• Anonym (Rädd)

Vet inte om jag klarar medicinsk abort

Jag ska göra en medicinsk abort nästa vecka. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Är så rädd att jag kommer ha jätteont och inte kunna gå till skolan. Jag har inte berättat något till mina föräldrar så dom kommer nog undra om jag stannar hemma. Jag och min mamma har mens samtidigt så kan inte ljuga och säga att det är mensvärk heller. 

Jag är lite rädd att jag kommer få stanna på sjukhuset hela dagen och att dom kommer börja undra. Jag får inte heller träna så länge jag blöder? I sådana fall känner jag mig körd. Jag vill absolut inte berätta för jag orkar inte med att hela familjen kommer få reda på det. Jag har pratat med min pojkvän, vänner som är förstående och inte är emot abort, och även två som jag vet själva har gjort abort. Så jag känner inte att jag är i behov av att berätta för fler. Hade varit skönt att slippa familjens åsikter för jag vet redan nu att min mamma tycker att abort är fel. Precis som några kompisar tycker som jag har valt att inte berätta detta för. För jag kan inte ha kvar barnet, fast jag tar studenten till sommaren. Det går inte. Jag har varken utbildning, ekonomi eller känner mig redo för att ta hand om ett barn i 18 år. 

Jag funderar på att ringa KK imorgon och be om en kirurgisk abort. Jag är vecka 7 så behöver bara vänta en vecka längre. Men samtidigt vill jag få detta överstökat så snart som möjligt för jag mår psykiskt dåligt över att vara gravid mot min vilja. Men vill inte ha mens eller ha jätteont i flera veckor. Jag vet inte vad jag vill. Är även rädd att detta är första och sista gången jag blir gravid om jag skulle få några biverkningar av aborten. Min pojkvän ska följa med mig dit, men jag vet inte om jag klarar medicinsk abort. Det kändes bra när jag bokade in tiden, men nu när jag smällt allt så vet jag inte vad jag vill. Min pojkvän säger att jag inte ska vara orolig och att det kanske är så gott som smärtfritt och att jag inte alls blöder mycket, men jag kan inte tänka så. Jag är bara orolig att jag inte ska kunna få barn i framtiden. Även att min familj ska få reda på det för det vill jag verkligen inte. Det enda jag googlar är aborter, information från läkarsidor och personers historier. Jag är så rädd att jag även ska råka dela på till exempel Facebook. Så jag vill bara få allt överstökat. Jag tänker alltid vad jag ska säga så jag inte råkar nämna abort eller kommer in på det spåret. Jag är så rädd att försäga mig. Det enda jag tänker på när jag är vaken är abort. 

Jag frågade barnmorskan på KK om infektionsrisken. Hon sa att infektionsrisken är högre vid kirurgisk abort eftersom man går in med instrument. Därför jag valde att inte be om kirurgisk, men när jag läser på internet är det bara efter medicinsk som jag hittar att en infektion har uppstått och att dom inte blivit gravida igen. Önskar att detta var en mardröm.

Jag kan tillägga att vi använder oss av preventivmedel. 

• Svar på tråden Vet inte om jag klarar medicinsk abort
  • Kereza

Inte för att vara vidrig nu då, men KAN du få en kirurgisk så skulle jag rekommendera det.

Själv är jag uppenbarligen hyper-fertil av något slag och har lyckats bli gravid trots p-piller två gånger. 

Medicinsk är det vidrigaste jag någonsin varit med om (jag har gjort tre aborter - en kirurgisk när jag var 17, en medicinsk när jag var 24 - och en till kirurgisk en vecka efter den medicinska, då den INTE fungerade - dvs, jag hade ont som fan, det sprutade hinnor och blod och klumpar ur mej i fan ett dygn och jag blödde som en gris i en vecka efter det, tills jag började bli orolig och krävde uppkoll - och det visade sej att efter allt det var jag FORTFARANDE gravid. 

Inte vad du behövde höra och jag ber om ursäkt för det, men jag skulle alltid rekommendera kirurgisk. Medicinsk var det värsta jag någonsin varit med om och att det dessutom inte ens fungerade var psykisk (och fysiskt) Fördjävligt. 

Jag hoppas för din skull att du inte Dessutom är av typen som känner någon form av anknytning till fostret (det gjorde inte jag, men jag vet att det finns folk som gör det) och jag ber om ursäkt om jag upprört någon, men...utifrån mina egna erfarenheter så är kirurgisk överlägset bäst. 

• Anonym (ledsamt)

Även jag skulle rekomendera kirurgisk abort.

Gjorde en medicinsk i v. 11, sedan en kirurgisk i v. 7 och slutligen en medicinsk i vecka 15. Den sista kunde jag inte ta annat än medicinsk då fostret var så stort att det var tvunget att födas ut.

Båda medicinska aborter har varit jobbiga med rikliga blödningar och smärta. Den sista var som en förlossning, enda skillnaden var att efter förlossningen var över så fick jag inte med mig någon bebis hem..

För att skona dina känslor och för att slippa behöva komma tillbaka för att allt inte kommit ut under den medicinska aborten, så välj kirurgisk. Då skrapar de ut embryot och du sover under hela ingreppet. Efteråt blödde iaf inte jag så mycket som då jag gjorde medicinsk. Smärtan var som kraftiga menssmärtor men gick över efter ett par dagar.

Lycka till och hoppas allt löser sig för dig <3

• Nenne666

Hemskt att abortmotståndare får ungdomar (och kvinnor öht) att sluta prata, att abort skulle vara något fult. Fy fan för sånt folk. Men jaja. Jag är också av den fertila varianten som blir gravid på vilket p-medel som helst och har gjort både kirurgisk och medicinsk abort. Måste säga att jag tycker den medicinska va superbra och tog mindre av min tid samt att jag va hemma i lugn och ro. Men den kirurgiska slipper du vara 'med'. Och det har ju sina fördelar om du är orolig. Ring och ändra detta nu med en gång om du känner så.

Svar på tråden Vet inte om jag klarar medicinsk abort