• snedtak

Vad är viktigast för dig när du köper kött?

Angående en debattartikel i Svenska Dagbladet* om kött är jag nyfiken på vad Familjelivs användare tycker är viktigt när de köper kött. Det finns förmodligen undersökningar på området och känner ni till någon så får ni gärna länka. Däremot tänkte jag att det kan vara intressant att diskutera varför man väljer som man gör

* www.svd.se/opinion/brannpunkt/billigt-kott-kan-gora-oss-sjuka-pa-sikt_3480850.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast för dig när du köper kött?
  • IsDimma

Kvalitén är viktigast.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Göta

Jag köper bara ekologiskt och vilt. Skulle aldrig äta kött på en restaurang där jag inte kan vara helt säker på vad det är för kött. Mina barn är vegetarianer på förskolan eftersom de inte ens serverar svenskt kött där.

• Det svarta fåret

Aniiee: får man skjuta rådjur med pil?

• Boothwalker

Helst vill jag ha eko och närproducerat. Tyvärr har jag inte råd. Men köper aldrig medvetet osvenskt. Men det har hänt att jag glömt kolla.

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • En blå giraff

Ursprung viktigast. Helst ekologiskt från bonde i närheten. Vi brukar beställa 20 kg åt gången från eko-gård i närheten. Skulle aldrig köpa utländskt kött, då struntar jag hellre i det helt och lagar något annat.

• kaffeamanda

Svårt att välja en men jag säger uppfödningsförhållandena eftersom jag oftast handlar från bonde/slakteri. Sen om kvaliteten är dålig jämfört med priset så blir det till att hitta en annan bonde nästa gång.

• iaseia

Tyvärr är det priset, men skulle vija köpa mer ekologiskt och närproducerat, helst av allt skulle jag inte vilja köpa alls utan föda upp själv..

• Aniiee
    Det svarta fåret skrev 2014-04-21 19:31:41 följande:
    Aniiee: får man skjuta rådjur med pil?
    Eh... det vet jag faktiskt inte, jag har aldrig gjort det i sverige Skäms I sverge har jag bara skjutit hjort med pil, med det fick jag ju tillstånd till att göra, så då borde det gå an att göra detsamma med rådjur... Eller?
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • snedtak

Det verkar som att priset är den viktigaste faktorn för de som har svarat. Innebär de att ni hellre väljer billigt kött än dyrt? Typ köttfärs eller en hel kyckling istället för filéer?

Hur tänker ni kring att billigt kött eventuellt bidrar till förhöjd antibiotika-resistans, något som riskerar att bli farligt för människan?

• Lovizas Mamma

Jag köper allt vårt kött hos slaktaren, allt är svenskt och närproducerat från gårdar i närheten och dom styckar och tillverkar allt i anslutning till butiken.
    Priset är minst viktigt när det handlar om mat, jag vill ha kvalité på det jag och min familj stoppar i oss.
    Sen är det så himla smidigt att skicka iväg ett mail om vad jag vill ha sen är det bara att hämta en färdigpackad låda :)

• isolande

Skulle gärna köpa bara närproducerat, ekologiskt från småskalig verksamhet. Dessvärre bor vi i stan och har inte råd att vara sååååå petiga. Jag brukar dock köpa lamm från min mammas granngård, garanterat glada får Glad. Men svenskt kött ska det vara, absolut. Och bara ekologiska ägg och inget fläskkött. Grisindustrin i Sverige är rent djurplågeri om ni frågar mig.

Svar på tråden Vad är viktigast för dig när du köper kött?