• Bethany

Har du vittnat vid huvudförhandling i en vårdnadstvist?

Eller har du varit målsägande/motpart?

Jag vore väldigt tacksam för tips om vilken typ av frågor jag "kan förvänta mig" från motpartens advokat.
    Såklart är det omöjligt att förutsäga, men jag tänker mig ändå att det borde finnas en del "standardfrågor" eller?
    Vilka frågor advokaten för den jag vittnar för kommer att ställa kan jag ju gå igenom med denne.

Jag försökte besöka Tingsrätten nu i förväg för att kolla men personerna i vårdnadsmålet ville inte ha utomstående i rättssalen trots att det inte var lyckta dörrar.

Mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du vittnat vid huvudförhandling i en vårdnadstvist?
  • Anonym (Bea)

Du bör kunna fråga den advokat som har kallat dig vad du ska höras om.

• Nalliwer

Är så .klart omöjligt att svara på eftersom det beror sig på vad det är den som kallat dig har tänkt att du ska styrka. Motparten kommer i sin tur såklart försöka ställa frågor som försvagar/ motbevisar samma sak.

Jag kallade själv två vittnen i vår huvudförhandling. Det ena var en lärare som jag ställde frågor till om hur motpartens kontakt med skolan hade sett ut och om hennes uppfattning om hur en viss fritidsaktivitet som motparten motsatt sig skulle kunna inverka positivt på ett specifikt problems ena barnen hade i skolan vid tillfället. Motpartens ombud ställde bara frågor om hur länge hon hade varit barents lärare och lite kring vilken formell kompetens hon grundande sitt vittnesmål på.
    Andra vittnet var sambo till en tidigare kompis och tillika så hyresvärd som motparten hade kallat för att smutskasta mig med bland annat att jag skulle missköt mitt tidigare boende. Han fick i princip bara två frågor  av mig för att motsäga sin sambo. Motpartens ombud valde att inte ställa några frågor alls.

• Anonym (Bethany - TS)

Det har varit strul med min inloggning, så jag har inte kunnat kommentera...

Nej, givetvis kommer jag att gå igenom frågorna med advokaten "på min sida" så att jag vet vilka som kommer att ställas och jag har nu pratat med denne och fått veta att vi kommer att göra det ca. 2 v före huvudförhandlingen.
    Advokaten har lång erfarenhet och kommer säkert att kunna svara på vad jag kan förvänta mig för typ av frågor från motpartens advokat, men jag var nyfiken på vad "folk" hade för egna erfarenheter.

/Beth

• Kriya

När motpartens advokat frågar ut Dig kommer advokaten "på Din sida" bli glad och tacksam om Du svarar kortfattat, typ "ja, nej och vet inte" och inte viker ut svaren så att de blir långa, invecklade och drar in nya, kanske okända omständigheter.

• Anonym (Bethany - TS)

Tack, jag ska tänka på det. Glad

Fick hintar om att domaren redan bestämt sig, innan den muntliga förberedelsen är gjord och det känns ju sådär. Går jävsanmälan igenom antar jag att huvudförhandlingen blir uppskjuten...

Suck...

/Beth

• Kriya

Om rätten tar hänsyn till jävsinvändningen så byter de bara domare, de skjuter inte fram huvudförhandlingen.

Svar på tråden Har du vittnat vid huvudförhandling i en vårdnadstvist?