• Anonym (Mamman)

    Bostadsbidrag och bostadstilläggfråga

    Hej! Jag har sedan ett tid tillbaka permanent sjukersättning och vad jag förstått rätt till både bidrag och tillägg. Idag befinner jag mig i en situation där jag står med en fot på väg att flytta ifrån barnens pappa och därför undrar jag på en höft hur stort det ekonomiska stödet blir för mig som ensamstående med två lågstadiebarn. Det är ett beslut som jag helst vill undvika men om det nu blir så vill jag inte stå helt oförberedd när det gäller den ekonomiska biten.


    Jag har i dagsläget sjukersättning+ afa vilket totalt ger strax under 142000kr/år. Hyran för hyresrätten (värme och vatten ingår i hyran) är 5100kr. Det är en trea på ca 63m2. Vi har inte några besparningar heller. Sedan har jag ingen som helst aning om barnbidrag och ev. underhållningsbidrag (i så fall på 1273x2) räknas med? 


    Enligt beräkningarna på er hemsida skulle bostadsbidraget ge mig 3400kr men jag förstår inte hur jag ska räkna på bostadstillägget då det inte finns exempel på hur man räknar för de som även får bostadsbidrag. Kan du ge mig ett ungefärligt belopp med ovanstående uppgifter? 


    Barnen skulle också bo heltid hos mig. 


     


    Vänliga hälsningar, 


    Mamman. 

  • Svar på tråden Bostadsbidrag och bostadstilläggfråga
  • Försäkringskassan

    nd


    Hej!
    Då vi inte kan göra din preliminäruträkning för bostadstillägget här, kan jag istället tipsa dig att gå in på denna länk till Pensionsmyndighetens hemsida:
    https://secure.pensionsmyndigheten.se/BtpPrognos.html

    Annars får du kontakta vårt kundcenter per telefon, 0771-524 524. Vi har tyvärr just nu tekniska problem, men annars är våra öppettider:


    Måndag - fredag 08.00-21.00
    Lördag 08.00-15.00
    Söndag 15.00-21.00


    På vår hemsida kan du se våra avvikande öppettider.

    Hälsningar
    Sune, handläggare

  • Anonym (Mamman)

    Hej igen! Jag är inte ålderspensionär utan har permanent sjukersättning (testat länken tidigare och den har inte fungerat för de som har aktivitetsersättning/sjukersättning på åtminstonde ett par år- utan den länkar bara vidare till FK). Anledning att jag skriver här är att jag har fruktansvärd social fobi och att ringa själv är en omöjlighet för mig. Att be någon annan ringa för mig kommer inte heller på tal då jag i så fall behöver berätta om situationen jag befinner mig i. Därför hoppades jag få en grov fingervisning på summan. Jag vet hur man räknar ut bostadstillägget också men inte när man har bostadsbidrag och har två barn... 


     


    Finns det ingen här som kan ge ett hum? Jag har koll på maxbeloppet osv men inte koll på vad JAG kan få för det är en väsentlig skillnad på 0kr och 4600kr

Svar på tråden Bostadsbidrag och bostadstilläggfråga