• Sara73

Katt med stora sår

Hej
    Jag har två katter, sen en tid tillbaks har den ena katten börjat klia upp stora sår runt huvud och hals.
    Varit till veterinären, med ganska dåligt bemötande, hon sa att det antagligen är allergi, och skrev bara ut kortison.

Har haft tratt på och gett kortison och specialfoder. Allt var lugnt några månader för att nu vara värre än tidigare.
    Det största problemet är att hon försöker klia sig så mycket på huvudet när hon har tratten att hon lyckats klösa upp under tratten på halsen/bröstkorgen. Ska göra en allergi eliminering, alltså ge spannmålsfritt, fiskfritt osv för att se vad det är hin är allergisk mot.

Men eftersom det kliar så mycket när såret läker så är det svårt att veta om det är pga av det eller allergi.

Men min fråga är hur fasen jag ska få såret på halsen/bröstkorgen som är under tratten att läka??
    Har provat linda bandage, ha sockar, baddar med klådstillande och mjukgörande.
    Men katter är ju världsmästare på att ta sig ur saker, även tratten lyckas hon få av nån gång, så såret under hakan klias upp igen.

Vad gör man, har någon tips?  Alla tips gällande det här problemet/allergi tar jag tacksamt emot.

• Svar på tråden Katt med stora sår
  • nemo1

Kan ju vara så att katten är allergisk mot spannmål vilket dessa "specialfoder" veterinärerna säljer har massor av. Jag skulle provat att enbart ge blötmat och då en sort som inte innehåller spannmål (finns massor som gör det) Rekommenderar starkt Mjau i tetra, de fiskfria. Har du provat de uppblåsbara halskragarna?
    Måste även fråga vad du gav för matt innan detta?

• Sara73
    nemo1 skrev 2014-04-20 11:36:33 följande:
    Kan ju vara så att katten är allergisk mot spannmål vilket dessa "specialfoder" veterinärerna säljer har massor av. Jag skulle provat att enbart ge blötmat och då en sort som inte innehåller spannmål (finns massor som gör det) Rekommenderar starkt Mjau i tetra, de fiskfria. Har du provat de uppblåsbara halskragarna?
    Måste även fråga vad du gav för matt innan detta?

Jag har för nåt år sen kört mycket med Bilanx, nu senaste tiden har jag köpt Orijen, spannmålsfri, och även hills d/d venice/pea blötmat, men bara ett kort tag.

Det känns svårt att se om det hjälper då såren aldrig får läka och hon kanske kliar pga själva läkningen.
    Sen blir det dubbelt med all special mat då jag har en frisk och väldigt glupsk syster till sjuklingen.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det här då jag köper massa dyr special mat som jag ändå inte kan utvärdera eftersom hon har detta stora sår under tratten som hela tiden klöses upp innan det hunnit läka helt och hållet.

Kollade i veckan hos veterinären på halskragarna, den minsta var alldeles för liten, den som var snäppet större var för stor. Sen hjälper varken tratt eller krage mot såret på bröstkorgen, dit kommer ju tassarna åt att klia upp.

Vad gör man när katter har sår som tratten inte täcker??
  • nemo1

En body. Klipp till en själv, tror det finns tips på kattstatus.se annars googla.
    Jag tror inte på alla dessa veterinärfoder då de innehåller enorma mängder spannmål till ett hutlöst pris. Veterinärerna är sponsrade av tillverkarna och veterinärer har ingen näringslära under utbildningen. Veterinärer kan sjukdomar men definitivt inte foder.
    Det enda som är med allergifodren är att det är en enda proteinkälla och det kan man lösa själv med att ge ett bra blötfoder som Mjau eller Bozita men du måste fasa in blötmaten väldigt försiktigt och jag tror det är därför din katt reagerade. Ge en msk till att börja med.

• Sara73
    nemo1 skrev 2014-04-20 12:19:05 följande:
    En body. Klipp till en själv, tror det finns tips på kattstatus.se annars googla.
    Jag tror inte på alla dessa veterinärfoder då de innehåller enorma mängder spannmål till ett hutlöst pris. Veterinärerna är sponsrade av tillverkarna och veterinärer har ingen näringslära under utbildningen. Veterinärer kan sjukdomar men definitivt inte foder.
    Det enda som är med allergifodren är att det är en enda proteinkälla och det kan man lösa själv med att ge ett bra blötfoder som Mjau eller Bozita men du måste fasa in blötmaten väldigt försiktigt och jag tror det är därför din katt reagerade. Ge en msk till att börja med.

Ja jag har funderat på det där med body, men det känns som hon kommer klösa upp den också..?
    Hon har klöst i stort sett sönder en sån där  "bandagekudde" som jag lindat bandage med, ska kolla upp om jag hittar nån body.

Så är det ingen vits att köpa Royal canin blötmat? Bättre med mjau? 
    Hills venice/pea torrfoder fick jag rekommenderat av just veterinären, tycker innehållsförteckningen ser bra ut om man misstänker foderallergi...men man blir förrvirrad av all mat som finns att köpa, och vad alla säger.

Tycker också det är konstigt att det tidigare när jag gett samma foder, att det har kunnat gå någon månad efter tratt och läkning då hon varit normal, för att sen klösa upp igen.
  • GosisMamman

För att såren ska läka fortare så badda/ spray med koloidalt silver. Funkar toppen på människor också. Tar faktiskt den mesta när vi blir sjuka

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • Sara73
    GosisMamman skrev 2014-04-20 12:34:08 följande:
    För att såren ska läka fortare så badda/ spray med koloidalt silver. Funkar toppen på människor också. Tar faktiskt den mesta när vi blir sjuka

OK, var köper man sånt?
  • Lotten 66

Jag har en allergisk katt som får atopica (sprutar i munnen varje dag)
    På vår och sommar får hon ibland sår och då har jag fått Betnovat som jag droppar på...funkar jättebra.

• happysunday

Har veterinären tagit något skrapprov, hudbiopsi eller liknande? Blodprover? Parasiter, skabb?

Att bara tro att det är allergi utan någon fullständig undersökning är ju jäkligt konstigt.

Sök hjälp hos någon annan i så fall!

• Dexter dot com

Prio 1 är att få katten klådfri! Äter den kortison nu så bör du nog prata med veterinären om att höja dosen för klåda är oerhört stressande och plågsamt för katten.

• Sara73
    happysunday skrev 2014-04-20 19:27:11 följande:
    Har veterinären tagit något skrapprov, hudbiopsi eller liknande? Blodprover? Parasiter, skabb?
    Att bara tro att det är allergi utan någon fullständig undersökning är ju jäkligt konstigt.
    Sök hjälp hos någon annan i så fall!

Idiot. Jag söker hjälp var jag vill. Du vet inte hela historien.

Jag är ensamstående mamma sen några månader tillbaka med en hyra på 9000, har snart lyckats spara ihop till de 4000kr de tar för blodprov mm. 

Vlle ha tips om hur jag jag göra för att få såren att läka ifred och för att stilla klådan, för en diagnos hjälper inte mot det!
  • Sara73
    Dexter dot com skrev 2014-04-20 19:38:06 följande:
    Prio 1 är att få katten klådfri! Äter den kortison nu så bör du nog prata med veterinären om att höja dosen för klåda är oerhört stressande och plågsamt för katten.

Just nu försöker hon bara klia upp såret som läker, verkar vara lugnt på de andra ställena.
    Har gjort en "body" av en tröja som någon tipsade om, verkar fungera super, och inget kliande på jag satte på den.
  • Sara73
    Sara73 skrev 2014-04-20 19:42:28 följande:

Just nu försöker hon bara klia upp såret som läker, verkar vara lugnt på de andra ställena.
    Har gjort en "body" av en tröja som någon tipsade om, verkar fungera super, och inget kliande på jag satte på den.

och inget kliande sen jag satte på den, ska det vara
  • Sara73
    Lotten 66 skrev 2014-04-20 19:21:05 följande:
    Jag har en allergisk katt som får atopica (sprutar i munnen varje dag)
    På vår och sommar får hon ibland sår och då har jag fått Betnovat som jag droppar på...funkar jättebra.

Låter bra, var finns det att köpa?
  • happysunday
    Sara73 skrev 2014-04-20 19:40:15 följande:

Idiot. Jag söker hjälp var jag vill. Du vet inte hela historien.

Jag är ensamstående mamma sen några månader tillbaka med en hyra på 9000, har snart lyckats spara ihop till de 4000kr de tar för blodprov mm. 

Vlle ha tips om hur jag jag göra för att få såren att läka ifred och för att stilla klådan, för en diagnos hjälper inte mot det!
    Eh va! kallar du mig idiot för att jag undrar vad för slags undersökningar som är gjorda på katten?
    Ja, då undrar jag vem som är den riktiga idioten här...
  • Lotten 66

Betnovat får man utskrivet på recept av veterinär. Vet inte om man kan köpa det utan recept,
    Om du har din katt försäkrad så tänk på att spara alla kvitto så kan du få tillbaka på försäkringen....är ju ganska dyrt med tester mm

• Sara73
    Lotten 66 skrev 2014-04-21 10:15:51 följande:
    Betnovat får man utskrivet på recept av veterinär. Vet inte om man kan köpa det utan recept,
    Om du har din katt försäkrad så tänk på att spara alla kvitto så kan du få tillbaka på försäkringen....är ju ganska dyrt med tester mm

Ok ska kolla med veterinären, jo hon är försäkrad, tack för tipset!
  • nemo1
    Sara73 skrev 2014-04-22 10:46:13 följande:

Ok ska kolla med veterinären, jo hon är försäkrad, tack för tipset!
    Är hon försäkrad så behövs inga 4000:- för blodprov mm
Svar på tråden Katt med stora sår