• akita

    Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?

    Vi har precis gjort vår första IVF insättning och har då blivit instruerad att avstå från alkohol helt. Det är inga konstigheter i sig, men jag har börjat fundera på vad jag ska säga till min omgivning? 
    Jag har såklart berättat för mina närmsta vänner, men jag vill inte prata om våra försök att skaffa barn med vänner som inte är så nära, vilket jag misstänker kommer bli samtalsämnet om jag väljer att inte dricka alkohol.
    Vi lever väldigt sociala liv och har alltid någon middagsbjudning eller AW planerad i veckorna, så jag tror att många skulle reagera om jag inte drack. Och jag är inte redo att ta spekulationer eller hintar innan jag själv vet om det blir något. 

    Idag ska vi på påskmiddag och där kommer jag undan med att jag kör bil, men jag skulle gärna vilja ha fler ursäkter som inte leder till några följdfrågor eller spekulationer.  
    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?
  • Blomflugan

    Jag var på ett mingel när jag ruvade, köpte en öl och stod med i handen ett tag, som sagt, ingen märker om du inte dricker. Sen smet jag ut på toan och hällde ut nästan all öl och fyllde på med vatten så kunde jag dricka ur flaskan sen. Inte världens godaste, men helt klar värt att slippa spekulationer :)

  • LängtansBlåaBlomma
    Blomflugan skrev 2014-04-24 23:17:05 följande:
    Jag var på ett mingel när jag ruvade, köpte en öl och stod med i handen ett tag, som sagt, ingen märker om du inte dricker. Sen smet jag ut på toan och hällde ut nästan all öl och fyllde på med vatten så kunde jag dricka ur flaskan sen. Inte världens godaste, men helt klar värt att slippa spekulationer :)
    Smart :)
  • Voluptuous Shalimar
    Blomflugan skrev 2014-04-24 23:17:05 följande:
    Jag var på ett mingel när jag ruvade, köpte en öl och stod med i handen ett tag, som sagt, ingen märker om du inte dricker. Sen smet jag ut på toan och hällde ut nästan all öl och fyllde på med vatten så kunde jag dricka ur flaskan sen. Inte världens godaste, men helt klar värt att slippa spekulationer :)
    Men eller hur. Så länge du har ett glas/något att dricka i handen så tar uppmärksamheten slut där, ingen värdinna behöver fylla på ditt glas, ingen behöver undra varför du inte vill ha. Om man sedan dricker det man håller i eller ej, det är oväsentligt...!
  • akita

    Tack för alla tips! Sjukt bra att ha lite olika alternativ att blanda mellan. 
    Har denna vecka hunnit prova två av tipsen, att jag åt värktabletter (Citodon) pg a löparskada och igår hade jag en helkväll ute med några kollegor där jag drack "rosé" (bad om tranbärsjuice i vinglas) och alkoholfri öl som jag hällde upp i ölglas så ingen såg vad jag drack för öl. Det blev lite svettigt när en av killarna beställde in champagne, men en av mina kollegor (som jag berättat för) "råkade" dricka ur mitt glas och tömde glasen åt mig. Själv skålade jag varje gång och förde glaset till munnen men drack aldrig. 
    Imorgon ska vi på middag och där har min man redan förberett värden på att jag inte kommer kunna dricka pg a löparskadan/värktabletterna, så det är löst.


    Tycker det känns lite jobbigt inför söndag då jag ska vara själv med en tjejkompis och gå på konsert, men ev så får jag ta och berätta för henne då vi har flera saker inplanerade nästa vecka. Så det blir mycket ljug om jag inte berättar. 

  • Challe

    Säg att du går på Gwyneth Paltrows detox eller något liknande... Fast det tråkiga med det då att då får du typ inte äta något alls...

  • akita

    Är bjuden på en vinprovning nästa vecka. Kreativa förslag på hur jag kan delta utan att dricka mottages tacksamt. Skrattande

  • Styrox
    akita skrev 2014-05-19 17:50:07 följande:
    Är bjuden på en vinprovning nästa vecka. Kreativa förslag på hur jag kan delta utan att dricka mottages tacksamt. Skrattande
    Säg att du ska köra bil
  • akita
    Styrox skrev 2014-05-19 17:55:26 följande:
    Säg att du ska köra bil
    Hade nog funkat om provningen inte var ett kvarter hem från mig. Obestämd
  • Styrox
    akita skrev 2014-05-19 22:06:06 följande:
    Hade nog funkat om provningen inte var ett kvarter hem från mig. Obestämd
    Och? Du kanske inte ska hem till dig sen?
    Vad har någon med det att göra?

    Om du ändå ska ljuga så spelar det väl ingen roll?
  • Voluptuous Shalimar
    akita skrev 2014-05-19 17:50:07 följande:
    Är bjuden på en vinprovning nästa vecka. Kreativa förslag på hur jag kan delta utan att dricka mottages tacksamt. Skrattande
    Men varför gå på vinprovning om du inte kan dricka vin? Känns ju rätt bortkastat, både för arrangören och för dig. 

    Jag skulle nog tacka nej och säga att jag inte hade möjlighet att komma. Du får väl hitta på en bra ursäkt om du är nära bekant med inbjudaren.
  • Voluptuous Shalimar

    Förresten, akita - det är ju du som är ts, och nu har det gått en hel månad sedan ni gjorde insättningen! Jag tolkar detta som att IVF-en lyckades och du är gravid! Stort grattis! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

  • akita
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-20 17:28:07 följande:
    Men varför gå på vinprovning om du inte kan dricka vin? Känns ju rätt bortkastat, både för arrangören och för dig. 

    Jag skulle nog tacka nej och säga att jag inte hade möjlighet att komma. Du får väl hitta på en bra ursäkt om du är nära bekant med inbjudaren.
    Det var från början en middag för en av mina bästa kompisar som fyller år som nu istället ska bli en vinprovning efter lite idéer av andra kompisar. Jag vill ju gärna vara där och fira henne, men det kommer vara blandat både kollegor och andra personer som jag inte vill dela nyheten för än. Min vän vet och har försökt avstyra, men jag vill samtidigt inte att hon ska behöva fira i mindre skala pg a mig. Men nu har vi bestämt att hon ska meddela att jag kommer men inte kommer kunna dricka pg a jag fortfarande äter värktabletter för en löparskada. Sen får folk undra bäst de vill. 
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-20 17:30:31 följande:
    Förresten, akita - det är ju du som är ts, och nu har det gått en hel månad sedan ni gjorde insättningen! Jag tolkar detta som att IVF-en lyckades och du är gravid! Stort grattis! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Tack! Är i 7 veckan nu och är superlycklig och samtidigt livrädd att något ska gå fel. 
  • Stårschan

    Om man får alkohol som man inte i vanliga fall brukar dricka - exempelvis champagne - kan man faktiskt också säga att man inte tycker att det är gott.

    Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig Akita! {#emotions_dlg.flower}

  • zooägaren

    vad hände med enklaste "ursäkten" av alla? : -Nej tack.
    Jag kanske umgås i konstiga kretsar, men det blir aldrig någonsin diskussioner om någon inte dricker alkohol på en tillställning. 
    Skulle jag få frågor om varför jag inte dricker alkohol just den kvällen eller varför jag slutat så skulle jag ställa en motfråga: "Måste man ha en ursäkt till att inte dricka alkohol?"


    Jag är hård , men ärlig!
  • PLSB
    zooägaren skrev 2014-05-22 09:00:08 följande:
    vad hände med enklaste "ursäkten" av alla? : -Nej tack.
    I min krets har vi några nykterister, alla av olika skäl, och så har vi de som dricker. Men väldigt få som först dricker och sen inte gör det. Alla har nog fått frågan varför. Sen kan svaren vara olika, att man ska köra tidigt dan efter, eller den mest vanliga av tränings-effektiva skäl (alkohol har en tendens att sabba en del om man tränar väldigt seriöst)

    Själv kör jag lite blandat, att jag ska köra tidigt, att jag räknar kalorierna(alt. annan form av diet) är trött och ska sova tidigt, därför tog bilen dit, säger att jag var ute dagen/helgen innan..

    Själv har jag större problem vad jag ska säga till min arbetsgivare då jag måste börja ta ledigt för undersökningar, man kan ju bara behöva gå till tandläkaren ett visst antal gånger... :S
Svar på tråden Ursäkter för att inte dricka alkohol i sociala sammanhang?