• RioLanchette

Sturebyskolan, Skarpnäcks skola eller Björkhagens skola - är de bra? Åsikter om någon av dessa skolor?

Vi kommer snart att flytta nära antingen Björkhagens skola, Skarpnäcks skola eller Sturebyskolan.

Vet ingen som bor i området och skulle gärna vilja ha synpunkter från någon som går/har gått, har barn där, är lärare eller annat.
    Vi har googlat och läst en del positivt om Sturebyskolan. 
    Hur är stämningen, ledningen och lärarna?
    Vi har läst om vissa andra skolor att det är uppdelat och lite statushets, man "måste" ha rätt kläder osv. Någon som vet hur det är på dessa skolor?
    Tacksam för all form av input :)

• Svar på tråden Sturebyskolan, Skarpnäcks skola eller Björkhagens skola - är de bra? Åsikter om någon av dessa skolor?
  • missan75
    RioLanchette skrev 2014-04-20 22:28:14 följande:

Vi kommer snart att flytta nära antingen Björkhagens skola, Skarpnäcks skola eller Sturebyskolan.

Vet ingen som bor i området och skulle gärna vilja ha synpunkter från någon som går/har gått, har barn där, är lärare eller annat.
    Vi har googlat och läst en del positivt om Sturebyskolan. 
    Hur är stämningen, ledningen och lärarna?
    Vi har läst om vissa andra skolor att det är uppdelat och lite statushets, man "måste" ha rätt kläder osv. Någon som vet hur det är på dessa skolor?
    Tacksam för all form av input :)

En kollega till mig, själv lärare har sina barn på Sturebyskolan. Hon är väldigt nöjd. Förvisso går hennes ungar i 8:an och 9:an. Men ändå. De övriga vet jag inget om.
  • RioLanchette
    missan75 skrev 2014-04-20 22:32:47 följande:
    En kollega till mig, själv lärare har sina barn på Sturebyskolan. Hon är väldigt nöjd. Förvisso går hennes ungar i 8:an och 9:an. Men ändå. De övriga vet jag inget om.
    Ok tack! Låter ju bra!
  • Mrs Green

De två familjer jag känner som haft sina barn i Skarpnäcks skola har flyttar dem till andra skolor efter första året. Jag tror främsta anledningen var att det var stora klasser, visserligen med mycket personal men det tyckte att det var rörigt och opersonligt.

Åtminstone 4-5 av dotterns dagiskompisar började i Björkhagens skola och de går kvar nu i tvåan, så jag antar att de åtminstone är hyfsat nöjda.

• RioLanchette
    Mrs Green skrev 2014-04-21 21:19:07 följande:
    De två familjer jag känner som haft sina barn i Skarpnäcks skola har flyttar dem till andra skolor efter första året. Jag tror främsta anledningen var att det var stora klasser, visserligen med mycket personal men det tyckte att det var rörigt och opersonligt.

Åtminstone 4-5 av dotterns dagiskompisar började i Björkhagens skola och de går kvar nu i tvåan, så jag antar att de åtminstone är hyfsat nöjda.
    Uj, det där låter inte så kul. Tack för infon!
  • mimamima

Jag har jobbat på Sturebyskolan, och skulle absolut rekommendera den...:) de andra två har jag ingen erfarenhet av....

• RioLanchette
    mimamima skrev 2014-04-29 20:35:51 följande:
    Jag har jobbat på Sturebyskolan, och skulle absolut rekommendera den...:) de andra två har jag ingen erfarenhet av....
    Oh, tack!
    Får jag fråga om vad du tyckte om stämningen på skolan, var det avslappnat och alla-hänger-med-alla?
    Eftersom det är en del villor med dyr prislapp i området undrar vi om det skulle kunna vara så bland barnen att man ska ha "rätt" saker, intressen, kläder, osv. Har du någon uppfattning om det?

Om föräldrarna är lite statusjägare smittar ju ofta av sig på barnen också.

Om man är låginkomsttagare och bor i hyresrätt, kan ens barn trivas här då tror du? :)

Förstår att du kanske inte alls vet något om det här men vill i alla fall prova att slänga ut frågan :)
  • mimamima

När jag jobbade där för sex år sedan, tyckte jag inte alls att det var nån statushets, iallafall inte bland de yngre barnen ( jag jobbar med lågstadiet) Det är lite omorganiserat sen jag jobbade där, men jag vet att det är otroligt engagerad personal och har vänner som fortfarande jobbar där och trivs jättebra! Det finns ju hyreshus precis bredvid skolan och tror inte att det är ngn skillnad på hur du bor....:)

• RioLanchette
    mimamima skrev 2014-05-01 13:18:03 följande:
    När jag jobbade där för sex år sedan, tyckte jag inte alls att det var nån statushets, iallafall inte bland de yngre barnen ( jag jobbar med lågstadiet) Det är lite omorganiserat sen jag jobbade där, men jag vet att det är otroligt engagerad personal och har vänner som fortfarande jobbar där och trivs jättebra! Det finns ju hyreshus precis bredvid skolan och tror inte att det är ngn skillnad på hur du bor....:)
    Ok, tack!
  • pearlgirl2

Mina barn går i Sturebyskolan och vi är jättenöjda! Engagerade lärare och bra resurser och resultat. Skolan upplever jag inte som snobbig och det finns ingen statushets på lågstadiet iaf. En skola som jag verkligen kan rekommendera! Problemet för er är kankse att den är full, skolan har lagt ut på sin hemsida att alla klasser är fulla och att rektorn hjälper nyinflyttade i området med en annan skolplacering.

• fizzylizzy

Hej du nu är jag kanske väldigt sent ute för dig, men jag går i Sturebyskolan (åk 9) och det är absolut en skola att rekommendera för alla! Det är förvånansvärt god mat till skillnad från andra skolor, det är väldigt bra stämning i skolan och vi har ofta aktiviteter med andra klasser i samma årskurs så man lär känna alla! I klasserna är det bra arbetsro, bra stämning och superduperbra lärare, alla lärare är förstående och väldigt vänliga, man kan skämta med dom mesta av dom och man kan alltid be om hjälp. Vi har stor skolgård och ett café i skolan som har billig mat om man av någon anledning inte tyckte om maten, vilket skulle vara konstigt då dom erbjuder både vegetariskt och vanligt för alla och med ett stort utbud av grönsaker, bröd (både hårda och mjuka) och man kan antingen dricka mjölk eller vatten. Det är en helt fantastisk skola, de som går åk 4-6 kan gå på ett fritidshem efter skolan som heter skutan och det är absolut ingen statusgrej här! Vissa är uppväxta i hyresrätter, andra i radhus, villor eller lägenheter men alla behandlas lika! I sturebyskolan handlar det mesta om trygghet och arbetsro:)

(låter som om jag skryter men tycker det är en grym skola)

Svar på tråden Sturebyskolan, Skarpnäcks skola eller Björkhagens skola - är de bra? Åsikter om någon av dessa skolor?