Narcissist personlighetsstörning eller en vanlig narcissist person - Lider de?
Jag har mer eller mindre empati för personer med denna personlighetsstörning. Eller med människor som i alla fall är narcissismen. Visserligen kan lögner, dess beteende och annat kan vara irriterande. Men om man tänker djupare. Och lugnat ner sig. Kan man då ha empati för de? Liksom tycka synd o. De? Eller är det bara jag som är överdriven känslig? Varför man får detta. Narcissist är en försvarsmekanism. Dessa människor har kanske vid tonåren om inte tidigare har känt sig nedtryckta, kränkta, patetiska. Nollor. O.s.v. O.s.v. De tycker saker och ting blir orättvist. Liksom om de dyker upp i rätten. De tycker det inte är rättvist, och de kanske tycker att det var rätt av han/hon att göra sådär. Han kanske säger det rakt ut. Det är orättvist att jag är i rättegången och skall få böter och samhället skall få mig att må sämre. Men i hans brustna själ, kanske säger annat "Varför har aldrig någon brytt sig o. Mig. Och hjälpt mig att anmäla människor som beteende sig illa mot mig. Varför hjälper åklagaren den här människan. Varför kunde inte åklagaren och annat folk hjälpa mig redan från första början. För fem år sedan" Vart är min kärlek, vart är mitt folk som bryr sig om mig? Och så vidare, och så vidare. Det är dessa tankar som dyker upp på mig när jag läser om dessa människor. Och läser om att man får denna personlighet efter ett taskigt och svår barndom. Jag läser dessa människor och det står oftast att de känner sig orättvist behandlade och blir lätt avundsjuka. Och kan njuta i rättegången när de är offren. Det är klart att de njuter. De får kanske aldrig en sådan stor chans att hela samhället är med de. Samhället kanske aldrig varit i deras sida. Och det är klart att det kan kännas skönt att för en gång skull så är det någon som hjälper de. Tar hand om de. Lagar deras brustna själ en smula. Och som sagt. Jag kan absolut förstå att det kan vara en kamp att bo med dessa människor. Det kan vara en kamp att lyssna på de när de skryter, det kan vara irriterande att se deras beteende och kanske till och med sprider rykten om en. Men om man suddar allt detta. Hur mår dessa människor? Är det synd o. De? Är det bara jag som har en gigantisk empati? Är det bara mig som det är fel på när jag tänker detta?