• Superninjaprinsessaa

katt hjälp!

Hejsan, jag skulle behöva hjälp med mina katter. Jag ska tillfälligt bo hemma hos mina föräldrar med mina katter. Grejen är den att det redan finns katter boende hos dem, så jag skulle behöva tips på hur man på bästa sett " presssenterar" dem för varandra så boende tiden blir så smärtfri som möjligt. Tar tacksamt i mot alla tips.

• Svar på tråden katt hjälp!
  • nemo1

Är alla kastrerade? Plugga in Feliway i väggen och låt katterna vara åtskilda i eget rum första tiden. Sätt upp ett kompostgaller i dörröppningen. Det kan vara svårt att sätta ihop vuxna katter med varandra så ha tålamod.

• Sandravanilj

man kan köpa Feliway i en djurbutik eller hos veterinären :) kostar runt 250 kr tror jag :) sätt in i väggen dagen innan du kommer dit med dina katter så att den lugnande lukten hinner sprida sig så att det ger maxeffekt :)

Lycka till :D

• Superninjaprinsessaa

Å kom på en sak till, mina katter kommer att vara innekatter medans jag bor där då det inte kommer vara så länge medan mina föräldrars katter kommer kunna vara ute som vanligt. Så tänkte att man kanske kan ha de hemma hörande katterna ute i nån timme eller hur länge det nu vill medan mina katter bekantar sig med den nya omgivningen, innan man stänger in dem och släpper in de andra katterna så får de liksom känna doften av dem innan de träffas, kan det bli bra?

• DeLo

Jag fick rådet att släppa ihop de snabbt vilket jag gjorde. Tog några timmar innan de vande sig med varandra och det blev inga bråk, mer bara fräsande och något låtande. 

• Superninjaprinsessaa

Okej, bara helt så där ingen invänjnig alls? Har en katt som nog råkat ut för tråkigheter när han var kattvalp, han är väldigt räddharrig av sig det är mest han jag oroar mig för då han brukar reagera kanska kraftigt i situationer där han känner sig trängd.

• DeLo
    Superninjaprinsessaa skrev 2014-04-15 22:39:28 följande:
    Okej, bara helt så där ingen invänjnig alls? Har en katt som nog råkat ut för tråkigheter när han var kattvalp, han är väldigt räddharrig av sig det är mest han jag oroar mig för då han brukar reagera kanska kraftigt i situationer där han känner sig trängd.
    Det fick jag rekomendation om iaf, men om du känner dig osäker så kan du ju ta den där långa invänjningen ändå. Du känner ju dina katter bäst liksom :)
Svar på tråden katt hjälp!