ny lön
Jag börjar från 1 maj jobba 100 %. Jobbar just nu 70%.ska vara föräldraledig från 1 oktober.. så min nya sgi beräknas på min nya lön va?
Jag börjar från 1 maj jobba 100 %. Jobbar just nu 70%.ska vara föräldraledig från 1 oktober.. så min nya sgi beräknas på min nya lön va?
Hej!
För att vi ska kunna höja din sgi (sjukpenninggrundande inkomst) ska det vara stadigvarande minst sex månader i en följd, och enligt vad du skriver blir detta fem månader (1maj-1oktober). Då det är ytterligare frågor som vi behöver ställa till dig för att kunna ge ett korrekt svar ber jag att du ringer Kundtjänst 0771-524 524.
Hälsningar
Ebba, handläggare
Jag kommer att fortsätta jobba 100 % efter ledigheten. Läste någonstans att det räcker att man har för avsikt att jobba minst 6 månader
Hej!
Ja, för att ändra sin SGI behöver man ha för avsikt att arbeta på samma sätt i minst sex månader. Hur detta bedöms är dock olika beroende på situation. Föräldraledighet ses normalt som ett planerat avbrott från arbete, och därför kan det vara så att du inte får tillgodoräkna dig din heltidsinkomst.
Här kan vi bara ge generell information. Du får skicka in dina uppgifter till oss så gör handläggarna en bedömning av din situation.
Hälsningar
Harry, handläggare