Katt med stora sår
Hej
Jag har två katter, sen en tid tillbaks har den ena katten börjat klia upp stora sår runt huvud och hals.
Varit till veterinären, med ganska dåligt bemötande, hon sa att det antagligen är allergi, och skrev bara ut kortison.
Har haft tratt på och gett kortison och specialfoder. Allt var lugnt några månader för att nu vara värre än tidigare.
Det största problemet är att hon försöker klia sig så mycket på huvudet när hon har tratten att hon lyckats klösa upp under tratten på halsen/bröstkorgen. Ska göra en allergi eliminering, alltså ge spannmålsfritt, fiskfritt osv för att se vad det är hin är allergisk mot.
Men eftersom det kliar så mycket när såret läker så är det svårt att veta om det är pga av det eller allergi.
Men min fråga är hur fasen jag ska få såret på halsen/bröstkorgen som är under tratten att läka??
Har provat linda bandage, ha sockar, baddar med klådstillande och mjukgörande.
Men katter är ju världsmästare på att ta sig ur saker, även tratten lyckas hon få av nån gång, så såret under hakan klias upp igen.
Vad gör man, har någon tips? Alla tips gällande det här problemet/allergi tar jag tacksamt emot.