• merixson

8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.

Min son är 8 veckor och fick för ett tag sen "eksem" vi trodde de var plitor men efter ett tag blev det extremt så vi sökte hjälp, läkaren sa att de inte var plitor utan mkt smärtsamma eksem som blivit stafylokocker. Vi gick där ifrån med antibiotika och en kräm som skulle lindra, skulle även ge honom Alvedon mot smärtan. 
    Nu har vi avslutat behandlingen för två dagar sen och igår blossade utslagen upp igen och han blev jätteröd så jag ringde in till 1177 och dom tyckte de var konstigt att de kommit tillbaka.
    Dom sa även att vi skulle ringa imorgon för att komma in så de skulle få titta på han.
    Iaf skulle vilja ha tips på vad ni skulle kunna tänka er vad de skulle kunna vara?
    Innan han började med antibiotika kladdade hans ögon ofta igen (trång tårkanal sa dom på bvc) men de försvann när han fick antibiotika men har nu kommit tbx! sa de till 1177 och dom sa att de kunde vara ett samband...
    Hans eksem blossar upp till och från, de är alltid kvar men kan hålla en "normal" färg eller vad man kan säga, sen när han blir ledsen så blir han JÄTTERÖD eller efter att han har ätit (ammar).
    kan själv tänka mig att han har nån matallergi men borde allergisymtom försvinna av antibiotika?

Känner att jag behöver stöd och idéer vad de skulle kunna vara fram tills vi kommer dit imorgon.
    Är tacksam för alla trevliga svar!
    (ursäktar om jag skriver konstigt eller fel :))

• Svar på tråden 8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.
  • merixson
    Mandelskorpan skrev 2014-05-06 07:41:55 följande:

Håller med Tibell ovan. Skippa ägg, mjölk, soja. Kanske också fisk. Du kan också testa att skriva matdagbok för dig själv så att du kan gå tillbaka och kolla. Ät så ren o enkel mat som möjligt, skippa halvfabrikat & liknande.

äter inte halvfabrikat eller helfabrikat (ibland såklart men väldigt väldigt sällan.)slutade med ägg igår har varit mjölkfri snart en vecka..hur lång tid tog de hos era barn innan ni märkte skillnad? framförallt när de kommer till eksemen.
    läkaren vill att jag ska fortsätta smörja med kortison men då blir detta hans tredje behandling. vad tycker ni, är de verkligen bra att smörja med kortison så mkt?

• Tibell

För oss tog det någon vecka innan alla utslag lagt sig.. Magen tog betydligt längre tid att få ordning på.
    Hur pass mycket utslag är det ?? Tror du kan klarar sig med endast mjukgörande ?
    Jag tror egentligen inte det är någon fara att smörja med kortison.. Bättre det än att eksemen stannar kvar och ger ärr :/

• merixson
    Tibell skrev 2014-05-06 17:07:08 följande:
    För oss tog det någon vecka innan alla utslag lagt sig.. Magen tog betydligt längre tid att få ordning på.
    Hur pass mycket utslag är det ?? Tror du kan klarar sig med endast mjukgörande ?
    Jag tror egentligen inte det är någon fara att smörja med kortison.. Bättre det än att eksemen stannar kvar och ger ärr :/
    kan de bli ärr fastän han inte kan klia? det är lite mer än på bild 2 som jag la upp men de ser verkligen inte så allvarligt ut som bild nr 1.
  • merixson
    Tibell skrev 2014-05-06 18:19:27 följande:
    Vilka salvor är det du använder ?
    mini derm smörjer jag med nu för eksemen e så fruktansvärt torra
  • Tibell

Jag skulle rekommendera att absolut inte smörja med miniderm.. Den är hemsk :(
    Jag skulle råda dig att använda locobase istället ... Gärna repair. Den är toppen !!

• Mandelskorpan
    Tibell skrev 2014-05-07 10:59:39 följande:
    Jag skulle rekommendera att absolut inte smörja med miniderm.. Den är hemsk :(
    Jag skulle råda dig att använda locobase istället ... Gärna repair. Den är toppen !!
    Jag gillar inte heller Miniderm. Miniderm svider när mina lite större barn har använt den på torr hud.

Locobase eller Mildison tycker jag är mkt bättre.
  • merixson
    Mandelskorpan skrev 2014-05-07 12:35:07 följande:
    Jag gillar inte heller Miniderm. Miniderm svider när mina lite större barn har använt den på torr hud.

Okej tack till er båda ska byta!
  • merixson

Han är både mjölk o äggallergisk. Men han har eksem kvar (dock mindre)

Men tänkte kolla om ni vet ifall eksemen kan vara kvar på grund av luftburen äggallergi? alla andra besvär är borta

• Mandelskorpan
    merixson skrev 2014-06-14 10:28:10 följande:
    Han är både mjölk o äggallergisk. Men han har eksem kvar (dock mindre)

Men tänkte kolla om ni vet ifall eksemen kan vara kvar på grund av luftburen äggallergi? alla andra besvär är borta

Kolla så att du inte äter något med soja / sojasläktingar. Googla. Finns i diverse e-nummer. Baljväxter kan vara en bov också. Det kan ju även vara så att det bara tar lite tid innan det försvinner helt.
  • x0x0x0x
    Mandelskorpan skrev 2014-05-07 12:35:07 följande:

Mildison är inte mjukgörande kräm utan samma sak som hydrokortison som man i och för sig behandlar eksem med men efter ett schema och inte när husen är torr. Inget man ska smörja en 8 v bebis med utan kontakt med sjukvården först.
  • Mandelskorpan
    x0x0x0x skrev 2014-06-17 18:09:01 följande:
    Mildison är inte mjukgörande kräm utan samma sak som hydrokortison som man i och för sig behandlar eksem med men efter ett schema och inte när husen är torr. Inget man ska smörja en 8 v bebis med utan kontakt med sjukvården först.

Om du läser TS så ser du att de redan har kontakt med sjukvården och att de redan smörjer med kortison. Mildison är en mild kortisonkräm som är fet och bra vid torra eksem. Finns att läsa om krämen här bl.a.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Mildison-Lipid/
Svar på tråden 8 veckors bebis fått tbx eksem trots medicinering.