Katten bajsar bredvid lådan (provat allt)
Hej på er alla kattälskare! Är ny här på ifokus och har blivit medlem efter ha googlat allt jag kan och läst på denna sida utan någon lösning! Skriver så mycket jag kan i denna tråd så ni får all info ni bara kan så jag kanske kan hjälpa min älskade familjemedlem!
Det är så att jag har en katt på 3 år, hankatt som är kastrerad, avmaskad, ensamkatt samt innekatt. Jag tog över honom för ca en månad sen då han hade varit i ett hem där tid inte fanns för honom i ca ett år. Han var sedan en vecka hos min kollega och kom ej överens med de andra katterna hon hade (min katt var dock snäll, men de accepterade honom inte), och nu är han hos mig och min sambo i ett kärleksfullt och accepterande hem.
När han kom så var det svårt för honom att reglera matintaget och han hetsåt och spydde upp sin mat, men efter besök hos vet. har han nu slutat med det och reglerar maten själv. Han äter torrfoder och får blötfoder ibland (han föredrar torrfoder) samt dricker bra med vatten. Han är en mycket gosig och pigg katt som i övrigt förutom bajsandet mår bra! Vi bor i lägenhet och kattlådan är lätthittad i badrummet.
Nu till problemet. Min kisse bajsar utanför lådan, precis utanför. Han gjorde inte det i början när han kom hit, utan har börjat på senaste tiden (2 veckor). Han går upp på natten när jag och min sambo sover och bajsar utanför, så vi ser inte när det händer. Han försöker också täcka över korven med lite sand. Han kissar som han ska i lådan. Jag har pratat med den tidigare ägaren som också hade problem med detta ibland, och hon berättade att detta hände när hon var borta hos sin allergiska pojkvän för mycket. Jag studerar och är inte borta mer än 5 timmar om dagen, max. Har som sagt googlat MASSOR om detta fenomen och detta är vad jag provat utan resultat:
* Bytt låda från en med huv till en öppen
* Haft båda lådorna framme (både med huv och öppen)
* Provat att ha en låda med mycket sand och en med lite för att se vad han föredrar (han föredrar mycket, såklart.)
* Bytt sand, har nu Everclean Extra Strength Unscented (hade tidigare Everclean Lavendel, trodde han störde sig på parfymen)
* Bytt plats på lådan och ställt den där han brukar bajsa
* Kopplat in Feliway adapter (haft den igång ett par dagar)
* Sprejat Piss-off med citronlukt samt desinficerat området där han bajsar
* Bytt till ett lättsmält foder (han är inte hård i magen)
* Jag rensar lådan minst 2 gånger om dagen så den alltid är ren och redo för honom när han behöver gå på toa.
Så jag kollar här nu vad mer jag kan göra, om tiden kanske kommer lösa det för att han är ny hos oss eller om ni har några tips! Ursäkta för långt inlägg, men ville berätta hela läget för bra bakgrundsinfo!