• Anonym (nyfiken)

Får man lov att känna på tappen själv när man är gravid v 37

He!
    Jag är gravid i v 37 och undrar om man får lov att känna på tappen själv eller om min partner gör det. Har fått höra en massa att det ökar risken för infektion o.s.v. Jag och min man har diskuterat kring detta om man nu inte får känna själv så är det väll lika hög risk at få en infektion efter sex nu mot slutet eller????. Många säger att man ska helst låta barnmorskan göra detta. Men varför kan inte ens partner göra  det också, han har väll inte skitigare händer än vad BM har och dessutom så skulle han använda handskar som finns på förlossningen.. Nyfiken bara om tappen är mogen eller ej. Anledningen att jag frågar är att dem skulle ha gjort en bedömning idag när jag var hos läkaren men dem gjorde aldrig finns en orsak till det och de sa att dem gör det nästa vecka istället. Läkaren med andra ord hade inte tid för det. Sen blev jag jättenyfiken om min tapp är mogen eller inte. Detta är min fjärde graviditet, kan tappen mognas tidigare ju fler barn man föder eller?? Är jätte tacksam för svar... MVH nyfiken gravid mamma
  • Svar på tråden Får man lov att känna på tappen själv när man är gravid v 37
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Har man fött barn tidigare kan modermunnen vara öppen för fingret utan att den är påverkad. Det är flera faktorer som man bedömer om den skulle vara påverkad eller inte. Det vi känner efter är var den är placerad, hur lång den är och hur öppen modermunnen är. Är du fullgången dvs v. 37+ ser jag inget hinder i att man känner på dig själv såvida man håller god handhygien och använder handskar. Däremot är det inte alltid det lättaste att känna på en tapp om man inte vet vad man ska känna efter. Det är inte alltid vi vana barnmorskor kan nå tappen på en höggravid om den inte är påverkad. Har vattnet gått skall man inte känna för då är det hög infektionsrisk.

lycka till

Svar på tråden Får man lov att känna på tappen själv när man är gravid v 37