• fritchi

Köparen betalar inte på tradera - betalningsföreläggande?

Hej jag behöver lite hjälp här, har googlat runt som en galning men hittar inget riktigt svar..

Jag la upp två annonser på tradera, som samma budgivare vann. Har alltid fått betalt när jag lagt upp på tradera så jag skickade iväg ett vinnarmail vart pengarna skulle sättas in osv och innan jag fick svar skickade jag iväg varorna, eftersom jag skulle resa bort en vecka och ville att köparen skulle få varorna snabbt. Tänkte inte ens tanken att någon skulle vara så taskig och inte betala men nu har det skett...köparen svarar inte på mail eller sms och jag har inte fått betalt. Kan jag hota med betalningsföreläggande, skulle det över huvud taget fungera rent juridiskt?

Tacksam för all hjälp :) 

• Svar på tråden Köparen betalar inte på tradera - betalningsföreläggande?
  • Annelie 76

Har du skickat varorna innan du fått betalt tror jag att du får stå ditt kast. Mycket dumt gjort, gör bättre nästa gång. Blockera även den personen från att bjuda på dina annonser igen.

• fritchi
    Annelie 76 skrev 2014-04-18 16:14:30 följande:
    Har du skickat varorna innan du fått betalt tror jag att du får stå ditt kast. Mycket dumt gjort, gör bättre nästa gång. Blockera även den personen från att bjuda på dina annonser igen.
    men det är väl fortfarande ett bindande köp som borde gå att kräva betalt för via betalningsföreläggande? Eller? Det är det jag är lite fundersam över :P 
  • VaBussig

Inte för att vara dum, men att skicka varorna innan du fått betalt, så ska man aldrig göra. Jag har själv sålt mycket på Tradera och för mig hade det inte spelat någon roll om jag skulle resa bort. jag hade försökt ge någon annan som man kände att ta paketen och posta dem när betalningen kommit in på kontot om jag inte hade haft möjlighet sj.

Men nu är skadan redan skedd. Jag blev lurad en gång på Tradera, betalade men fick ej varan. Hörde då av mig till konsumentrådgivaren och fick ingen hjälp därifrån. Fick också veta att polisen inte skulle bry sig om ett sånt fall.

Jättesvårt och veta hur du ska göra i den här situationen. Innan du hotar med betalningsföreläggande, måste du veta att det funkar rent juridiskt som du sj påpekar. Kan du inte höra av dig till din konsument rådgivare där du bor, dom brukar veta svaret på sånt.

Always on my mind Elvis Presley <3
  • puss
    Annelie 76 skrev 2014-04-18 16:14:30 följande:

inte alls. överenskommelsen är gjord och den ska hållas.
    vad får dig att tro att man kan bryta en ök hur som helst?

TS ring KF.
    *puss puss puss puss*
  • SnurriggirrunS

Kontakta kronofogden och fråga dem om de anser att det är lönt att gå via dem, men först måste du göra vad du kan för att de ska gå in och hjälpa dig. Handlar det om en större summa eller endast någon hundralapp, är det värt mödan med en sådan procedur?
    Har du försökt att ringa personen? Vad svarade hon/han?

• fritchi
    SnurriggirrunS skrev 2014-04-18 16:22:35 följande:
    Kontakta kronofogden och fråga dem om de anser att det är lönt att gå via dem, men först måste du göra vad du kan för att de ska gå in och hjälpa dig. Handlar det om en större summa eller endast någon hundralapp, är det värt mödan med en sådan procedur?
    Har du försökt att ringa personen? Vad svarade hon/han?
    Det handlar om cirka 150 kr så det känns så fånigt att köparen inte bara betalar! För mig är det ju ingen big deal heller men samtidigt känns det som att hon inte ska få komma undan.. Jag har mailat två gånger och smsat två gånger, har sett att smsen kommer fram i alla fall så jag får väl vänta någon dag till innan jag ringer. Känns mer som om jag skulle vilja "hota" med något och se om det hjälper :P 
  • SnurriggirrunS
    fritchi skrev 2014-04-18 16:26:39 följande:
    Det handlar om cirka 150 kr så det känns så fånigt att köparen inte bara betalar! För mig är det ju ingen big deal heller men samtidigt känns det som att hon inte ska få komma undan.. Jag har mailat två gånger och smsat två gånger, har sett att smsen kommer fram i alla fall så jag får väl vänta någon dag till innan jag ringer. Känns mer som om jag skulle vilja "hota" med något och se om det hjälper :P 
    Ok men då kan du ju ansöka om betalningsföreläggande så får du se vad som händer, eller ring och fråga KF om råd. Spara mailen och SMS och om du ringer, spara även loggen/fakturan så det syns att du har ringt och hur länge samtalet varade.

Har du angett i din annons/vinnarmail hur lång tid köparen har på sig att betala?

Och sen, skicka aldrig varorna innan betalning i framtiden ;)
  • studentska
    fritchi skrev 2014-04-18 16:26:39 följande:
    Bara att ansöka om betalningsföreläggande hos KFM kostar 300 kornor och vill du sedan ansöka om verkställighet så kostar det 600 kr. Så släpp det och lär av ditt misstag, det blir billigast så.
  • Koppkaka

Du får nog tyvärr bita i det sura äpplet och inse att du blivit lurad, man ska aldrig skicka i förskott. Och gör man det, använd postförskott. Dvs köparen måste betala varan innan den hämtas ut. Hämtas det aldrig ut så får du varorna tillbaka efter en tid, då de skickas tillbaka till avsändaren.

Lär av ditt misstag och gå vidare.

• Leah1

Fast vad jag läst tidigare kan man även kräva dom x-tra kostnader man får från kf också.

• Koppkaka

Däremot ska du anmäla vederbörande till Tradera. Då bör hen bli avstängd.

• Iarwain

Skicka påminnelse där du tar upp vilka extra kostnader det kommer att innebära i det fall där du tvingas ta detta genom indrivningsföretag eller kronofogde.

• studentska
    Leah1 skrev 2014-04-19 11:31:10 följande:
    Fast vad jag läst tidigare kan man även kräva dom x-tra kostnader man får från kf också.
    Självklart kan man göra det men vad är det som säger att KF lyckas driva in skulden? Kan ju mycket väl vara så att adressen man uppgett går någon helt annanstans än där man bor och man bara kan hämta post etc. Då kanske KF inte ens kan få personen delgiven eller identifiera personen. Så ville bara visa på vilket vågspel det är och summan är så låg i det här fallet och risken är ju att det kostar betydligt mer än det smakar i det här fallet. Dessutom om man begär verkställighet av KF så kostar det 600 kr/år om KF inte lyckas driva in skulden första året.
  • cattus

Har personen andra skulder till kronofogden så har inte din lilla skuld företräde och då kan du riskera att det kostar ännu mer och att du aldrig får tillbaka några pengar alls.

Svar på tråden Köparen betalar inte på tradera - betalningsföreläggande?