• Mamma1988

Sonen är sviken av sin biologiska pappa! Hjälp!!

Hej!

Nu ska jag försöka göra detta kort och bra.

Stora sonens pappa har jag inte levt tillsammans med sen jag va gravid i vecka 20.
    Sonen har blivit sviken gång på gång och vi har varit uppe i massa rättegångar genom åren. Sonen är 5år och har nu förstått att han har blivit sviken av sin egna pappa.
    Pappan har inte träffat sonen på 13veckor. Han ska ha honom varannan helg. Men nu har de gått lång tid.

Nu behöver jag eran hjälp, hur mycket får en pappa svika sin son? Vad kan jag göra för sonen, han lider ju och far illa!!

Vi har gemensamvårdnad.

Så här gick nattningen till idag bara, detta får vi höra dagligen ungefär..
    M= Min man

**** = sonen
    pappa E = biologiska pappan.

M nattar pojkarna och jag hör att **** skriker o håller på. så jag går in. o då säger att han att M inte bryr sig och då säger jag "jo **** han bryr sig". Nä ingen pappa bryr sig om mig. och då sa jag men **** va glad att du har en pappa som bryr sig om dig. o så säger ****, bryr inte pappa E sig om mig. och då frågar M tycker du att han bryr sig ****? och då säger **** nä, jag vill inte dit något mer. sen går de någon sekund och så säger han jag vill dit en gång med pappa (M menade han) och packa mina leksaker och ta hem dom hit för det är jag som fått dom. De är mina. Sen ska pappa (M) köra hem mig direkt. jag fattar inte vad vi ska göra för att vi ska få tillbaka våra glada ****. våran **** som alltid va glad och lekte snällt. nu är han gnällig, skriker, bråkas osv.

Han kallar min man för pappa och har gjort de sen han va liten, hans biologiska pappa kallar han för pappa "Erik" .. Han säger alltid pappa och namnet till sin bio pappa men inte till han som vi bor tillsammans med..

Nu behöver jag eran hjälp, vad jag vi göra???

Vi går till soc för samtal och soc killen gav mig förslaget om att söka ensamvårdnad och att häva umgänget och att pappan inte ska följa något schema utan höra av sig lite då och då om när han vill träffa sonen.

Men va säger ni? Tips och ideer?

• Svar på tråden Sonen är sviken av sin biologiska pappa! Hjälp!!
  • mammalovis

För det första är det ju tyvärr så att sonen har rätt i att hans biologiska pappa uppenbarligen inte prioriterar sin son särskilt högt. Självklart blir det en sorg att bearbeta för sonen som nu börjar förstå mer och mer hur världen hänger ihop. Där får ni ju bara bekräfta hans känslor. Han har rätt att vara arg, ledsen, sårad o s v även om ni inte kan göra något åt det. Jag vet att det svider i mammahjärtat, men det går inte omvända en vuxen människa.

Att han ifrågasätter din man om hans kärlek är ju på ett sätt ganska sunt. Barn vill ha kvitton på att de är älskade och de testar säkert dig som mamma också. Om han sedan kommer fram till att han är helt oälskad, så blir det ju ett problem han behöver hjälp med.

Du som mamma behöver acceptera att pappan prioriterar helt annorlunda, även om det inte går att förstå. Enskild vårdnad är ju enklare framöver vid skolval och så, men det beror ju också på hur samarbetsvillig pappan är där.

Jag känner igen ditt dilemma, då dotterns pappa kommer och går. I perioder av ny flickvän har han väldigt många svepskäl för att ändra tider mm. Under perioder av psykisk ohälsa, oftast sammanfallande med semester och julhelger försvinner han helt för en månad eller två.
    Nu är dottern 3 år, så hon börjar svänga mer i sina känslor. Ena stunden vill hon inte träffa pappa och i nästa är hon jätteglad att se honom. Likaså är jag "dumma mamma" vissa stunder, så jag försöker att inte lägga någon vikt i det. Men det är inte helt enkelt att hålla skenet av den gode fadern uppe, när jag ibland får göra henne besviken när jag fått mig meddelat att han inte kommer. Ändå försöker jag att bara påtala umgänget en timma innan, men ibland påverkas ju saker av vartannat och då har det ofta gått åt pipan. Så hon har börjat samla på besvikelser hon minns, precis som sin halvbror, och jag kan tyvärr inte göra något för att förhindra det ....

• Mamma1988

Vi bor ca 20mil ifrån varandra så papper till dagis/skolan osv har redan börjat bli ett problem. Men va ska jag göra? Ska jag försöka gå vidare o få ensamvårdnad & att vi inte har något umgängesschema eller bara låta de vara som nu o se sonen bli ledsen gång på gång. Idag sa han tom till sin "farfar" att pappa e har inte haft mig på 13veckor, jag vill inte dit mer. Sonen frågade idag när pappa e hade honom sist o jag kan inte ljuga längre utan sa 13veckor. Fan va jag hatar att se sonen lida..

Svar på tråden Sonen är sviken av sin biologiska pappa! Hjälp!!