• GrabbarnaOchJag

Vilken hundras skulle passa våran familj? :)

Vi är snart 5 personer och en liten hund av rasen Amerikansk cocker och pudel. (cockerpoo)

Tre barn under 5 år alltså. 

Jag är hemma mycket, och sambon jobbar på bondgård där det även kan funka att ha med sig hund. 

Jag har även reumatism så motionen kan variera något. Barnen är snälla mot djur och våran hund som inte är speciellt förtjust i barn får vara ifred för dem. 

Vi vill ha en till hund dels för att få lite fart i våran nuvarande hund, som är 9 år, och för att barnen ska få uppleva en rolig relation till hund, vilket dom inte har idag då damen här hemma helst vill vara ifred. Plus att vi vuxna har hundintresse sedan barnsben.

Så alltså, det vi söker är:

Mellanstor till stor hund, som är tålig. (kan vara med i skogen osv)
    Inte så mycket pälsvård. 
    Barnvänlig.
    Inte FÖR energisk utan kan klara av ett lugnare tempo när jag är dålig. 

Vad är det första du tänker på? 

Vi har funderat på: 
    Tollare
    Finsk lapphund (mest för att dom är såå vackra, men vet inte om dom skulle passa i våran familj)
    Sankt bernard.
    Golden
    Flatcoat 

• Svar på tråden Vilken hundras skulle passa våran familj? :)
  • Pirum

Det första jag tänker är någon slags mellanstor pudel. Håller man den nerklippt är det väl inte så mycket pälsvård.

Flat, golden och tollare är arbetande hundar allihop så de skulle jag välja bort av den anledningen. Finsk lapphund vet jag inget om. :)

Sedan tycker jag nog det är värt att fundera över storleken på hunden. Vill ni att barnen ska kunna gå ut och gå med den så måste de ju kunna hålla i den ifall den för syn på något spännande och vill springa dit. 

Kolla bland raserna i grupp 9 där sällskapshundarna finns.

• rims

jag hålle rmed om att tollare, golden och flat är arbetande hundar.  Sankt B har jag HÖRT att de inte lever så länge, vet inte om de är sant. 

De flesta hundar behöver ju motion. jag har en sheltie och hon klarar en lugnare dag. 

men en korthårig collie kanske ? :D

• Gweny

skulle inte rekommendera tollare eller flatcoat, då det är energiska hundar, som kräver mycket aktivering.  

retrivers som golden och labbe är trevliga allroundhundar, men behöver såklart stimulans och kan bli ganska starka, så god vardagslydnad är att tänka på, just så om du har problem med din RA och dem rycker hårt.

sankt bernad är en lugnare och bra gårdshund, dock blir dem stora och starka och kanske svårt just för barnen att gå med. dock har jag hört av vissa som har rasen att temperamentet har svajat inom vissa individer, så var noga med att hitta en bra uppfödare som avlar på trevliga och sunda föräldrar.  Även en annan stor ras som är väldigt bra med barn är newfoundland, men är ju lite pälsvård på bägge raser. st bernad finns dock i korthår.  stora raser blir överlag inte lika gamla som små hundar. man får vara noga att kolla med hälsan och HD/AD. kolla alltid med rasklubben vilka krav dem ställer på avelsdjur och hälsa(oavsett ras)

Finsk lapphund är en väldigt trevlig och lättlärd allround hund som passar bra in med den vanliga familjen. Tror den skulle kunna passa in med det du beskriver. Skulle ni vilja ha en modell mindre, så finns det även mittelspitz. Men finsk lapphund är populära och bra hundar att ha och göra med. 

kika runt på rasklubbar och läs på och på uppfödares hemsidor. lycka till med hundletandet.

• Hallonbåt02

Lapphund är en bra familjehund som trivs ute i alla väder och är en trevlig familjehund som kan slappna av om det inte finns "arbete" 

• Jabba

Har bara erfarenhet av flatcoat. De är helt underbara, men tror verkligen inte att det är en ras som passar er familj. De är så oerhört energiska, de kräver väldigt mycket stimulans, både fysiskt och mentalt. Vi hade flera sådana hundar när jag var barn och då var pappa jägare och både mamma och pappa hade stort intresse av att vara ute och träna med hundarna i skogen, och då fungerar det ju perfekt. 

Så jag tycker inte flatcoat i alla fall, och ingen annan hund som kräver så pass mycket som en flatcoat gör.

Svar på tråden Vilken hundras skulle passa våran familj? :)