• Gabi

Kaninen till våra döttrrar

Hej!
    Jag och min man vill skaffa varsin kaninunge till våra flickor, 5 och snart 7 år! Har kollat runt lite på egen hand och även hört mig för, tänkte nu att här på familjeliv finns många familjer som nog har erfarenhet.

För det första vad rekommenderar ni för ras? Jag har bara varit i kontakt med uppfödare av lejonhuvad kanin, både renrasiga och blandning med dvärgvädur.

Vi vill inte ha en kanin som blir så stor.

Jag har förstått att dvärgvädur och hermelin är vanligast?

Tack på förhand

• Svar på tråden Kaninen till våra döttrrar
  • Gabi

Har en tjej som nu hört av sig och har två hermeliner, två ungar som man kan hämta om två veckor! Kön ser hon inte än! Nu är jag lite osäker på om vi skulle våga köpa dem då de är hermeliner för att alla föredrar/tycker dvärgvädur!

• Gabi
    fialotta28 skrev 2014-04-15 07:41:57 följande:
    Jag säger dvärgvädur för att det är det vi har. Om ni har fått ett bra erbjudande tycker jag att ni ska gå på det.
    Okej men det är inte helt fel för barn för att det är hermelin? Får känslan av det när alla verkar vilja ha eller har eller har haft dvärgvädur!
  • MySecret

Vi hade en angora/lejonkanin som tyvärr gick bort nu i mars. Världens underbaraste, snäll i alla lägen och det var kärlek mellan honom och vår son. Angoror har super bra temperament men blir ju större och kräver pälsvård.

Tror inte det spelar så stor roll vilken ras ni väljer, kaniner har olika personligheter och om man hanterar och tar hand om dom väl blir nog de flesta mysiga husdjur

• JuliaBerglund

Då jag själv har en hobbyuppfödning av viltgrå dvärgvädur så rekommenderar jag dem starkt som barnkanin, Hermeliner tycker jag brukar vara antingen jättetrevliga eller tvärtom. Ska kaninerna bo tillsammans så köp två kullsystrar men var beredd på att även honor kan börja bråka när de blir könsmogna och att de kan komma att behöva varsin bur. Två hanar ska aldrig bo tillsammans, då de slåss tills en blir allvarligt skadad eller dör. Hane och hona bör inte heller bo tillsammans om man nu inte vill ha ungar, dock bör honan vara minst 10 månader innan hon får kull. Lycka till!

• Gabi
    MySecret skrev 2014-04-15 07:56:38 följande:
    Vi hade en angora/lejonkanin som tyvärr gick bort nu i mars. Världens underbaraste, snäll i alla lägen och det var kärlek mellan honom och vår son. Angoror har super bra temperament men blir ju större och kräver pälsvård.

Tror inte det spelar så stor roll vilken ras ni väljer, kaniner har olika personligheter och om man hanterar och tar hand om dom väl blir nog de flesta mysiga husdjur
    Okej, jag har också kontakt med en tjej som har raserna lejonhuvad/dvärgväderur, hon hade sålt alla men så kom en ny kull i helgen.
    De ser vldigt söta ut, inte som de lejonhuvad kaniner som jag sett på nätet som jag personligen tycker ser skrämmande ut
    Frågan är om vi ska satsa på det.
  • Gabi
    JuliaBerglund skrev 2014-04-15 07:57:39 följande:
    Då jag själv har en hobbyuppfödning av viltgrå dvärgvädur så rekommenderar jag dem starkt som barnkanin, Hermeliner tycker jag brukar vara antingen jättetrevliga eller tvärtom. Ska kaninerna bo tillsammans så köp två kullsystrar men var beredd på att även honor kan börja bråka när de blir könsmogna och att de kan komma att behöva varsin bur. Två hanar ska aldrig bo tillsammans, då de slåss tills en blir allvarligt skadad eller dör. Hane och hona bör inte heller bo tillsammans om man nu inte vill ha ungar, dock bör honan vara minst 10 månader innan hon får kull. Lycka till!
    Hej tack för bra info.
    Läs gärna vad jag svarade ovan och tyck till! "lejonhuvad/dvärgväderur"

Det kanske ändå är bäst att ta hane och hona och kastrera men jag har hört att det är jätte dyrt
  • bustjejen

Jag skulle rösta på dvärgvädur, ev med lejonhuvad i om ni vill ha mer päls.. Hermeliner har en tendens att vara lite mer sprättiga och kanske inte så lämpliga som första kanin för barn.

Sen är det jättebra att ni tittar hos uppfödare och inte köper hos djuraffär.

En hona och kastrerad hane är det bästa, men köper ni 2 syskon, så kan även 2 honor funka. Det är lite olika pris på kastrering beroende på var i landet man bor. Tror vi betalade 600 kr om jag inte minns fel, bor i Göteborgsområdet.

• Erli

Hej!

Först vill jag säga att det är super att ni söker er till uppfödare istället för djuraffären. Det är oftast väldigt stor skillnad på hur djuren har tagits om hand samt att hos uppfödaren kan du be om att få träffa föräldrarna till kaninungarna.

Kaninungar ärver till 99% sina föräldrars temperament! Främst honans. Så be att få träffa mamman åtminstone och kanske även lyft henne och håll henne för att verkligen kolla så hon inte är rädd och/eller aggressiv.

Lugna förälder ger lugna och trygga ungar. Självklart måste även ni/era barn hantera ungarna på ett bra sätt också för att få trevliga individer men det vet du redan ;)

Stort lycka till!

• Anna86

Nåt som är viktigare än rasen är hur föräldrarna och uppfödaren är. Är dom lugna och trevliga så har kaninerna fått en bra start och har trevliga gener att brås på. Åk och hälsa på hos uppfödaren och känn er för, kan just dom kaninerna vara något för er? Fastnar ni för dom? Är dom framåt, trevliga och ser trygga ut när ni/uppfödaren håller på med dom? Jag har haft köpare/besökare som kommit flera gånger och besökt innan dom bestämt sig. Jag brukar alltid säga att folk får gärna komma och titta, mysa med kaninerna och fundera lite, det är inget köptvång överhuvudtaget!

Jag är själv uppfödare sen 14 år tillbaka och har testat lite olika raser. Och det viktiga är absolut vilka föräldrar man avlar på! Har nyligen börjat med hermeliner efter att ha haft både belgisk hare, dvärgvädur och hoppkaniner plus diverse andra korsningar. Dom hermeliner jag har är trevliga, nyfikna men lite tillbakadragna då dom är uppväxta hos en uppfödare som hade ca 600 kaniner. Jag blev förvånad över hur mysiga dom ändå är, trots sin start i livet. Man hinner ju mysa med kaninerna lite mer om man har 15-20 än om man har 600 menar jag ;)

Håller med de flesta andra här inne om att hona + kastrerad hane brukar vara det bästa. Alternativt 2 enskilda burar. Att kastrera en hane beror på vilken veterinär du får tag på, men 6-900 kan det nog gå på. Slå ut det på alla år ni ska ha kaninerna så är det inte så stor kostnad :) Tänk dock på att hanen och honan måste ha enskilda burar från könsmognad tom ca 1månad efter kastreringen(spermierna kan leva kvar länge).

Sen är frågan, vill ni bara ha en mysig kanin eller vill ni ha en ni kan ställa ut/hopptävla/träna med? 
    Man kan hoppa med alla kaniner oavsett ras men ska ni ställa ut måste ni ha en renrasig med stamtavla. Sen finns det ju kelutställningar också, men dom är inte lika vanliga. Tänk på att en kanin är ett aktivt djur som tycker om att röra på sig och att vara med och umgås med familjen :) 

Fråga gärna mer så ska jag försöka svara :)

• Dixie
    Gabi skrev 2014-04-15 08:09:51 följande:
    Hej tack för bra info.
    Läs gärna vad jag svarade ovan och tyck till! "lejonhuvad/dvärgväderur"

Det kanske ändå är bäst att ta hane och hona och kastrera men jag har hört att det är jätte dyrt

nej, det är inte jättedyrt att kasterar en kanin - tror det kostar samma som att kastrera en hankatt!
  • E  H J

Jag säljer en väldigt tam och söt lejonhane, kan kastreras och ha ihop med andra honor om ni vill. Han är vaccinerad och man kan få med en del tillbehör. Hör av er på mail för mer info emeliesvea99@hotmail.com

• Starkast
    Gabi skrev 2014-04-15 06:21:56 följande:
    Alfa och Madmoiselle

Med er inställning skulle ju inga barnfamiljer skaffa kanin då!

Jag själv tycker det är jätte mysigt och saknar att ha kanin som jag haft i vuxen ålder för många år sedan!

Vi har köpt en stor bur för både vinter och sommar för kaniner och den köpte vi av ett par som nu inte skulle ha fler kaniner efter den sista som deras barn haft fram till de var 17 och 19 nu och tyckt att det varit jätte mysigt!
    Ska man säga till sina barn att ni kommer tröttna och de lever så länge så det är ingen ide? Om nu de skulle tröttna och jag och min man tycker det är fasansfullt jobbigt och tråkigt så borde det väl finnas någon kärleksfull familj som vill ta över!
    Med tanke på att det inte är särskilt ovanligt med misskötta djur är det ingen konstig varning.

Min personliga åsikt är att man aldrig ska skaffa djur som är barnens egna, utan att man skaffar djur som är familjens.

Här i familjen har vi både kaniner, ökenråttor, katter, hund och ponny. Fantastiskt för barnen!
    Men de är familjens djur... Då blir inte heller ansvaret lika jobbigt i perioder då barnen inte orkar pga mkt läxor osv utan ansvaret är gemensamt. Familjemedlemmar istället för ägodelar helt enkelt.
Svar på tråden Kaninen till våra döttrrar