• Anonym (jahopp)

betalar rum för min styvdotter

Känns inget bra. Vi bråkar om hyran. Jag betalar hela hyran, fast hans dotter får ett eget rum och mina får dela med hans andra dotter. Varannan vecka. Men jag har börjat nyttja hennes rum när hon inte är hemma, för ett helt rum ska fasen inte stå tomt varannan vecka med en sån stor familj. Han betalar visserligen stugan.. Men iaf.

• Svar på tråden betalar rum för min styvdotter
  • Anonym (Emma)

Hur är det med alla andra utgifter, vem betalar dom? När man har gemensamma utgifter så känns det konstigt att säga att en person betalar en viss räkning och en annan person betalar en annan räkning, allt kommer ju ändå ur den gemensamma inkomsten, eller hur?

Om du bara betalar hyra och el och inget mer, och dessutom får pengar av din partner, så känns det som om du kommer väldigt billigt undan. Ni kanske har bil, tv, internet, hemförsäkring, etc?

Om ni delar lika på alla räkningar i övrigt och sen betalar för varsitt boende på det sätt som du beskrivit så är det annorlunda, men faktiskt inte så orättvist eftersom du dessutom får pengar av honom. Beroende på hur mycket du får förstås.

• Anonym (jahopp)

[quote=73047400][quSupersurasunkSara skrev 2014-04-18 21:09:23 följande:[/quote-nick]Finns det ingen annanstans där ni kan ordna en vrå för 12 åringen?[/quote]

Nej och Jag vet inte hur Ta upp det att "ta tillbaka" rummet..

• SupersurasunkSara
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 10:54:40 följande:
    [quote=73047400][quSupersurasunkSara skrev 2014-04-18 21:09:23 följande:[/quote-nick]Finns det ingen annanstans där ni kan ordna en vrå för 12 åringen?[/quote]
    Nej och Jag vet inte hur Ta upp det att "ta tillbaka" rummet..
    OK, tänkte om ni hade någon större klk eller något. Vet ni varför hon inte kan dela med andra? Varför hon reagerat så kraftigt?

• Anonym (jahopp)
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-19 11:22:30 följande:
    OK, tänkte om ni hade någon större klk eller något. Vet ni varför hon inte kan dela med andra? Varför hon reagerat så kraftigt?

För att hon klarar inte av grupper, att andra är på henne och retas osv. Hon är väldigt speciell med sin sfär. Om hon fick välja skulle hon faktiskt vara ensambarn.
  • smulpaj01
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 15:33:15 följande:

För att hon klarar inte av grupper, att andra är på henne och retas osv. Hon är väldigt speciell med sin sfär. Om hon fick välja skulle hon faktiskt vara ensambarn.
    Då tycker jag hon ska få ha kvar sitt rum tills ni flyttat till större.

Har du och pappan eget sovrum?
  • Anonym (jahopp)
    smulpaj01 skrev 2014-04-19 15:45:15 följande:
    Då tycker jag hon ska få ha kvar sitt rum tills ni flyttat till större.

Har du och pappan eget sovrum?

Ja det har vi absolut, ihop med bebis.
  • smulpaj01
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 15:53:24 följande:

Ja det har vi absolut, ihop med bebis.
    Jag tänkte om du och pappan (+ bebis) har möjlighet att bo i vardagsrummet ett tag och låta ett rum till gå till någon/några av barnen? Eller att dom kan få det som lekrum när dom har kompisar hemma?

Jag sover själv i v-rummet och låter mitt barn få sovrummet, har bara en 2:a och är ensamstående dock.
  • SupersurasunkSara
    smulpaj01 skrev 2014-04-19 16:41:15 följande:
    Jag tänkte om du och pappan (+ bebis) har möjlighet att bo i vardagsrummet ett tag och låta ett rum till gå till någon/några av barnen? Eller att dom kan få det som lekrum när dom har kompisar hemma?

Jag sover själv i v-rummet och låter mitt barn få sovrummet, har bara en 2:a och är ensamstående dock.
    Så tänkte jag med, men varannan v är det nog svårt. Har flickan varit sån här jämt eller har det kommit nu? För så dr är min dotter med AS, men det kom mer och mer from 12 års ålder. Innan delade hon i omgångar med sin syster och hon tyckte länge om att sova i samma rum som systern eller mig.
  • Anonym (jahopp)

Jo jag har funderat på att vi ska göra så, men det blir trångt i v-rummet plus att jag inte vet var alla våra sovrum möbler ska va..?

Jag har länge funderat över om denna dotter har någon form av diagnostik, men det är svårt att ta upp, trådsmal linje liksom. Det är som o säga till henne "du är konstig" fast min andra dotter har asperger så det tycker jag ju inte, men hon kan tycka så.. Hon är nämligen så speciell med andra saker med. Känns som om hon är socialt efterbliven på något vis, utan att för den delen mena det negativt.

Blir jätte, jätte trångt för oss att inackordera i v rummet, massa ommöblering om ens möjligt.

• SupersurasunkSara
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 21:20:41 följande:
    Jo jag har funderat på att vi ska göra så, men det blir trångt i v-rummet plus att jag inte vet var alla våra sovrum möbler ska va..?
    Jag har länge funderat över om denna dotter har någon form av diagnostik, men det är svårt att ta upp, trådsmal linje liksom. Det är som o säga till henne "du är konstig" fast min andra dotter har asperger så det tycker jag ju inte, men hon kan tycka så.. Hon är nämligen så speciell med andra saker med. Känns som om hon är socialt efterbliven på något vis, utan att för den delen mena det negativt.
    Blir jätte, jätte trångt för oss att inackordera i v rummet, massa ommöblering om ens möjligt.
    Jag tänkte snarare att hon får ert sovrum och ni har bra bäddsoffa, men sen såg jag att det är vv det handlar om, inte vh.

Ok, märkligt att inte din dotter krånglar om eget rum då, men hon är kanske van att dela? Min delade som sagt gärna när de var yngre, men när hon började med pillriga smågrejor som lillasyster gärna klättrade på bokhyllor för 'att titta på' så började hon vilja vara ifred.
  • smulpaj01
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 21:20:41 följande:
    Möblerna kan väl vara kvar i sovrummet, men att ni som SupersunkSara skrev skaffar en bra bäddsoffa till vardagsrummet?

Hon kanske är "konstig/annorlunda" eller så börjar hon komma in i puberteten som kan te sig olika för olika personer? Vad säger pappan om hennes beteende?
  • Anonym (jahopp)
    SupersurasunkSara skrev 2014-04-20 08:03:44 följande:
    Jag tänkte snarare att hon får ert sovrum och ni har bra bäddsoffa, men sen såg jag att det är vv det handlar om, inte vh.

Ok, märkligt att inte din dotter krånglar om eget rum då, men hon är kanske van att dela? Min delade som sagt gärna när de var yngre, men när hon började med pillriga smågrejor som lillasyster gärna klättrade på bokhyllor för 'att titta på' så började hon vilja vara ifred.

smulpaj01 skrev 2014-04-20 08:07:43 följande:
    Möblerna kan väl vara kvar i sovrummet, men att ni som SupersunkSara skrev skaffar en bra bäddsoffa till vardagsrummet?

Hon kanske är "konstig/annorlunda" eller så börjar hon komma in i puberteten som kan te sig olika för olika personer? Vad säger pappan om hennes beteende?

Hon har alltid varit så. Redan som dagis liten rymde hon pga att hon var så skygg, fel personal osv. Men hur som, min andra dotter har inte börjat om eget rum än, kanske det kommer, och då måste vi verkligen flytta ut vare sig vi vill eller ej. Hon är mer åt sociala hållet, helt tvärtom. Fast ibland är hon lite så att hon vill vara ifred och det kanske handlar om tio minuter, sen måste hon vara där det händer igen. Iallafall, den här dottern med eget rum har jag blivit något bitter över. Känns som jag tycker hon är viktigare än mina.
  • Anonym (jahopp)

Hur menar ni då med sovrum möblerna kvar? Ska ena dottern få inackordera sig i vårat allså? Tror inte vi byter ut hörnsoffa mot bäddsoffa, men det är ju om man får plats med dubbelsäng bakom soffan..

• SupersurasunkSara
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-20 09:01:53 följande:
    Hur menar ni då med sovrum möblerna kvar? Ska ena dottern få inackordera sig i vårat allså? Tror inte vi byter ut hörnsoffa mot bäddsoffa, men det är ju om man får plats med dubbelsäng bakom soffan..
    Jag förstår hur du känner. Ett barn som bor sällan tar upp yta som barn som bor ofta kunde utnyttja. Men kan ni inte ha lekrum där inne då?

Ang att ha soffan framför sängen, lägg in en ritning med rätt mått (själva ritningen behöver inte vara så avancerad) så kan jag kolla om jag kommer på nåt.
  • Påven Johanna
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-20 08:57:58 följande:

Hon har alltid varit så. Redan som dagis liten rymde hon pga att hon var så skygg, fel personal osv. Men hur som, min andra dotter har inte börjat om eget rum än, kanske det kommer, och då måste vi verkligen flytta ut vare sig vi vill eller ej. Hon är mer åt sociala hållet, helt tvärtom. Fast ibland är hon lite så att hon vill vara ifred och det kanske handlar om tio minuter, sen måste hon vara där det händer igen. Iallafall, den här dottern med eget rum har jag blivit något bitter över. Känns som jag tycker hon är viktigare än mina.
    Hon är ju flera år äldre än resten av barnen. Och har tydligen andra behov. Verkar onödigt att förbittra sig över det. Däremot är det väl bra att ha framförhållning så att ni kan möta också de andra barnens behov om och när de uppstår. 

Det är i mitt tycke rimligt att se till så att alla har det utrymme de behöver när man slår samman familjer. 
  • Anonym (lea)
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-20 08:57:58 följande:

Iallafall, den här dottern med eget rum har jag blivit något bitter över. Känns som jag tycker hon är viktigare än mina.
    Jag tycker att du ska sluta tänka i termer som "hans barn" "mina barn" och "våra barn".

Tänk istället "familjens barn" och gör vad som blir bäst för alla individer!

Om de små barnen inte har något emot att dela rum, så är det väl inget större problem att 12-åringen har ett eget? Det handlar inte om vilket barn som är viktigast här, utan att alla barn har olika behov, och dessa behov måste tillfredsställas på bästa sätt.

Just nu är 12-åringens behov av ett eget rum större än de andra barnens behov, och då har hon ett eget. Sedan bör ni kanske leta efter en större bostad eller komma på ett sätt att dela av, så att de andra barnen också kan få eget när de blir äldre och behöver det.

• Anonym (...)

En annan fråga, som rör husen och ekonomin - kan ni dela på hyran och övriga kostnader för huset ni bor i, och att du även är med och betalar hälften av vad stugan kostar och skrivs in som delägare av det huset alt. att han står för lånen på det huset och du är med och betalar hälften av resten? Känns som det är en ofördelaktig deal för dig som det är just nu.

• Anonym (Kanske har fel)

Jag kan inte förstår varför man "backar" när någon har ett problem och inte "dealar" med det i stället. Jag delar två kulturer (svensk och sydamerikans) och i min sydamerikanska kultur så är det inte vanligt att "alla ska ha sitt". Det uppfattar jag som väldigt svenskt. Man ska/bör dela med sig! Lära sig att hantera andra människor med eventuella konflikter och allt vad det innebär. Men vad gör man? Man backar, ger i det här fallet barnet ett eget rum. Kanske blir det utredning om barnet har någon diagnos osv. Varför ska man behöva få en diagnos för att "acceptera" ett beteende bättre? Förut var det inte vanligt med diagnoser och ändå så har bla. sjukskrivningar, kriminalitet osv ökat i Sverige markant de senaste åren. Varför det? Kanske för att vi "väljer" att isolera folk i stället pga deras beteende i stället för att umgås och lära den här personen. Hjälpas åt! Finnas där. Istället ser vi på människor med tex ADHD som ett offer och tycker synd om dom! Jag tycker man borde hantera situationerna mer kanske "som förr". Jag delade själv rum med min syster från det att hon föddes (jag var 5 år då) till det att jag var 16 år. Det lärde mig OTROLIGT mycket och det är jag glad för idag! jag kände också att jag ville ha "mitt" när jag var liten. Men min mamma envisades med att "man kan inte få allt! Vill du ha egentid får du gå in på vårt rum eller sitta i köket och pyssla" (eller vad jag n ville göra). Jag lärde mig att respektera folk, visa hänsyn, dela med mig, jag fick inte alltid leka med dom leksakerna som jag ville eller titta på samma tv program som min lillasyster ville. Men det har även gjort mig till en person som kan samarbeta i dom flesta grupperna och kan hantera olika typer av människor! Tror det är viktigt att vi skapar ett samhälle där vi inte utsätts för så mycket "lyx" och finesser! Livet är tufft och om det inte ä rmöjligt att alla har varsina rum - så är det så!! Gilla läget! I vuxenlivet kanske du inte får ha ett eget kontor eller är tvungen att sitta i öppet landskap. Vad kommer att hända då? Kommer den här personen att bli tvungen att bli isolerad för att "kunna funka"? Tror vi "moderna" människorna måste tänka om - tänka nytt! Tänka med hjärtat och inte så fyrkantigt många gånger. Det lever ingenvart uppenbarligen! Människan är skapad för att leva i flock! Och att olika karaktärer kompletterar det vi idag kallar för familj. Man är bra på mycket, det är bara det att vi är olika och vi måste lära oss leva med det och med varandra.

• Anonym (jahopp)

Ja visst, men behöver man nåt så är det ju så. Då gör man det bästa liksom.

• Anonym (... 2)
    Anonym (jahopp) skrev 2014-04-19 15:33:15 följande:

Fast nu får ju inte barn välja det. Flickan är 12 år, alla 12 åringar bryter ihop ibland. Vad gör ni om några år när 9 åringen också är där? Placerar de andra i köket?

Flytta in nioåringen i samma rum, ni får ju sitta ner och prata med henne hon är inge liten längre och kommer förstå även om hon är början på en tonåring och skriker.

Ett annat alternativ är ju att eftersom hon delar rum även hos mamman att hon var åker hem till mamman två dagar tidigare än syster och kommer till er två dagar tidigare och att hon när hon är hos er får använda ert rum att ta det lugnt i och få vara i fred.
Svar på tråden betalar rum för min styvdotter