• Ingensolstråle

Fråga gällande föräldrapenning

Hej! Väntar första barnet i oktober och har precis blivit uppsagd från mitt arbete där jag varit anställd i lite mer än 11 månader varav 6 månader var provanställning. Kommer min föräldrapenning bli baserad på den lönen jag då hade om jag inte hittar nytt arbete innan dess? Jag skrev in mig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen och kommer ha a-kassa fram tills barnet kommer eller hittar nytt arbete. Undrar även hur tidigt man bör vara ute med att skicka in underlag till föräldrapenning för att den ska komma igång så fort som möjligt efter att barnet kommit? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Fråga gällande föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du har haft en arbetsinkomst i mer än 6 månader och du direkt efter det har anmält dig som arbetsökande på Arbetsförmedlingen skyddar man kvar sin tidigare arbetsinkomst.

Den kan då ligga till grund för din föräldrapenning som vi utreder när du skickar in ett moderskapsintyg på beräknad förlossning till oss. Efter det sänder vi ut ett informationsbrev samt inkomstblankett som anställd till dig. Får du annat arbete skickar du in uppgifter om det arbetet och t.ex ett arbetsgivarintyg på din tidigare anställning.

För att se om du uppfyller 240 dagars villkoret före beräknad förlossning behöver vi därför få in dina inkomstuppgifter på vad du har tjänat av tidigare arbete som varat i 6 månader eller mer  i 8 månader före beräknat datum  för att se om du ska ha mer än grundnivån på 225 kr/dag i föräldrapenning.

Moderskapsintyget skickar du till:

Försäkringskassans Inläsningscentral

839 88 Östersund

Hälsningar

Asta, handläggare

• Ingensolstråle

Tack för svaret! Behöver jag alltså skicka in underlag 8 månader innan beräknat datum för födseln, eller är det jag som missuppfattar?

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att vi behöver ha underlag för 8 månader  innan beräknad förlossning. Du skickar in moderskapsintyget när du fått det av din barnmorska eller läkare. 

Hälsningar

Erling, handläggare 

Svar på tråden Fråga gällande föräldrapenning