• Elis73

Skrikande gammal kattdam - vad göra??

Vår älskade gamla kattdam (Birma, snart 16 år) börjar gå oss på nerverna. Hon jamar och skriker i perioder - både på dagen och på natten. Hon verkar inte ha ont någonstans, för hon rör sig smidigt och leker/springer (fast lugnare än när hon var yngre). Hon sover stor del av dagarna men är mycket social = följer efter mig och "småpratar" när hon är vaken.

Men som sagt - ett antal timmar varje dygn ägnas åt att jama/yla/råma. Hon låter nästan som att hon löper. Sitter ofta och stirrar rakt ut i luften och verkar lite vilsen. Kan hon vara senil?

Särskilt min man börjar bli galen och varje natt slutar med att hon stängs in i tvättstugan i källaren för att familjen skall kunna sova. Förut började hon klockan fyra, men nu börjar hon klockan tre..... Jamar även på förmiddagar, vilket stör mannen när han jobbat natt. 

Någon som varit med om något liknande. Gick det att lösa? 

• Svar på tråden Skrikande gammal kattdam - vad göra??
  • Ful Anka

Katter är ju väldigt gammal så jag tippar på att dem är dement. Dom kan bli det. Men varför inte ta dem till en veterinär?

• Elis73

Jo, veterinär är väl det jag tänkt besöka. Men jag tänkte om någon hade erfarenhet och idéer. För vad gör en veterinär med en dement katt? Känns bättre att vara lite förberedd inför besöket. 

• Kremla

Kan t.ex. bero på hyperthyreos (giftstruma). Då blir de ofta skrikiga, hungriga och magra. Eller på ett antal andra sjukdomar. Veterinärbesök och blodprov är en utmärkt idé!

Svar på tråden Skrikande gammal kattdam - vad göra??