• Anonym (Undrar)

Hjälp med svar!! Ringer kvinnokliniken upp anhöriga?

Är i en komplicerad situation. Min nuvarande kille har problem med ett ex som hävdat sen de gjorde slut att hon är gravid. Vägrar göra abort om han inte stannar kvar med henne osv. Iaf så sa hon nu i veckan att hon fått missfall och haft kontakt med kvinnokliniken. Under dagen blir han uppringd av kvinnokliniken som säger åt honom att hon behöver stöd i detta nu när hon är ledsen över missfallet. Går det verkligen till så? Ringer de upp folk sådär och talar om vad de ska göra?? Hela situationen är helt knäpp och inte helt trovärd alla gånger så nu vet vi inte vad vi ska tro på och inte. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp med svar!! Ringer kvinnokliniken upp anhöriga?
  • Madmoiselle

Det är inget konstigt som har hänt. Hon har bett dem ringa och de gjorde det. Vad skulle de ha gjort menar du?

• Anonym (Undrar)

Jo han har sagt att han ska följa med henne men han får inte för henne.. Vadå vad skulle de gjort? Hela situationen är helt vrickad så jag undrade om det hörde till vanligheten att de ringde upp folk..

• Påven Johanna
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-18 20:23:49 följande:
    Jo hon säger att hon varit hos kurator innan för att hon inte visste om hon skulle göra abort eller inte. Men han fick aldrig följa med henne dit.. Jo hon kan ha sagt så, men jag tycker ändå att det är märkligt med tanke på sekretess och sånt. Därför undrar jag om nån vet om man gör så verkligen??
    Sekretessen upphör när man säger att den ska göra det, så det låter inte märkligt alls. 
  • Mylla

Jag tycker det låter väldigt märkligt. Inte p.g.a. sekretess. Det är inte vårdpersonalens uppgift att lägga sig i patienternas relationer. Det låter konstigt och oprofessionellt.
    Det kan ju vara någon som ljuger också.

• Anonym (Undrar)

Mylla- precis min känsla oxå.. Men är inte alls insatt i hur sånt funkar...

• Anonym (gobhb)
    Mylla skrev 2014-04-18 21:12:04 följande:
    Jag tycker det låter väldigt märkligt. Inte p.g.a. sekretess. Det är inte vårdpersonalens uppgift att lägga sig i patienternas relationer. Det låter konstigt och oprofessionellt.
    Det kan ju vara någon som ljuger också.
    Antagligen har exet ljugit och sagt att han är hennes partner och att hon behöver honom och då kan de ringa upp. Dock märkligt att hon inte haft sin mobil och ringt själv. Men antagligen sa hon sig vara så nedbruten att hon inte kunde.

Iaf, det är ara att skita i, föder hon ett barn som är hans så får han veta det iaf sen.
    Hon håller på så här för att hon vill ha honom tillbaka, åker han dit tar hon det som att han har känslor kvar och ger inte upp.
  • Anonym (Undrar)

Gobhb- har han ljugit? För vem?

Jo men det är just det att han inte vill ha något barn. Speciellt inte med henne.

Han vill inte att det ska dyka upp en unge om ett halvår, därför försöker han engagera sig och erbjuda sig följa med henne osv..

Förstår att hon håller på såhär för att hon vill ha tillbaka honom, det har hon ju tom sagt själv. Men han vet ju inte vad som hon säger är sanning och inte..

• Anonym (Undrar)

Jaha, nu fattade jag. Att hon har ljugit för kvinnokliniken.. Ja säkert!

• Anonym (gobhb)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-18 22:02:01 följande:
    Jaha, nu fattade jag. Att hon har ljugit för kvinnokliniken.. Ja säkert!
    Precis. Ja om det ska bli ett barn eller inte kan han inte bestämma alls, det är helt och hållet hennes val.

Det han kan göra är att låtsas gå tillbaka till henne för att se till så hon gör abort, men det kan ju bli jäkligt knepigt om hon vill ligga med honom..
  • Anonym (Undrar)

Det är i princip det han låtsas...

För att få henne att göra abort.

• Anonym (Kurator)

Jag måste säga att det inte låter trovärdigt att kvinnokliniken ringer upp någon för att framföra att patienten behöver stöd i det missfall hon går igenom. Jag jobbar själv som kurator, inte på kvinnoklinik, men har haft flera missfall. Det som gör att jag tänker att det är mer trovärdigt att personen som ringde killen är någon annan än personal på kvinnokliniken är att hela grundtanken med samtalsstöd är hjälp till självhjälp. En kurator skulle troligtvis uppmuntra kvinnan att be om stöd i sin närhet och motivera henne till att "våga/orka" ringa killen/exet om hon uppger att hon inte klarar detta. Är en kvinna så uppriven och psykiskt påverkad efter ett missfall att man som kurator på riktigt tror att hon inte själv kan be om det stöd hon behöver av sina nära och kära, då är det mer rimligt att överväga om kvinnan behöver psykiatrisk vård än att ringa upp en förmodad pojkvän som man aldrig träffat och ge honom order om hyr han ska bete sig. Kan givetvis inte säga att det absolut inte kan vara så illa att det faktiskt var kvinnokliniken som ringde honom (det finns de som är mindre professionella där med) men jag är övertygad om att sannolikheten att så är fallet är extremt låg....

Låter som att din kille gör bäst i att ha så lite som möjligt med sitt ex att göra. Och har hon nu fått missfall så behöver han ju inte oroa sig för att hon föder hans barn, men vill han vara på den säkra sidan så kan han ju alltid ringa upp kvinnokliniken och fråga om de skulle agera på detta sätt. De kan givetvis inte lämna ut uppgifter om den specifika situationen pga sekretess, men de kan ju berätta om hur de ser på sitt uppdrag. Förresten borde väl nr som de ringde från ge honom en ledtråd på om samtalet är äkta eller inte!?

• Anonym (Undrar)

Kurator- tack för ditt svar.

Precis de tankar som slagit mig.

Jag har inte tänkt på stt fråga vad det var för nr som ringde. Antog bara att det var landstingsnr eftersom han sa att det var från kvinnokliniken.

Till saken hör att den här tjejen är helt galen, så hon skulle mycket väl ha kunnat be en kompis ringa och låtsas...

Ska absolut testa att ringa kvinnokliniken efter helgen och fråga hur det går till..

Jo precis, han försöker ha så lite med henne att göra men han är rädd att hon ljuger och plötsligt dyker upp med hans barn.

• Anonym (Kurator)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-04-19 00:36:31 följande:
    Kurator- tack för ditt svar.

Precis de tankar som slagit mig.

Jag har inte tänkt på stt fråga vad det var för nr som ringde. Antog bara att det var landstingsnr eftersom han sa att det var från kvinnokliniken.

Till saken hör att den här tjejen är helt galen, så hon skulle mycket väl ha kunnat be en kompis ringa och låtsas...

Ska absolut testa att ringa kvinnokliniken efter helgen och fråga hur det går till..

Jo precis, han försöker ha så lite med henne att göra men han är rädd att hon ljuger och plötsligt dyker upp med hans barn.

Oavsett om samtalet är äkta eller inte, så låter det som att ni båda hamnat i en mkt jobbig situation. Jag förstår att din pojkvän vill undvika framtida överraskningar , men spontant tänker jag att om hon är så labil och manipulerande som hon verkar så vore ju ett positivt gravtest något som hon "tjänat" på att visa din pojkvän.

Jag menar om hon vill använda en graviditet till sin fördel så borde hon helt enkelt ha visat honom ett positivt test för länge sen då hon inte har något att förlora på att bevisa att hon är gravid. Att inte vilja/kunna visa ett positivt test talar ju istället för att hon aldrig varit gravid, men gärna vill att han ska tro det. Alternativt att hon var gravid, men faktiskt fick missfall. Oavsett vilket så skulle det innebära att din pojkvän inte har något att oroa sig för.

Det ligger ju nära tillhands att anta att hon trodde/ hoppades på att det skulle gynna henne att vara gravid. Att hon sedan fick missfall kan ju vara ett "enkelt" sätt att ta sig ur en omöjlig lögn, för att det måste vara ganska stressande att ljuga om en grej som ganska snart ändå kommer att avslöjas. Om hon som sagt var inte faktiskt fått ett missfall. Men om hon nu vill/behöver tröst och stöd i och med denna kris, vilket är vad "kvinnokliniken" framfört, är det ju väldigt motsägelsefullt att din pojkvän nekas att just stötta henne genom att vara inblandad i kontakten med kvinnokliniken. Att efterfråga stöd, men sedan vägra honom att vara delaktig talar ju för att det inte är sant. Och att fejka ett missfall verkar ju onödigt när hon skulle "tjäna mer på" att vara gravid. Så min hobby-dektektiv slutsats är att hon rimligtvis inte är gravid nu, och antagligen aldrig varit det. Önskar er hur som helst lycka till i era försök att få reda på sanningen, samtidigt som jag hoppas att hon får den hjälp hon behöver oavsett om det är pga av missfall eller annan psykisk ohälsa.
  • Anonym (Undrar)

Tack för ditt svar!

Det hjälpte mycket.

Det är i precis de banor jag/vi tänkt hela tiden egentligen men samtidigt inte vågat lita på eftersom hon är så lurig och lögnaktig när det gäller det mesta.

Hoppas vi kan släppa det här nu och gå vidare utan henne spökandes

• Carolina01

Om hon bett dem ringa så kan dom absolut ringt upp din kille! Om det är så att hon fått missfall vet man ju inte alls vad hon sagt till vårdpersonalen...

Svar på tråden Hjälp med svar!! Ringer kvinnokliniken upp anhöriga?