• Anonym (medberoende?)

När är man alkoholist?

Min sambo dricker aldrig under veckodagarna sön tom tor om det inte är semester. Han tar aldrig en återställare morgonen efter och han blir aldrig våldsam eller ligger avdäckad men….

Han dricker nästan alltid i sin ensamhet. I smyg när inte jag ser. Hans drickande går i perioder… Ibland inget eller väldigt "normalt" under 3-4 månader för att sen gå utför och då dricker han alltid fre och lör. Han blir…olustig, obehaglig, konstig, tyst. På senare år har han även börjat bli lynnig och otrevlig när han har druckit. Jag får passa mig vad jag säger och hur jag säger något för annars vräker han ur sig att jag är en "jävla kärring" osv.

När vi åker på tex en veckas charter så vet jag att minst en dag kommer gå åt pipan. Sker denna dag i början av veckan blir jag glad för då kan jag andas ut och risken att det sker igen under veckan minskar. 

När han har druckit så blir han än mer introvert än han redan är i vanliga fall. Han blir likosm …"borta", osocial, frånvarande och olustig. Ofta kan han liksom , för mig, bara vara full helt plötsligt. Jag kanske går upp och nattar barnen och så kommer jag ner till tvn och han är full. Då har han ensam där nere druckit så pass mycket whiskey tex och så var den kvällen förstörd.

Önskar nästan att han blev våldsam eller drack mitt i veckan för då hade det varit lättare att säga att han har ett problem. När jag ifrågasätter detta så säger han oftast att det är jag som har en konstig syn på alkohol och att alla andra dricker om helgerna såhär. 

Vad säger ni??

• Svar på tråden När är man alkoholist?
  • Frontline

Han är en tvättäkta alkis...
    Kan han inte sköta sig utan att bära sig åt och sen ta en återställare näää då är det kört...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Malima

Han har problem. Lyft det med honom just utifrån de här aspekterna som du nu just skrivit om här. Han kommer att förneks, tycka du är fånig osv, men det hör till för hans del.
    Hoppas allt blir bra!!

Styrkekramar!!

• MrsKnapa

När man ställer frågan "När är man alkoholist" då har de redan gått för långt!!

• Mälaröbo

Egentligen spelar diagnosen alkoholist ingen roll. De kriterierna kan du hitta på nätet. Det som spelar roll i en relation är vilka konsekvenser drickandet får, både för honom och andra.

• Nyctophilia

Det där låter exakt så som det var med mitt ex.

Det gick i perioder men man hade alltid den där klumpen i magen inför när nästa gång skulle bli.

Lynnig och elak, ifrågasatte man drickandet var man en glädjedödare, gnällkärring osv.

Utgångar slutade alltid på samma vis, aprak.

Men ja solklar alkoholist!

Tipsar om al-anon möten för dig!

• Anonym (exmissb.)

Finns bara en sak att göra och det att släppa iväg honom. Ägna din tid åt någon som avgudar dig och inte sitt drickande istället. Finns många, många killar och män som aldrig skulle dricka så pass mycket som din sambo. Själv dricker jag aldrig alkohol numera och mår och känner mig som en prins.
    Se så, ge honom ett val och sen står du på dig och träffar en riktig karl istället.

• NorrlandsGud

Cyklist
    Mopedist
    Bilist

är man när man cyklar, kör moped respektive bil.

Alkoholist är man när man driver alkohol.

• Anonym (...)

Jag drack väldigt mycket när jag var ihop med min tjej för två år sedan. Idag dricker jag sällan, och jag kan sätta mig in i hennes situation och faktiskt förstå lite av hur hon måste känt. Respektlöst av mig och hon som var så fin och snäll förtjänar någon som ser bara henne och inte alkoholen.

Skäms på mig och jag har lärt mig!

Svar på tråden När är man alkoholist?