Gabi skrev 2014-04-15 06:21:56 följande:
Alfa och Madmoiselle
Med er inställning skulle ju inga barnfamiljer skaffa kanin då!
Jag själv tycker det är jätte mysigt och saknar att ha kanin som jag haft i vuxen ålder för många år sedan!
Vi har köpt en stor bur för både vinter och sommar för kaniner och den köpte vi av ett par som nu inte skulle ha fler kaniner efter den sista som deras barn haft fram till de var 17 och 19 nu och tyckt att det varit jätte mysigt!
Ska man säga till sina barn att ni kommer tröttna och de lever så länge så det är ingen ide? Om nu de skulle tröttna och jag och min man tycker det är fasansfullt jobbigt och tråkigt så borde det väl finnas någon kärleksfull familj som vill ta över!
Med tanke på att det inte är särskilt ovanligt med misskötta djur är det ingen konstig varning.
Min personliga åsikt är att man aldrig ska skaffa djur som är barnens egna, utan att man skaffar djur som är familjens.
Här i familjen har vi både kaniner, ökenråttor, katter, hund och ponny. Fantastiskt för barnen!
Men de är familjens djur... Då blir inte heller ansvaret lika jobbigt i perioder då barnen inte orkar pga mkt läxor osv utan ansvaret är gemensamt. Familjemedlemmar istället för ägodelar helt enkelt.