• Anonym (Hannah)

    Byta "typ" av aktivitetsersättning?

    Jag fick hel aktivitetsersättning (vid nedsatt arbetsförmåga) beviljad som 19-åring (hade innan varit sjukskriven med ekonomiskt bistånd från socialen) och är idag 26 och har fortfarande aktivitetsersättning. Har läst enstaka kurser på Komvux inom ramen för aktiviteter under tid med aktivitetsersättning, men saknar närmare fyra terminer för slutbetyg. Är det möjligt att gå från aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga till aktivitetsersättning vid förlängd skolgång efter flera år med den förstnämnda ersättningsformen?

    Jag vet ju att det motsatta är ganska vanligt - att gå från aktivitetsersättning vid förlängd skolgång till aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga, men jag var alldeles för dålig i min (psykiska) sjukdom under tonåren för att kunna slutföra gymnasiet då och det är först nu jag känner mig redo att försöka. Det är ställt bortom all rimligt tvivel att det var min sjukdom som förhindrade mig att läsa klart gymnasiet då och det finns dokumenterat i journaler.

  • Svar på tråden Byta "typ" av aktivitetsersättning?
  • Försäkringskassan

    Hej!
    Det är svårt att svara på dina specifika frågor på detta forum, vi kan endast svara på generella frågor . Om du ringer till vårt Kundcenter  på telefon 0771-524 524 så kan vi be en handläggare som arbetar med dessa frågor att kontakta   Dig för att gå igenom din situation.

    Hälsningar
    Birger, handläggare 

Svar på tråden Byta "typ" av aktivitetsersättning?