• obelix

Vad lägger ni i "bolådorna"?

Vad brukar ni lägga i bolådorna till er dräktiga katt? Väntar vår första kullen 2 maj och har nu lagt en flecee filt i dem men vad rekommenderar ni?

• Svar på tråden Vad lägger ni i "bolådorna"?
  • Rapifen

Flanell tyg. Under plastad frotee el liknande.

• Toppen9
    jag bäddade med filtar i lådor lite överallt när min katt skulle ha ungar, hon valde dock att föda i en flottig pizzakartong som låg bredvid öppna spisen (skulle användas för att tända brasan)
  • Rapifen
    Örontrumpet skrev 2014-04-18 23:56:46 följande:
    Öh? Böcker kanske. Knasig fråga.

Inte alls en knasig fråga. Många tyger är inte släta o klorna på nyfödda kattungar fastnar lätt. Därför ska man ha ett underlag som är slätt men samtidigt mjukt o varmt. Som flanell underlägg som används inom sjukvården är också bra att ha under.
  • Örontrumpet
    Rapifen skrev 2014-04-19 11:02:49 följande:

Inte alls en knasig fråga. Många tyger är inte släta o klorna på nyfödda kattungar fastnar lätt. Därför ska man ha ett underlag som är slätt men samtidigt mjukt o varmt. Som flanell underlägg som används inom sjukvården är också bra att ha under.
    Öh? I boklådor lägger man böcker. Inte tyg. Tssss... Knasigt.
  • nemo1

Inga tygsaker eller filtar då kattungarna fastnar med klorna i dessa material, de kan inte dra in sina klor. Ta en filt eller dyl och ha ett örngott ovanpå.

• Isola747

BOlådor, örontrumpet, inte BOKlådor. Knasboll!

• Örontrumpet
    Isola747 skrev 2014-04-19 17:01:58 följande:
    BOlådor, örontrumpet, inte BOKlådor. Knasboll!
    Amhääääää. Jag har läst BOKlådor hela tiden.
    Jag trodde ni hade solsting som proppade ner kattungar i boklådorna
  • Majsan70

Vi kör med fleecefiltar. Det går utmärkt och kattungarna fastnar inte med klorna i dessa. Under förlossningen har jag i underlägg man använder i vården. Lätt att ta bort när det blivit söligt. 

• obelix

Tack för alla svar! Det står ofta när man läser att de vill bädda. Vår katt gör inte det och har aldrig gjort är det något de brukar börja med innan förlossning så det ska vara extra mycket tyg/ filt och inte bara ligga slätt? En fråga till.... Vår hona har typiska dräktighets symtom är rundare men inte jättestor, men vi känner inga fosterrörelser eller något som man direkt känner är kattungar. Och enl olika " dag för dag listor" man kan se på nätet borde vi känna det nu. Har ni känt tydligt eller kan det vara så här tror ni? Tänker på om nått har hänt nu på slutet. Honan mår jättebra som hon brukar.

• Majsan70
    obelix skrev 2014-04-19 23:09:32 följande:
    Tack för alla svar! Det står ofta när man läser att de vill bädda. Vår katt gör inte det och har aldrig gjort är det något de brukar börja med innan förlossning så det ska vara extra mycket tyg/ filt och inte bara ligga slätt? En fråga till.... Vår hona har typiska dräktighets symtom är rundare men inte jättestor, men vi känner inga fosterrörelser eller något som man direkt känner är kattungar. Och enl olika " dag för dag listor" man kan se på nätet borde vi känna det nu. Har ni känt tydligt eller kan det vara så här tror ni? Tänker på om nått har hänt nu på slutet. Honan mår jättebra som hon brukar.
    Alltså det skall vara mjukt i lådan. Sen när kattungarna kommit skall det vara mycket som isolerar o värmer. Boar o bäddar gör de ofta strax innan förlossningen.

Fosterrörelser brukar vi känna när det är mellan 2-3 veckor kvar ungefär och det är helt beroende på hur många ungar det är och hur de ligger. Vilken dag är er hona på?
  • obelix
    Majsan70 skrev 2014-04-20 10:08:19 följande:
    Alltså det skall vara mjukt i lådan. Sen när kattungarna kommit skall det vara mycket som isolerar o värmer. Boar o bäddar gör de ofta strax innan förlossningen. Fosterrörelser brukar vi känna när det är mellan 2-3 veckor kvar ungefär och det är helt beroende på hur många ungar det är och hur de ligger. Vilken dag är er hona på?

Idag är det dag 52
  • Majsan70
    obelix skrev 2014-04-21 14:20:32 följande:

Idag är det dag 52
    Då borde det kännas, men återigen det beror på hur många ungar det är o hur de ligger. Hur mycket har honan ökat i vikt?
  • obelix

Har inte vägt henne nu. Hur mycket brukar de öka i vikt / unge? Ökar de mycket de första veckorna? Eller nu på slutet?

• nemo1
    obelix skrev 2014-04-22 22:25:22 följande:
    Har inte vägt henne nu. Hur mycket brukar de öka i vikt / unge? Ökar de mycket de första veckorna? Eller nu på slutet?
    Du borde läst på INNAN katten blev dräktig. Jag tycker du ska sätta dig och läsa på om själva förlossningen och tiden därefter. Och kastrera katten direkt efter denna kull då fler huskatter inte ska födas.
    Mycket kan gå fel vid förlossningen så se till att ha kunskapen.
  • Majsan70
    obelix skrev 2014-04-22 22:25:22 följande:
    Alltså A och O är att väga sina katter med jämna mellanrum och speciellt när de skall ha ungar. En tumregel är att de går upp ca 100 gram per unge, men det kan variera ganska mycket.
  • obelix

Huskatt och huskatt... Bara för att hon faktiskt har stamtavla och hanen oxå så har jag inte alla svar då det är första gången( och troligtvis enda) har lånat flera böcker och har koll på vetrinär både vardag/helg/natt. Vi vägde henne ca 4 veckor in i dräktigheten, så jag har ingen exakt vikt innan därför undrade jag om de ökar mycket i början. Katterna hann endast parade sig endast vid ett tillfälle innan de särades och det blev bestämt att gästerna åkte hem igen... men hon ska i allafall kastreras efter denna kullen. I böckerna står det att man ska göra i ordning bolådorna och att man ej ska ha frotté eller nått de kan krypa in i och ev inte hitta ut igen, men det har inte stått vad som är bra att använda. Önskar inga förmaningarna ang att vilja behålla en kull på sin katt trots den ej är planerad eller att man är uppfödare. Önskar bara svar på frågorna och det bör väl va det som är viktigt att man tar reda på i alla fall och inte bara skiter i katten?

• nozpa

Vi gjorde ett par olika ställen åt henne. Bäddade med plastadfroté och någon bomullsfilt över. Hon valde att gå in i en garderob bland massa handdukar och föda.

• TreFantastiskaBarn

tidningar i botten med många lager lakan över. Jag byter ut allt när kattan och ungarna pustat ut efter förlossningen så det ska vara rent. Bolådan har totalratats fram till efter förlossningen. Ena kattan valde min säng och andra golvet under ett av barnens sängar. Efter ungarna fötts har jag lagt in dem och mamman i bolådan och de har därefter valt att bo kvar i den.

Svar på tråden Vad lägger ni i "bolådorna"?