort vul och lilla hjärtat har pickat varje gång. Vet precis hur psykist jobbigt detta är. Får ont i magen. Vissa gånger har det kommit klumpar och har blött igenom byxorna på soffan och det bara har runnit och droppat ur mig klart rött blod på golvet och sedan i toan 45 min och sedan avtagit som sedan övergår till rosa och sen brunt gammalt blod. Blev heltids sjukskriven i v.14 för jag kan inte jobba de dagar jag blöder. Sedan har jag fått högt blodtryck så läkaren säger att jag inte får stressa och har fått medicin Trandate. Hade 170/110. i blodtryck.
Mellan dessa stora blödningar kommer det lite små röda blödningar och oftast bara brunt som chokladsås.
Har hittills gjort 10 ultraljud. Ingen läkare har svaret på var det kan vara. Denna gång sitter inte moderkakan särskilt lågt. Någon sa att det kanske kan vara en polyp och sist jag var inne för störtblödning för en vecka sedan så tyckte denna läkaren att hon såg ett hematom (mörk blodansamling i livmodern). Fast det var väldigt litet.
På ett sätt känns det skönt för i min andra och tredje graviditet hade jag likadana blödningar, dock ej klumpar dessa gånger. Då såg man båda gångerna stora hematom som antagligen fylldes på och tömdes. Där av krankänslan när det börjar blöda. Att det kommer så tvärt och så töms det och avtar och blir brunt.
Tog det lugnt även dessa graviditeten och blödde från och till i nästan hela graviditeten. Ena tjejen kom v.35 och den andra i v.37. Jag vet att det kan gå bra även när man har haft dessa hemska blödningar. Hoppas hoppas att det även går bra denna gång. Skall till barnmorskan idag och lyssna på magen om de hör fosterljud efter en liten blödning. Har moderkakan i fram så än känner jag inga sparkar. Blir så mycket lugnare då man börja känna den lilla i magen så man slipper åka till bm och lyssna på fosterljud efter blödning.
Erty jobbar du eller är du sjukskriven? Såg det inget på ditt stora UL? Har du också ont när blödningarna kommer som mensvärk?
Jag skall på det stora UL nästa fredag. När jag gjorde kub sa de att allt såg bra ut och sedan samma kväll kom en ny störtblödning… Är så sjukt jobbigt. Så fort man läser på nätet om detta så kommer man in på sidor att så här är det när man får missfall.
Jag har i alla fall två solskenshistorier så kan jag oss med blödningar hopp :)
Är det någon mer än jag som har mycket sammandragningar i så här tidig graviditet som v.17? Blir så orolig att min kropp vill stöta ut detta foster.
Nej dessa blödningar är hemska, precis haft som du sedan v.6 eller v.7 där nån stans! Var bara första gången jag fick REJÄL magvärk sedan kom det en stor fors. Efter det har jag bara fått blödningar då o då, väldigt rikliga (jag bor på toaletten tills de "tömt" sig). Skillnaden denna gången är att jag nu blödit konstant i 1 vecka, plus att jag får som forsar FLERA GÅNGER OM DAGEN! :( Var såå mycket skönare när det var ca 1 gång veckan bara....
Var på mitt UL idag, fick två överläkare som konstaterade att ALLT såg sååå fint o bra ut, barnet verkar inte det minsta påverkad (inte tappen heller). Men, dom vart väldigt förvånade. De kunde inte se vartifrån jag blöder så.. (Tidigare har man tydligt sett ett stort hematom, som sist jag såg det var koaglerat och påväg bort). Denna gången syndes alltså ingenting, o jag blöder hela dagarna.. Vet inte vad jag ska tro!?
Jag studerar, så inget krävande! Jobbigt bara o börja blöda i skolan. Går alltid runt med ett par extra byxor o massa bindor.. Har inte upplevt att jag får ont i samband med blödningarna (endast den första gången!). Däremot kan jag om det blödit rejält, känna mig öm o mörbultad i magen. Sammandragningarna har jag också haft sen några veckor tillbaka, inge konstigt, bara de inte gör ont för dig! :)
Skönt att du fått två solskenshistorier i alla fall. Man kan förbereda sig på en tidig förlossning alltså? Gick dina förlossningar bra? :)