• EricaN

Får man välja på igångsättning eller kejsarsnitt?

Hej!
    Jag har gått över två dagar nu, för visso rätt vanligt vad jag förstår, men har ändå börjat fundera på vad som händer om det inte kommer igång. Det jag läst om igångsättning är att det ofta slutar med snitt och att kvinnan då har fått lidit "i onödan".
    Jag har ett bokat besök för kontroll och tänkte då diskutera saken men ville kolla lite hur andra haft det. Jag vill helst föda vaginalt men om alternativen blir snitt eller igångsättning så vill jag ha snitt.
    Några med erfarenhet?

• Svar på tråden Får man välja på igångsättning eller kejsarsnitt?
  • happysunday

Nej, man får inte välja mellan snitt och igångsättning.

Det är inte alls så "att de flesta igångsättningarna slutar med snitt", långt ifrån.

• Lindsey Egot the only one

Igångsättning kan ju göras på många olika sätt beroende på hur mogen livmodertappen är. En del har en helt omogen tapp och då får man en pappersremsa (tamponad) med något medel på som ska mjuka upp och dra igång förlossningen. Sedan ger man värkstimulerande dropp. Tamponaden kan tyvärr ge pinvärkar utan nån helst effekt. Dvs livmodertappen förblir intakt.

Är livmodertappen påverkad kan det hjälpa med enbart värkstimulerande dropp och jag har en kompis som födde på fyra timmar på det sättet.

Man kan få en hinnavepning också.

Så det är så många faktorer som spelar in hur kroppen påverkas av igångsättning.

• DinaMii

1 Jo det är faktiskt så att fler igångsättningar slutar i ks mot vad naturligt startade förlossningar gör. Även vid värkstimulerande dropp slutar fler i ks. Det är för att dessa mängder oxytocin som tillförs till kroppen gör att livmodern i slutändan får syrebrist av att arbeta för hårt. Då orkar den inte längre och man måste snittas. Finns mycket nya studier om detta :)

• happysunday
    DinaMii skrev 2014-04-15 18:34:22 följande:
    1 Jo det är faktiskt så att fler igångsättningar slutar i ks mot vad naturligt startade förlossningar gör. Även vid värkstimulerande dropp slutar fler i ks. Det är för att dessa mängder oxytocin som tillförs till kroppen gör att livmodern i slutändan får syrebrist av att arbeta för hårt. Då orkar den inte längre och man måste snittas. Finns mycket nya studier om detta :)
    Ja, det vet jag. Läs det jag skrev en gång till.

Det är två skilda saker; att "de flesta indikationer slutar med snitt" och "att det rent statistiskt slutar med snitt oftare när förlossningen startar med induktion än spontant".
  • happysunday
    happysunday skrev 2014-04-15 18:38:36 följande:
    Ja, det vet jag. Läs det jag skrev en gång till.

Det är två skilda saker; att "de flesta indikationer slutar med snitt" och "att det rent statistiskt slutar med snitt oftare när förlossningen startar med induktion än spontant".
    *indikation = induktion.
    DinaMii skrev 2014-04-15 18:34:22 följande:

Ändå kommer inte TS få välja.
  • DinaMii

Aha kanske förstod fel. Men TS skrev aldrig heller att "de flesta" slutar i snitt som du citerade. Utan att det "ofta" kan göra det.

Det finns en norsk studie som visar att nästan 50% av igångsättningar slutar med snitt. Medan 6,9% av de som inte blev igångsatta slutade i snitt. Så det är faktiskt väldigt många.. Just när man är igångsatt med oxytocinstimulerande..

• DinaMii

Nej man får inte välja, men det är bra att vara påläst ändå, tycker jag, i hur utgången kan bli och kanske förstå varför... :)

• DinaMii

Men sen "lida i onödan" kan jag inte hålla med om. Personligen. Jag hade värkar i 21h innan jag snittades. Hade inte velat vara utan dom 21 timmarna ändå. "Intressant" att veta hur värkar känns, om man nu är knäpp som jag.. Och så i efterhand går det ju himla snabbt ändå, dom där timmarna... ;)

DinaMii skrev 2014-04-15 18:48:50 följande:

Men sen "lida i onödan" kan jag inte hålla med om. Personligen. Jag hade värkar i 21h innan jag snittades. Hade inte velat vara utan dom 21 timmarna ändå. "Intressant" att veta hur värkar känns, om man nu är knäpp som jag.. Och så i efterhand går det ju himla snabbt ändå, dom där timmarna... ;)

Jag hade värkar i 31 timmar och tamponaden hjälpte ingenting utan att ge pinvärkar men mellan den 31:e och 32:e timmen öppnad jag mig från 1cm till 10 cm och födde en välskapt son. Så det kan ta tid när man blir igångsatt. De räknar upp till två dygn
  • E2012smamma
    DinaMii skrev 2014-04-15 18:48:50 följande:

Samma för mig! Ångrar inte det alls.

Skulle jag snittas igen skulle jag vilja ha värkar innan för det är positivt för barnet också :)
  • jashrinah

jag hade en drömförlossning med igångsättning 15 dagar över bf ! var inte rädd ! 

Svar på tråden Får man välja på igångsättning eller kejsarsnitt?