• anders3423

Angående arbete på röda dagar.

Hej arbetar på ett företag där jag har arbetat ett tag nu utan ob-tillägg varav chefen säger att det är för ''jobbigt'' för dem att betala ut eftersom han måste räkna på det varje månad. Dem sänkte mina arbetstimmar lite grann istället men jag arbetar alltid kvällar, helger och röda dagar. Arbetar 44 timmar ena veckan och 34 timmar ena veckan. Innan jag själv sa till om det här arbetade jag 40 timmar i veckan plus vissa veckor 45 timmar utan någon som helst ersättning. Min fråga är om man överhuvudtaget får göra såhär när man har ett kollektivavtal och är anställd genom arbetsförmedlingen. Det vill säga att skattebetalarna betalar alltså ut 85% av min lön till företaget jag arbetar på. Tycker själv att det här verkar väldigt lustigt! Min fråga är alltså om man får göra så här enligt svensk lag? Kanske blev lite fel forum men känner ändå att det här har med ekonomi att göra. Får ut 15700 efter skatt ska tilläggas! Mvh Anders.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 02:41
    Arbetar också inom restaurang vilket jag glömde att nämna...

• Svar på tråden Angående arbete på röda dagar.
  • Elaifiknow

Har de kollektivavtal?

• Elaifiknow

Och är du med i facket?

• Bestemor

Menar du vanliga söndagar när du skriver röda dagar?

Om du menar t ex långfredag, så är det dubbel timpeng som gäller eller en ledig dag med full lön.

Din tider verkar konstiga.

Ob på vardagar är efter 20.00

På lördagar efter 16.00

hela söndagar.

Fast ob inom restaueang är inte mycket

• Annelie 76

Det är sånt här facket är till för. Gå med och ta upp dina villkor med dem. Troligtvis kommer de göra en utredning och sen se till att du får det du ska ha. Det du behöver är ett medlemskap och dina lönespecar. Min syster gjorde så när hon jobbade för en bonde som inte orkade räkna ut ob. Hon fick ut 50000kr som han var skyldig. Dessutom hade han fuskat med annat så de anmälde honom till Skatteverket också... Nackdelen är ju att ag kommer bli sur på dig... Men orkar han inte med en sak slarvar han nog med en del annat och såna borde inte få ha företag öht.

• webby

Hej jobbar också inom resturang, på vår arbetsplats får vi ob vardagar efter 20, lördagar efter 14, och hela söndagar. Röda dagar som infaller en lördag räknas bara som +19,80 i timmen hela dagen, medan på en vardag är det mer. Efter 24.00 är det högre ob, kanske 35 eller något. Du har rätt till din ob, trots att den är urusel, men bättre än grundlönen iaf . Om företaget stänger på ex julafton och du enligt schemat skulle ha arbetat så ska du ha betalt om du varit anställd i mer än två månader, om jag inte minns helt fel. Jag får iaf betalt då. Likaså de dagar företaget stänger tidigare får jag betalt för de timmarna som faller bort.

• Olympia

Låter som arbetsgivaren har lönebidrag för dig.

Prata med AF för att få mer info och även för att påtala att arbetsgivaren inte verkar helt seriös.

• anders3423

Ja, dem har kollektivavtal. Har dessa tider eftersom jag har barn. Har kollat upp med facket nu vad som gäller och eftersom företaget har kollektivavtal så bryter dem mot det. Har sjukanmält mig eftersom dom inte betalar ut något extra. Vägrar att arbeta när man inte får ut det som är sagt. Ska även säga upp mig ifrån det här arbetet eftersom jag inte vill arbeta för en sådan här arbetsgivare. På tisdag blir det att kontakta facket och förklara allt för dem.Det jag menade med röda dagar var storhelger som nu ihelgen. Tacksam för alla dessa svar då jag själv inte är så insatt. :)

• Elaifiknow
    anders3423 skrev 2014-04-19 20:28:34 följande:
    Ja, dem har kollektivavtal. Har dessa tider eftersom jag har barn. Har kollat upp med facket nu vad som gäller och eftersom företaget har kollektivavtal så bryter dem mot det. Har sjukanmält mig eftersom dom inte betalar ut något extra. Vägrar att arbeta när man inte får ut det som är sagt. Ska även säga upp mig ifrån det här arbetet eftersom jag inte vill arbeta för en sådan här arbetsgivare. På tisdag blir det att kontakta facket och förklara allt för dem.Det jag menade med röda dagar var storhelger som nu ihelgen. Tacksam för alla dessa svar då jag själv inte är så insatt. :)

Du skriver att du sjukanmält dig - är du sjuk?
  • anders3423
    Elaifiknow skrev 2014-04-19 22:14:13 följande:
    Du skriver att du sjukanmält dig - är du sjuk?

Det spelar ingen roll anser jag om jag är sjuk eller inte. Får jag inte betalt för den tiden jag arbetar varför ska jag då arbeta? Jag vill inte arbeta gratis åt någon och speciellt inte åt en arbetsgivare som kör med sådana här fula knep.

Skulle du arbeta gratis åt ett företag? Har arbetat ett halvår utan någon extra betalning och nu är jag riktigt trött på deras attityd. Respekterar arbetsgivaren mig som anställd så respekterar jag dem som min arbetsgivare.
  • studentska
    anders3423 skrev 2014-04-20 02:50:33 följande:

Det spelar ingen roll anser jag om jag är sjuk eller inte. Får jag inte betalt för den tiden jag arbetar varför ska jag då arbeta? Jag vill inte arbeta gratis åt någon och speciellt inte åt en arbetsgivare som kör med sådana här fula knep.
    Skulle du arbeta gratis åt ett företag? Har arbetat ett halvår utan någon extra betalning och nu är jag riktigt trött på deras attityd. Respekterar arbetsgivaren mig som anställd så respekterar jag dem som min arbetsgivare.
    Du kan exempelvis bli stämd för brott mot lojalitetsplikten om du sjukskriver när du inte är sjuk. Sen kan du naturligtvis komma med en genstämning i det fallet att du inte fått de pengar du ska ha. Men var medveten om att du sätter dig i en väldigt svag position nu när du är i konflikt med företaget I princip har du ju gått ut i olaglig strejk.
  • Elaifiknow
    Det spelar ingen roll anser jag om jag är sjuk eller inte. Får jag inte betalt för den tiden jag arbetar varför ska jag då arbeta? Jag vill inte arbeta gratis åt någon och speciellt inte åt en arbetsgivare som kör med sådana här fula knep. Skulle du arbeta gratis åt ett företag? Har arbetat ett halvår utan någon extra betalning och nu är jag riktigt trött på deras attityd. Respekterar arbetsgivaren mig som anställd så respekterar jag dem som min arbetsgivare.

Det kan ses som arbetsvägran = kan vara grund för uppsägning. Men det kanske inte spelar någon roll, för du verkar ju inte vilja vara kvar där.
  • anders3423

Jag är medveten om konsekvenserna det kan ha, absolut. Det bästa vore I mitt tycke att bli avskedad. Kommer ändå att säga upp mig när jag väl får chansen. Det jag tycker är väldigt lustigt är att det här företaget även har haft andra anställda ifrån arbetsförmedlingen förut och ändå har dem fått anställa igen. Tycker att folk som arbetat där innan borde ha tagit kontakt med arbetsförmedlingen och även dem sagt att de inte sköter sig. Sen är jag medveten om att det är fel att vara hemma när man inte är sjuk, visst är det så. Tycker att regeringen ska slopa alla dessa nystartsjobb då det är, vad jag har läst, ett väldigt stort antal företag som inte håller sig till kontrakten. Följer inte arbetsplatsen kontraktet jag har skrivit på eller inte följer kollektivavtalet så kan väl inte kontraktet ens vara giltigt?

• Madmoiselle
    Det spelar ingen roll anser jag om jag är sjuk eller inte. Får jag inte betalt för den tiden jag arbetar varför ska jag då arbeta? Jag vill inte arbeta gratis åt någon och speciellt inte åt en arbetsgivare som kör med sådana här fula knep.Skulle du arbeta gratis åt ett företag? Har arbetat ett halvår utan någon extra betalning och nu är jag riktigt trött på deras attityd. Respekterar arbetsgivaren mig som anställd så respekterar jag dem som min arbetsgivare.

Du får väl vanlig timlön? Är du inte sjuk ska du självklart jobba. Det gynnar verkligen inte din sak att du beter dig såhär. Lös det på ett vuxet sätt istället.
  • ingeborg34

Synd att du återgäldar ett förmodat regelbrott mot kollektivavtalet med attv själv bryta grovt mot regler. Varför inte vänta tills frågan är utredd och tills dess fortsätta ditt arbete? Är det förresten du själv som bett att få jobba de tiderna du gör istället för normal dagtid?

• Gladskit

Tänk på att från 8:e dagen måste du presentera ett läkarintyg till din arbetsgivare.

• anders3423

Jag tycker för det första inte att jag beter mig som en barnunge. Det här är första gången jag var sjuk på ett halvår då jag kände att jag höll på att gå in i väggen pga arbetstiderna och liknande. Varför företag får hålla på så här och ingen bryr sig tror jag för att ingen anställd riktigt orkar bry sig. Vi svenskar är väldigt lika japaner eller kineser. Vi bara tackar och tar emot även fast att allt inte står rätt till. Absolut så vet jag att man bara får vara hemma 7 dagar utan läkarintyg, men tack ändå.

• anders3423
    ingeborg34 skrev 2014-04-21 03:40:02 följande:
    Synd att du återgäldar ett förmodat regelbrott mot kollektivavtalet med attv själv bryta grovt mot regler. Varför inte vänta tills frågan är utredd och tills dess fortsätta ditt arbete? Är det förresten du själv som bett att få jobba de tiderna du gör istället för normal dagtid?

Nej det är inte jag som bett om dessa tider. Det ändå jag bett om är att få vara ledig varannan helg eftersom jag har barn.
Svar på tråden Angående arbete på röda dagar.