• Hanna9301

Katten bajsar bredvid lådan (provat allt)

Hej på er alla kattälskare! Är ny här på ifokus och har blivit medlem efter ha googlat allt jag kan och läst på denna sida utan någon lösning! Skriver så mycket jag kan i denna tråd så ni får all info ni bara kan så jag kanske kan hjälpa min älskade familjemedlem!

Det är så att jag har en katt på 3 år, hankatt som är kastrerad, avmaskad, ensamkatt samt innekatt. Jag tog över honom för ca en månad sen då han hade varit i ett hem där tid inte fanns för honom i ca ett år. Han var sedan en vecka hos min kollega och kom ej överens med de andra katterna hon hade (min katt var dock snäll, men de accepterade honom inte), och nu är han hos mig och min sambo i ett kärleksfullt och accepterande hem. 

När han kom så var det svårt för honom att reglera matintaget och han hetsåt och spydde upp sin mat, men efter besök hos vet. har han nu slutat med det och reglerar maten själv. Han äter torrfoder och får blötfoder ibland (han föredrar torrfoder) samt dricker bra med vatten. Han är en mycket gosig och pigg katt som i övrigt förutom bajsandet mår bra! Vi bor i lägenhet och kattlådan är lätthittad i badrummet.

Nu till problemet. Min kisse bajsar utanför lådan, precis utanför. Han gjorde inte det i början när han kom hit, utan har börjat på senaste tiden (2 veckor). Han går upp på natten när jag och min sambo sover och bajsar utanför, så vi ser inte när det händer. Han försöker också täcka över korven med lite sand. Han kissar som han ska i lådan. Jag har pratat med den tidigare ägaren som också hade problem med detta ibland, och hon berättade att detta hände när hon var borta hos sin allergiska pojkvän för mycket. Jag studerar och är inte borta mer än 5 timmar om dagen, max. Har som sagt googlat MASSOR om detta fenomen och detta är vad jag provat utan resultat:

* Bytt låda från en med huv till en öppen
    * Haft båda lådorna framme (både med huv och öppen)
    * Provat att ha en låda med mycket sand och en med lite för att se vad han föredrar (han föredrar mycket, såklart.)
    * Bytt sand, har nu Everclean Extra Strength Unscented (hade tidigare Everclean Lavendel, trodde han störde sig på parfymen)
    * Bytt plats på lådan och ställt den där han brukar bajsa
    * Kopplat in Feliway adapter (haft den igång ett par dagar)
    * Sprejat Piss-off med citronlukt samt desinficerat området där han bajsar
    * Bytt till ett lättsmält foder (han är inte hård i magen)
    * Jag rensar lådan minst 2 gånger om dagen så den alltid är ren och redo för honom när han behöver gå på toa.

Så jag kollar här nu vad mer jag kan göra, om tiden kanske kommer lösa det för att han är ny hos oss eller om ni har några tips! Ursäkta för långt inlägg, men ville berätta hela läget för bra bakgrundsinfo!

• Svar på tråden Katten bajsar bredvid lådan (provat allt)
  • Hanna9301

Ja jag har använt copy-paste från mitt inlägg på ifokus för att jag är lat och vill få så många tips jag kan! Tungan ute

• Tebriane

Jag Har precis samma problem med min så jag hoppas du får svar för snart måste jag avliva honom! Luktar i hela huset och så kan jag inte ha det!

• Cookies

Har du flera lådor i hemmet? En del katter vill ha en bajslåda och en kisslåda. Så om inte du redan har två så skulle jag testa att ha två likvärdiga lådor på olika ställen.

Hur mycket är mycket sand för dig? Dom flesta kattlådan är egentligen alldeles för grunda då man helst ska ha 10 cm sand i en kattlåda. Jag har köpt plastbackar istället till mina. Både billigt och höga bra kanter så man får plats med mycket sand utan att det spiller över. Finns på typ Ica, rusta etc.

• Tebriane
    Cookies skrev 2014-04-18 20:00:29 följande:

Har du flera lådor i hemmet? En del katter vill ha en bajslåda och en kisslåda. Så om inte du redan har två så skulle jag testa att ha två likvärdiga lådor på olika ställen.

Hur mycket är mycket sand för dig? Dom flesta kattlådan är egentligen alldeles för grunda då man helst ska ha 10 cm sand i en kattlåda. Jag har köpt plastbackar istället till mina. Både billigt och höga bra kanter så man får plats med mycket sand utan att det spiller över. Finns på typ Ica, rusta etc.

Har testat det...
  • Hanna9301
    Cookies skrev 2014-04-18 20:00:29 följande:
    Jag har framme två lådor nu för att se om det passar! En med huv och en utan, rikligt med ny och fräsch oparfymerad sand (everclean). Får kolla in det där med högre plastbackar, många som säger att det kan fungera bättre! 
    Tebriane skrev 2014-04-18 19:34:10 följande:
    Jag Har precis samma problem med min så jag hoppas du får svar för snart måste jag avliva honom! Luktar i hela huset och så kan jag inte ha det!
    Nej nej nej inte ska du avliva!! Står du inte ut så omplacera katten, inte avliva den för den saken. Ofta protesterar ju för att något är fel osv, inget de ska straffas för :( Klart det luktar men jag plockar hellre efter min katt än avsluta dess liv för något sånt... Försök omplacera om du inte står ut åtminstone!
  • Tebriane

Fast jag har inte lust att ha ett hem som stinker kattskit när jag kommer hem eller vaknar på morgonen... Och vem vill ha en sån katt?! Jag har sökt annat boende till honom men utan framgång... Han är go och glad, leker kelar och äter bra så jag vet verkligen inte vad han skulle protestera mot?

• Majsan70

Köp en låda med ingång ovanifrån så an han omöjligt bajsa utanför. En av mina katter vill gärna sitta med rumpan utanför lådan o bajsa så vi skall testa detta tänkte vi. 

• Tebriane
    Majsan70 skrev 2014-04-18 21:22:42 följande:

Köp en låda med ingång ovanifrån så an han omöjligt bajsa utanför. En av mina katter vill gärna sitta med rumpan utanför lådan o bajsa så vi skall testa detta tänkte vi. 

Fast han sitter inte i lådan alls... Bara när han kissar. Han bajsar i hela badrummet...
  • Cookies
    Hanna9301 skrev 2014-04-18 20:48:41 följande:
    Jag har framme två lådor nu för att se om det passar! En med huv och en utan, rikligt med ny och fräsch oparfymerad sand (everclean). Får kolla in det där med högre plastbackar, många som säger att det kan fungera bättre! 
    Tebriane skrev 2014-04-18 19:34:10 följande:Jag Har precis samma problem med min så jag hoppas du får svar för snart måste jag avliva honom! Luktar i hela huset och så kan jag inte ha det!
    Nej nej nej inte ska du avliva!! Står du inte ut så omplacera katten, inte avliva den för den saken. Ofta protesterar ju för att något är fel osv, inget de ska straffas för :( Klart det luktar men jag plockar hellre efter min katt än avsluta dess liv för något sånt... Försök omplacera om du inte står ut åtminstone!
    När du vet vad han föredrar så försök med två likvärdiga. Alltså med samma sorts sand, samma mängd och likadana lådor. Det kan förhoppningsvis hjälpa.

Du skrev att han gör det på natten? Det är inte så att han bajsar i lådan men inte gör klart så det ramlar utanför när han skuttar ur? Min ena katt gör så ibland när hon känner sig stressad när hon går på toa. Och då tycker hon att det är jättejättejobbigt att det har kommit utanför och spenderar en lång stund till att försöka gömma bajset om vi inte ser och plockar undan direkt.
  • Tebriane

Neee tyvärr inte det heller, han lägger hela högen i badrummet och inte ens nära lådan/lådorna... Vad snäll ni är som försöker hjälpa!

• Hanna9301

Tack för alla tips! Han bajsar hela högen utanför och försöker täcka över så han sitter nog inte i lådan... Har exakt samma problem som Tebriane... 

Tebriane, är din ensamkatt?

• nemo1
    Tebriane skrev 2014-04-18 21:47:58 följande:
    Neee tyvärr inte det heller, han lägger hela högen i badrummet och inte ens nära lådan/lådorna... Vad snäll ni är som försöker hjälpa!
    Har du varit hos veterinären och tagit blodprover och urinprov? En katt som har ont sätter sig utanför då den förknippar lådan med smärta. Aktiverar du katten? Är katten ensam mycket? Vad har du i lådan? Hur ofta tömmer du den? 
  • Hanna9301

Hej hej! En liten update från mig! Kissen satte sig igår kväll middagstid och bajsade i sin låda! Hoppas han fortsätter med detta nu!Flört

För er som behöver hjälp/snubblar in på tråden och inte vet hur ni ska gå till väga så kan jag tipsa om vad jag gjorde! Alla katter är ju olika, men tror det handlade om tålamod för min kisse!

Det jag har gjort för att få min kisse att bajsa på lådan är: 
    * Skaffat två lådor, en för att kissa i och en för att bajsa i! (Massor sand i lådorna)
    * Bytt till oparfymerad finkornig sand. (Jag använde Everclean Extra Strength Unscented)
    * Kopplat in Feliway eladapter (kan ta upp till 6 veckor innan man märker skillnad).
    * Haft stooort tålamod! Viktigt är att inte skälla på katten, men däremot uppmuntra massor när den gör rätt! Min kisse var ny i hemmet och ensamkatt, och han behövde nog bara tid att anpassa sig och känna sig trygg och bekväm för att gå på lådan rätt!

Feliway gjorde stor skillnad på min lilla Kosmos efter bara ett par dagar. Från att sova hela tiden, bygga bo under täcket och aldrig våga säga ifrån har han blivit modig och upptäcktslysten, piggare och busigare, mer "kattlik" och vågar säga ifrån, pratar mycket mer med oss och är precis som en glad kisse ska vara! 

• Hanna9301

Båda mina lådor är förresten kattlådor från djuraffären i lite större modell UTAN huva/dörr! 

Svar på tråden Katten bajsar bredvid lådan (provat allt)