• Anonym (Therese)

    Karensdag

    Hej!

    Jag blev sjuk 12/4 och frisk igen 17/4.

    Jag är återigen sjuk från och med idag men är ledig idag, så det påverkar ju inte mitt jobb. Men jag undrar hur det fungerar med karensdag. Jag friskanmälade mig alltså 17/4 och har nu arbetat hela helgen, är ledig 21/4 + 22/4 och ska jobba imorgon 23/4. Om jag IDAG sjukanmäler mig för imorgon (så att de hinner ringa in vikarier osv) får ja då en karensdag eller slipper jag den? Som jag förstått det ska det vara max 5 kalenderdagar om karensdagen ska utebli. Men frågan är hur det blir för mig som började jobba igen 17/4 och sjuk nu idag igen, MEN är ledig idag och jobbar som sagt först imorgon 23/4. Det får jag till 6 kalenderdagar. Men hade jag arbetat idag hade det ju blivit 5 kalenderdagar. Slipper jag karensdagen om jag sjukanmäler mig idag eller har det ingen betydelse eftersom att jag är ledig idag? Hoppas att det går att förstå hur jag menar. Tack på förhand!

    Mvh Therese

  • Svar på tråden Karensdag
  • Försäkringskassan
    Hej!
    Om du har varit sjuk, börjar arbeta och därefter blir sjuk igen inom 5 kalender dagar får du ingen ny karensdag. Om du bli blir sjuk igen efter 5 kalenderdagar så blir det en ny karensdag.

    hälsningar
    Birger, handläggare
  • Försäkringskassan

    Hej!

    Jag förtydligar lite grand. Om man är frisk den 17 april, så sträcker sig fem kalenderdagar 
    till och med 21 april. Från och med 22 april får man en ny sjuklöneperiod och en ny karensdag. 

    Så här står det i vårt faktablad om sjuklön från vår hemsida.

    Sjuk igen – då kan du slippa karensdagen


    Det finns en återinsjuknanderegel som innebär
    att om du har varit sjuk, börjar arbeta och därefter
    insjuknar på nytt inom fem dagar räknas
    den nya sjukperioden som en fortsättning på
    den tidigare. Då räknas inte någon ny karensdag
    och du kan få ersättning redan den första dagen
    i den nya sjukperioden. Läs mer om sjuklön, genom att klicka på länken nedan:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad/

    Hälsningar
    Agaton, handläggare
Svar på tråden Karensdag